Ok de voorkant is gelukt nu achter nog,mensen waar moet ik op letten bij mijn set schoenen zit de handremhefboom niet op ik neem aan dat ik die over kan zetten vanaf de oude? Moet de hefboom terug duwen met een schroevendraaier door een gaatje in de trommel zodat ik de trommel er af krijg?
En verder info please!!
Wat betreft die handremhefboom…
Ik heb er geen idee van of die over te zetten valt, heb ik nog nooit overgezet en wel om die reden dat bij zo’n volledige set (superkit) die er gewoon standaard op hoort te zitten!
Trouwens die hefboom kan na verloop van tijd gaan vastzitten op zijn scharnierpunt!
Conclusie: had je geluisterd naar de tips, dan had je daar nu geen geklooi mee en kon je de wielremcilindertjes eventueel nog opzij leggen…
Het is wss wel mogelijk, maar of het zooitje dan nog juist gaat werken…??
Hallo Rick, naamgenoot
Misschien is een servicehandleiding van een ZX een idee? Ik heb nog een Haynes voor de ZX thuis liggen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Mag die bij mij komen liggen ?!
He Rick, ik heb je ff een prive berichtje gestuurd.
Rick
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
De hefboom moest vroeger inderdaad wel eens overgezet worden.
Je ziet vanzelf hoe de oude vastzit, dus losmaken, overzetten klaar.
Gr. Wim.
paso schreef:ZX is toch al op leeftijd, kijk eens eerst welke datum er op de remslangetjes staat.
Als ik remmen goed wil doen van zo’n auto begin ik eerst met de remslangen en de remcilinders achter te vervangen, nieuwe olie door het systeem, dat is een upgrade van makkelijk 50% remkracht en 100% zekerheid.
Als je de remvoeringen achter wilt vervangen kun je ook een superkit kopen, zitten de cilinders en de veertjes er allemaal nieuw bij, en een pak goedkoper dan alles los te kopen.
Exactly. Werkt perfekt zo’n kit. Ik heb ook net een komplete kit op mijn break gemonteerd en dat werkt inderdaad perfect.
Wat mij alleen weer opviel is dat alle fabriekanten van de schoenen alleen maar verlijmde schoenen aanbieden en er geen vastgeklonken exemplaren lijken te bestaan>?
C’est une voiture du ministre !
Nee vastgeklonken bestaan niet meer voor jong spul.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat zou een hoop leed voorkomen want die krengen gaan op een gegeven moment ietsjes roesten en dan laat die lijm los met alle gevolgen van dien. Ik maak het nu voor de tweede maal me dat er 1 schoen loslaat en de hele handel laat blokkeren. Gelukkig de trommels bij de net aangekochte break losgehaald om te kijken hoe alles er nog uitziet en dat er achter kwam dat alles tot de draad toe ingesleten was maar ik heb een paar jaar terug tijdens het rijden gehad en dan schrik je wele ven als zo’n losgelaten schoen ineens de hele handel blokkeert…
C’est une voiture du ministre !
hallo rick 1967 ; is dit misschien handig voor je? https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/handleidingen-en-instructieboekjes/m1335303562-werkplaats-handboeken-citroen-zx.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr ik hoop dat de link werkt tot de adv weg is natuurlijk ! het is Advertentie m1335303562 op marktplaats. tot je dienst en succes met je zx ! groet mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
paso schreef:ZX is toch al op leeftijd, kijk eens eerst welke datum er op de remslangetjes staat.
Als ik remmen goed wil doen van zo’n auto begin ik eerst met de remslangen en de remcilinders achter te vervangen, nieuwe olie door het systeem, dat is een upgrade van makkelijk 50% remkracht en 100% zekerheid.
.....
Waarom zou je de remslangen vervangen als die nog goed zijn? Is dat puur preventief ivm leeftijd? Of verbetert dat de remwerking?
Ja die remslangen verduren, +10 jaar vervang ik die gewoon preventief, voelbaar verschil.
Is ook binnenin dat die beginnen te verduren, aan de buitenkant zie je dan nog niets.
Wat kost dat, 10-20€ max?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja, €10 a €11 per kant. Heb vorige week de remcilinders achter vervangen, alsook de handremkabels. Ik wilde de remschoenen meteen meenemen, maar de set die ik nog ergens van had liggen bleek niet te passen. Bij remtrommels achter heb je het systeem Bosch/Bendix (heb ik) en het systeem Lucas/Girling/TRW. Ik had dus Bendix schoenen voor het Girling systeem… Enfin, ik ga de Bosch 0986487346 remschoenset aanschaffen, met de Bosch AS083 verenset. De handremhefboom zal ik moeten overzetten.
Na de actie met de remcilinders (die je dus ook verschillende voor Bosch en Lucas hebt) zit het rempedaal ineens dieper (verder intrappen voor je weerstand voelt). Na wat googelen zie ik dat meer mensen die ervaring hebben, met heel andere automerken, maar wat de oorzaak is, dat staat er dan weer niet bij. Ontluchten is bij mij het probleem niet en de remwerking is goed, voor zover ik dat zelf kan beoordelen, zonder remmentestbank. Ik denk er nu over na om nu in één keer ook de hoofdremcilinder te vervangen en de achterste remslangen en de remvloeistof. De rembekrachtiger werkt naar behoren, dus die wil ik laten zitten. Ik heb geen duidelijke symptomen van een falende hoofdremcilinder, maar het ding zit er al heel wat jaartjes in.
Hoe heb je ontlucht? Met pompen op het pedaal? Dan schiet de cilinder in de hoofdrempomp voorbij een punt waar je normaal niet komt en kun je hem kapot doen, beter met vacuum ontluchten of door druk op het reservoir te zetten (eesybleed bvb.)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ontlucht middels een easy bleed achtig apparaat van mijn zwager die een garagebedrijf heeft. Het ding sluit je aan op het reservoir. Ik heb het apparaat ook door hem laten bedienen. Ik denk daarom niet dat het door het ontluchten komt.