De titel zegt het al veerbollen vervangen of toch vullen.
2 weken geleden is de lhm al vervangen bij de citroen dealer zelf en die heeft ook de bollen gecontroleerd en blijkt dat ze aardig plat zijn.
Achter zit er nog rond de 15 bar in en voor tussen de 20 a 25 bar.
De hoofdbol zat rond de 45 bar en de anti inzak is niet getest, deze was moeilijk toegankelijk.
Ik zit er dus aan te denken om alle bollen te vervangen.
Ik heb uiteraard wel wat info gevonden op het forum maar niet de info die ik zoek.
De hoofdbol is grijs kleurig en zou al een keer vervangen zijn, deze is dan ook goed na te vullen.
De overige bollen kunnen ook gevuld worden maar is dat wijs?.
De staat van de bollen is onbekend.
Toch vernieuwen?.
Ik heb ze gevonden van het merk ifhs, is dit een goed alternatief of is origineel toch beter.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
IFHS bollen zijn prima, en veel goedkoper dan origineel Citroën. Kijk maar eens op de site van D&O service in Almere. Alle “groene” bollen verlaten tegenwoordig grijs de fabriek.
Vervangen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Originele bollen, van Citroën? Altijd vullen als dat kan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo forummers; mag ik als oudgediende wat met jullie delen? in de jaren 80, ms wat eerder ging bart ebben zelf bollen vullen, met een vernuftig ( zelf bedacht,en zelfgemaakt) apparaat, ms wel de grootmoeder van de huidige generatie. ik was daar vaak, en wat we al snel ontdekten, is dat de membraan eigenlijk alleen stukging als de bol zover leeg was, dat deze tegen de afdichtings bout aankwam, en dan werd ie dus gewoon lekgeprikt ! de restdruk van de bol was dan vaak rond of onder de 10 bar. maar we vulden ze gewoon, en als het goed ging, dan had je een prima bol, en ging de boel flodderen als een gek, dan sloeg de membraan door, en was het oud ijzer ! maar zat je nog wat boven de 10 bar, dan had je een gerede kans van slagen, ik rijd nu bijna 40 jaar met gevulde bollen, ( soms zijn ze al 20 x gevuld ! ) en een goede bol is een goede bol, dus vervangen? echt niet zomaar, eerst vullen, en blijft ie goed bij het vullen? dan gewoon lekker mee gaan rijden. maar natuurlijk is het je eigen keuze wat je doet ! tot je dienst gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Hangt natuurlijk ook van de prijs af.
Mijn ervaring is dat bollen 20-25 jaar meekunnen (originele deelbare DS bollen zelf nog langer) mits bijtijds bijgevuld.
Wat MRep zegt klopt denk ik inderdaad, membraan tegen de vulzijde door te lage initiaaldruk is niet goed.
Er zit hard plasic in het midden van het mebraan, dus echt doorprikken gebeurt niet, maar het memraan maakt dan wel een rare knik.
Ik denk dat vullen best een goede optie is als het rond de €15-20/bol kost.
Er bestaat een kleine kans dat ze toch stuk gaan na korte tijd.
Nieuw kosten ze rond de €35.-
Ooit es één doorgezaagd…
Bedankt voor de goede uitleg.
Ik ga maar eens een afspraak maken bij een specialist.
De plaatselijke dealer kan niet vullen dus dat wordt een mooie rit naar Almere.
De Citroën specialist.
Hopelijk ben ik daar op het goede adres, in de omgeving van Rotterdam zit niets aan specialisten.
Ik laat het nog weten hoe het afloopt of ze gevuld of ver vervangen worden.
Hopelijk zweeft ze straks weer zoals het hoort
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Niet te lang wachten met je bezoek…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Runner24 schreef:
Hopelijk ben ik daar op het goede adres, in de omgeving van Rotterdam zit niets aan specialisten.
In Den Haag zit Civer, die kunnen bollen vullen. Goede garage, sinds 1984 citroenspecialist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dankjewel die was ik nog niet eerder tegengekomen op internet.
Ik zal na de feestdagen contact met ze opnemen en vragen wat de kosten zijn voor het vullen.
Net nog ff onder de motorkap geweest en de groene bollen zouden in 2012 vervangen zijn de hoofdbol staat geen datum op maar gaat er vanuit dat die ook vervangen is aangezien die grijs van kleur is.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
citroen23 schreef:Niet te lang wachten met je bezoek…......
Zo zeg!
Nog nooit gezien!
Maar er zit bij een compleet lege bol dan ook geen enkele demping meer in de veerpoot.
Nou ja banden een beetje…
Civer is niet goedkoop meer met vullen by the way…
Meteen even vragen of het inclusief de- en montage is…
A.s vrijdag is het zover.
Dan gaat de xant naar civer in Den Haag om de bollen te vullen.
A 17.50 per bol is het aardig aan de prijs maar goed het moet gebeuren voor ze straks niet meer zijn te vullen.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Das een koopje: ik heb vorige maaand 10 !! nieuwe bollen gekocht voor m’n xantia activa a 35 euro.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Voor nieuwe bollen is dat niet zo duur. Vullen kan soms al voor een tientje per stuk of zo (dacht dat dat het tarief van Chyparse was).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Chyparse zei ooit eens tegen mij dat als de druk nog minder dan de helft is wat een bol hoort te zijn ze niet meer gaan beginnen aan vullen en er ook geen garantie meer op geven, dan is het vaak al te laat. Is bij jou zowel voor als achter wel echt op het randje. Als Civier nog wel garantie geeft op het vullen van de bollen maakt het wat minder uit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”