Beste allemaal,
Ik heb vol enthousiasme voor een ritje naar het station op wekelijkse basis een Saxo VTS 1.4 gekocht. De auto is goed onderhouden.
Helaas heeft het autootje ook een paar mankementen. Ik heb de auto gekocht zonder proefrit, omdat deze geschorst was. Ergens een beetje dom, maar de prijs was er naar… en als ik de winter er mee door kom, is het doel al behaald. Desondanks wil ik stiekem de auto voor langer!
- Minpunt #1:
HIJ MARKEERT ZIJN PLEKJE! En eerlijk gezegd was dit wel een verassing vanwege de geen proefrit. Gisteren heb ik onder de auto gelegen en de olie drupt precies op de uitlaat. Een aandrijfas is vettig, de ander alleen de keerring. Verder is de klepdekselpakking vervangen geweest recent, maar lijkt de koppakking vrij van olie.
Nu is het zo dat ik in het verleden wel eens een koppakking heb vervangen, daar op zich niet wakker van lig, maar nu lijkt het iets anders te zijn? Wat zijn plekken die verder nog kunnen lekken? Krukaskeerring? En waar lekt deze “traditioneel”?
Ik wilde het blok maar eens gaan schoonmaken met Dasty. Is dat aan te raden en hoe? Lees verschillende dingen er over en ben benieuwd naar jullie mening.
Groet,
Puck
PS: Ik krijg geen foto’s toegevoegd, vanwege de maximumgrootte. Die houden jullie nog wel tegoed…
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Wat die lekkages aangaat zou ik de boel schoonmaken en dan een kartonnen plaat onder de auto. Na een nachtje kun je waarschijnlijk zien waar het precies lekt. Betreffende het borrelen vanuit het handschoenen kastje, wellicht lucht in het systeem? Bij twijfel kun je altijd een koppakking lektest (laten) uitvoeren.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dank voor je reactie Maarten! Een lektest? Hoe doe je die of wat gebeurt er als een garage dat doet?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Een ‘ruiker’ of er CO2 vrijkomt bij de vuldop van de koelvloeistof.
Ah, oke!
Iemand tips voor het schoonmaken van het blok?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dasty!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Of remmenreiniger van de Action.
En per stukje spuiten en poetsen? Of is er een “quick and dirty”-methode?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je het met Dasty doet, dynamo even afdekken, vol spuiten en met een oude kwast o.i.d. borstelen, daarna met water afspoelen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dasty profesional neem ik.
Bij de Dhz wasstraat spuit ik hem in, niet op de hoger gelegen delen waar al je electronica zit, minuutje laten inwerken en afspuiten vanop een afstandje.
Thuis doe ik het meer gericht reinigen met remreiniger.
Een wasstraat is ingericht met olieafscheiders en slibvangers, bij je thuis heb je dat niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank voor de tip! Ik ga de spullen e.d. bij elkaar zoeken en binnenkort eens langs de wasstraat.
Is het aan te raden om de motor te laten draaien?
Doe ik wel maar ik zorg ook dat ik niet met een hete motor daar aankom, koude start, rustig naar de wasstraat.
Of het verschil geeft om hem te laten draaien, je hoort wel direct als je iets kritisch nat maakt, als hij onregelmatig gaat draaien…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hoe ziet de koelvloeistof eruit.?
Denk dat je grote kans hebt dat het de koppaking is, veel voorkomend probleem bij de saxo.
Dasty geniaal spul, gebruik ook altijd.
Wegens verandering van situatie is de VTS eruit gegaan. Deze is bij een liefhebber terecht gekomen die de auto weer helemaal zal vertroetelen.
Nu kan ik gaan uitkijken naar iets klassiekers dan een Saxo. Superleuk karretje, maar er zijn meer modellen van Citroën die mijn hart sneller doen kloppen.