Ik heb de schakelaar van de elektrische raambediening van mijn XM (bouwjaar 2000, exclusive) er met enige moeite uitgekregen om de lampjes erin te vervangen. Ik heb echter geen idee hoe ik bij de lampjes kan komen. Hoe krijg je dat open zonder de boel te vernielen?
Ik heb dat ook geprobeerd en geloof me, het is vrijwel onmogelijk.
Openmaken lukt nog wel. Maar intern is het allemaal van het formaat poppenhuis en de ieniemienie geleidestrips waar de lampdraadjes ingeklemd zitten, zijn vastgesmolten aan de bezuizing.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leontien van Garage hydraulique deed dat vroeger en dan met een grote plastic zak over dr hoofd en tafel om alle wegspringende onderdeeltjes in de buurt te houden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
‘t is een heel gepruts inderdaan. Maar jaren geleden is het me wel gelukt om er nieuwe lampjes in te krijgen. Ik durfde er wel pas aan te beginnen nadat ik reserve schakelaars had om eens te proberen…
Misschien heb ik nog wel iets voor je liggen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat is toch dezelfde schakelaar als in de late CX? De tuimelschakelaar kan er omhoog uit, zijkanten van het ‘bakje’ voorzichtig iets openbuigen. Onder de tuimelschakelaar zit een gekleurd kapje (geel in de CX). Het lampje zit daar onder, dus het kapje moet er af. Lampje zit met die dunne koperdraadjes rond een asje gedraaid, dat is meteen het contactpunt. De boel weer in elkaar zetten en tuimelschakelaar terugklikken. Als je er één gedaan hebt, doe je de rest fluitend. Er kan inderdaad iets wegschieten, dus wel opletten. Weet niet meer of dingen wegschieten als je de schakelaar open haalt, of pas als je het gekleurde kapje verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
probleem is eigenlijk alleen de sneltoets schakelaar links. De andere zijn goed te doen en vergen geen solderen oid. Ik weet niet of ik dat ooit vastgelegd heb in mijn Xm berline topic. Die sneltoets is me ook wel gelukt, maar die lampjes zijn kleiner en er zitten er 2 in die je moet solderen. De normale knoppen is alleen klik werk om de wip eraf te halen en inderdaad dan het groene kapje omhoog uit de knop halen. Het lampje zit daaronder. De draadjes van het lampje zitten om uitstekende delen van het groene kapje.
Oh ja, nu ik het teruglees weet ik het weer. Het was inderdaad de schakelaar met de sneltoets die zo lastig was.
Wim,
Disciplus Simplex