Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tot de koppen opraken zoals bij de CX diesels.. Maar goed, dat probleem is door Rutte al geen probleem meer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb overigens met m’n sloper per ongeluk uitgevogeld dat als je het koelsysteem netjes gesloten houdt, die koppen gewoon heel blijven: die auto heeft 4 jaar probleemloos op hok gestaan met alles erop & eraan, maar nadat ik de radiateur geroofd had voor m’n rijdende DS ging die kop er in no-time aan. Het lijkt erop dat er eerst voldoende zuurstof aanwezig moet zijn wil een dergelijke reactie optreden. Dus met een gedemonteerd koelsysteem een DS wegzetten kan denk ik wel als je gewoon de boel via de stop opzij van het blok leeg laat lopen. Het zou me niet verbazen als hetzelfde geldt voor die CX-koppen: gewoon droogleggen als de boel voor langere tijd uit elkaar moet. En geregeld een keer een plas verse koelvloeistof erin als je met zo’n auto rijdt lijkt me ook niet overdreven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ha Derk, herkenbaar verhaal, hoewle de gevolgen bij jou wel veel arbeidsintensiever waren. Ter informatie en ondersteuning van dit topic mijn ervaringen in woord en vooral beeld. Mijn (rijdende) ID Break (niet IDyllle maar die andere) heeft tijdens een zeer grondige restauratie jaren stil gestaan met een niet geheel afgetapt koelsysteem en daarin waarschijnlijk ook een niet al te geweldige KVS. Het niveau stond ongeveer halverwege de cilinderkop/ waterpomphuis en zie hieronder de verwoestende invloed van die combinatie van elementen. Ik denk dat ik er op tijd bij was. Ik heb hele veel gespoeld en de colinderkop was alleen thv het waterpomphuis aangetast. Met een gat (in medische termen een open foramen) in de zijwand. Ik had gene trek in een koprevisie van een verder vermoedelijk goede kop en heb het met Loctite opgelost. zie foto’s. Ik heb nadien een nauwkeurige tempmeter gemonteerd en gekalibreerd met IR-meter.Ik heb hiermee een ID Break die nog nooit een warmtepronbleem heeft gehad, ik heb er onder zeer warme omstandigheden mee in hele nare files gestaan: geen probleem. In de koude maanden (mits geen pekel) rijd ik met 40% afdekking vd radiateur en komt de temp nig niet boven de 85 gr uit. ‘s Zomers max 90. Ben er 25k mee verder nu.
IMG_0926 by , on Flickr
IMG_0929 by , on Flickr
IMG_0931 by , on Flickr
IMG_0943 by , on Flickr
IMG_0963 by , on Flickr
IMG_1143 by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik wist ook niet hoe ik die schade aan de kop kon voorkomen. Ik baalde er ook van. Bovenstaand project was afgevuld met 5 liter antivries, gemengd met water van de Veluwe. En ja, dat heb ik zelf gedaan. Op advies van anderen, die het zouden moeten weten… leerproces?
Er valt dan ook niemand iets te verwijten. Soms gebeuren dingen nu eenmaal, lullig of niet. En bijna altijd is er dan ook weer een oplossing. Op deze plek kunnen anderen daar dan weer van leren. Zoals Derk al aangeeft: de combinatie van water, zuurstof, aluminium en mogelijk ingrediënten van bepaalde types KVS of antivries leiden tot sterk versnelde corrosie van aluminium.
Overigens had ik niet durven hopen dat bovenstaande oplossing zo effectief en duurzaam zou zijn!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dit zou wijd en zijd bekendgemaakt moeten worden. Ik ben toch technisch aardig onderlegd, maar wist niet beter dan dat KVS anti-corrosief zou zijn!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat in een gesloten systeem binnen bepaalde grenzen ook gewoon klopt. Maar het lijkt erop dat het gaat vreten als er genoeg lucht bij komt. Wat mij een mogelijkheid lijkt, is dat de glycol in de koelvloeistof verzuurt en dat het metaal van de kop niet tegen de vrijkomende zuren kan. Maar ik laat het graag aan iemand met de benodigde (chemische) kennis over om uit te leggen wat er gebeurt, want daar heb ik uiteindelijk geen verstand van.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vraatsporten in de buurt van de waterpomp / aansluiting hiervan, mocht ik ook meemaken.
DS wel afgevuld met verse koelvloeistof, met dicht systeem lang laten staan om 20 jaar later een prachtige “barnfind” te hebben…
Met blauwe koelvloeistof, ook verse, zou ik nu geen blokken of auto’s langdurig wegzetten.
Of er toen al roze koelvloeistof was, dat weet ik niet, in ieder geval in de vehikkels waar ik zuinig op ben, zit nu roze koelvloeistof.
“Long life” G12, is bedoeld voor aluminium en lichtmetalen blokken. Hoeft niet zoveel te kosten bij een partij-verkoper zoals, vul zelf maar in, “daar waar alleen de prijs telt”.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
met de hulp van internet:
De anticorrosiemiddelen in koelvloeistoffen binden het zuurstof in de koelvloeistof. Deze anticorrosiemiddelen worden deze opgebruikt en zo verloopt de houdbaarheid. Uiteindelijk wordt de koelvloeistof zelf (ethyleen glycol) geoxideerd en onstaan er afbraakproducten die zuur zijn. (glycol, glyoxyl, mierenzuur, koolzuur en oxaalzuur) en de rest laat zich raden.
Verder lijken lage concentraties chloride een rol te spelen bij oxidatie van aluminium (dus geen kraanwater gebruiken)
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Het klopt dat antivries een beperkte houdbaarheid heeft. Niet voor niets wordt geadviseerd om de KVS in een in gebruik zijnde motor elke twee jaar te verversen.
Op wikipedia wordt ook aardig duidelijk wat voor goedje glycol is.
Wim,
Disciplus Simplex
Kortom, in de hogere delen vh blok (de kop) op plaatsen waar relatief veel zuurstof aanwezig is, oxideert de KVS extra snel en ontstaan zure producten en zie daar het proces dat tot bovenstaande plaatjes leidt… leerzaam item geworden zo…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
En als je een alu onderdel dat er ogenschijnlijk prachtig uitziet niet straalt mis je dit:
Untitled by , on Flickr
En als je goed kijkt (pijltje): hij is door en door…dat had een sluimerende obscure lekkage gegeven…
Untitled by , on Flickr
(waterpomphuis):
Untitled by , on Flickr
Zuurstof i.c.m. oude KVS en alu: het rot als de beste!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Echt zo’n speldenprikje waar je je helemaal wezenloos naar kunt zoeken… Scherp!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!