Wij, in het bezit van een Xsara Picasso 1.6 HDI
Na een tijdje problemen te hebben gehad met de startmotor wilde wij hem aanduwen en plots viel alle electra uit, sleutel wilde niet meer uit contactslot en draaide door. Contactslot is gewisseld, zichtbaar was dat er kortsluiting was geweest dus nieuwe bedrading gemonteerd. Echter geen enkel teken van leven, het enige wat brandt is het acculampje wanneer ik de auto binnen stap. centrale vergr. werkt, alarmlichten werken, binnenverlichting werkt uitlsuitend even wanneer ik de deur heb geopend en vervolgens niets meer ..... wie weet raad?
Ook alle zekeringen nagelopen? Inclusief die in de motorruimte?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Uiteraard daarmee begonnen, nu ben ik erachter gekomen dat er nog maxi zekeringen verstopt zitten aan de zijkant van de zekeringenkast in de motorruimte. Deze zijn niet zichtbaar en de kast moet gedeeltelijk verwijderd worden om erbij te kunnen. Dit ga ik zo nakijken en zover ik kan achterhalen schijnt hier een zekering te zitten van je contact.
Wellicht iemand die dit zeker weet??
...daarom vroeg ik of je alle zekeringen nagelopen had.
Je hebt geen gereedschap nodig om dat klepje te openen. Rechts in de motorruimte zit een zwarte plastic box. Als je die goed bekijkt, zie je dat je er “piefjes” aan de zijkant zitten. Als je die indrukt, kun je de deksel eraf nemen. Je hoeft niet die hele box te demonteren…
edit: ik heb een benzine model. Diesel kán afwijkend zijn.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Is het een nieuw contactslot, besteld op chassisnummer? Of heb je iets gebruikt gevonden? Moet het dan niet worden aangemeld/in geleerd met Lexia? In beide gevallen. Wij hebben ooit een kapot contactslot gehad bij een Xsara Picasso en op chassisnummer een nieuwe besteld. Die moest toen ook worden aangemeld/in geleerd.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Nee en ja.
Een slot is een mechanisch ding met een sleutel. Als de sleutel past, kun je het slot omdraaien en de auto van stuurslot afhalen.
Er is echter meer nodig om een auto te starten: deblokkeren van de startonderbreker. In het contactslot zit ook een RFID-ontvanger die aangesloten zit op de boordcomputer. Die ontvanger is universeel. De sleutel heeft echter een specifieke code. Zodra de sleutel in het slot zit, wordt die code naar de computer gestuurd en de startonderbreker vrijgegeven (of niet).
Dus:
Als je een nieuw slot hebt én je hebt de RFID-zender uit de oude sleutel in de nieuwe sleutel gezet, kun je gewoon het slot bewegen en starten. Heb je echter een nieuw slot met een geheel nieuwe sleutel, dan moet de code eerst ingeleerd worden in de boordcomputer. Doe je dat niet, dan kun je wel van stuurslot af, de sleutel draaien maar de auto zal niet starten.
Zo’n stuurslot is geen hogere wiskunde. 3 of 4 dikke draden en twee kleintjes van de ontvanger.
Terug naar TS. Als je een nieuw slot eñ sleutel hebt, moet je idd opnieuw inleren óf de zender uit je oude sleutel in je nieuwe sleutel zetten.
Lees dit bericht (en andere) op deze site. Gebruik de zoekfunctie op “transponder”.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235818/
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Zit de positieve accuklem wel nog goed vast op de accu onder de bestuurderstoel?