28 van de 34
« Eerste  < Vorige 26 27 28 29 30 Volgende >  Laatste »
   
GS birotor van Egbert: APK em wiellager
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 23 december 2018 08:24 PM
  [ # 406 ]

Je bedoelt dat tikken wat ie doet direct na het starten?

Is die pomp zo lastig te bereiken dat de motor eruit moet?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 december 2018 10:09 PM
  [ # 407 ]

Motor en bak liggen er uit.
“Distributie deksel” er af gehaald.
Hier zie je het tandwiel dat het excentriek van de 1 punjerpomp aandrijft. Het tikkende geluid gevonden.
Teveel axiale speling en daardoor ook kapot gelopen bronzen lager bus van het tandwiel.
Kijken hoe het tandwiel van mijn donor blok is.

 

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 26 december 2018 10:43 PM
  [ # 408 ]

Dat is inderdaad precies de luide TAK die je hoorde bij inkomen van de pomp!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 december 2018 07:52 PM
  [ # 409 ]

Tandwiel van mijn donor heeft nog een perfect lager, meevaller.
Nu een nwe “distributie deksel” pakking maken van pakking papier.
En dan de axiale speling er uit halen. Probleem is dat het tandwiel opgesloten wordt door de “distributie deksel” en dat zodoende de dikte van de pakking mede bepalende is voor de axiale speling. Verder is het heel lastig om de axiale speling te meten als deksel er op zit.

Advies gevraagd: hoeveel axiale speling moet ik nastreven? As van tandwiel is 14mm. Geheel wordt met de motorolie druk gesmeerd.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 28 december 2018 08:33 PM
  [ # 410 ]

hoi egbert; interessant !  kun je er geen soort van schotelveer-achtige constructie van maken? met een shim of zo, die geknikt is? dat er dus lichte axiaaldruk op het tandwiel blijft? afhankelijk van hoeveel ruimte je natuurlijk hebt onder het deksel. gr mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 december 2018 09:08 PM
  [ # 411 ]

Ik meet vaak dat soort speling door er een propje modelleer klei tussen te doen en dan daarna met een schuifmaat de dikte te meten. In dit geval denk ik dat je de axiale speling wel tussen 0.05 en 0.1 mm wil hebben, het is een glijlager constructie. Dan kun je beter plastigauge gebruiken ( plastic strip die je indrukt en dan de breedte ervan meet waarmee je de dikte bepaald).
Een “schotelveer” of zo zou ik er niet tussen stoppen, dat tandwiel wordt namelijk een kant op gedrukt, want hij heeft schuine vertanding: Of je drukt de veer permanent plat of hij doet vrijwel niks.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 januari 2019 09:18 PM
  [ # 412 ]

Tussendoor de speling uit de binnenste spoorstangkogels gehaald. Ook deze lijken op GS en Cx,maar is geen GS en vermoedelijk ook geen Cx . Dus vervangen is geen optie.
De speling is geen APK afkeur, maar ik wil de speling er gewoon uit.

Als de kogel van de spoorstang af geschroefd is, dan zit in de diepte van dat gat een plaatje wat de binnenste cup van de kogel vast houdt. Door dat plaatje in te duwen, haal ik de speling er uit.

Ik maak een kort stukje draadeinde met er een gleuf voor een schroevendraaier er in.

Die kan ik mooie de diepte in draaien en dan zo vast dat de kogel speling er uit is, maar de kogel niet te zwaar draait

Dit opsluit draadeinde borg ik door er opzij een m4 boutje tegenaan te draaien.
Dit heb ik vooraf al voorbereid.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 januari 2019 10:20 PM
  [ # 413 ]

Mooi werk Egbert, sterk stukje inventiviteit, daar houd ik van! Jij bent het nieuwe jaar dus weer goed begonnen! very good

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 januari 2019 05:19 PM
  [ # 414 ]

Zelf een nwe pakking gemaakt. Hierna nog een veel grotere en dan kan ik het blok weer opbouwen.


Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 januari 2019 08:59 AM
  [ # 415 ]

Ik zie 2 scharen en stel pluggen…
Vertel eens hoe je dat zo netjes hebt uitgeknipt?
Gewoon langs de lijntjes?
En die pluggen, behoren die tot de hulpmiddelen voor de gaten of liggen die daar bij toeval? Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 januari 2019 12:59 PM
  [ # 416 ]

Hier het hele verhaal van de pakking

Het papier leg ik op het deel. Met mijn nagel of achterkant schaar teken ik eerst de gaten af. Eerst een paar gaten. Met een holpijpje de gaten slaan. Dan met de pluggen het papier fixeren op het deel en de rest gaten aftekenen en vervolgens er in slaan. Daarna fixeer ik dmv alle gaten en teken ik met de achterkant schaar door te vrijwven allen contouren af.
Met een heel klein scherp mesje heb ik alles uitgesneden, stucloper op een plank hout. Daat maakt dat het snijden er prettig gaat.





Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2019 01:43 PM
  [ # 417 ]

Erg mooi weer Egbert. Het ware sleutelen is dit. Top.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 287
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 06 januari 2019 11:35 PM
  [ # 418 ]

Slim hoe je speling uit de axiaal kogels haalt! Nu heb je ineens nastelbare kogels. Ook een goede tip voor mensen met een vroege CX waarvan de axiaal kogels moeilijk te verkrijgen zijn.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
wiem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-12-2017

Gepost: 07 januari 2019 11:50 AM
  [ # 419 ]

mag ik een beetje kritisch zijn ? het instellen van de speling op de stuurkogel is inderdaad een vernuftige oplossing, dat moge duidelijk zijn, maar wat als de apk keurmeester een inbreuk op de integriteit van de kogel constateert? zoals er bijv. niet gelast mag worden aan een subframe van een gsa? dat mag niet, maar is het verstandig om gaten in stuurkogels te gaan boren? HET IS DUS GEEN KRITIEK, !!  de oplossing an sich is geweldig,dus dat is gezegd. en ik heb met genoegen meegekeken naar de fabricage van de pakking.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 07 januari 2019 12:16 PM
  [ # 420 ]

Het alternatief is de speling erger laten worden tot het niet meer mag en dan de auto voorgoed parkeren omdat die onderdelen amper tot helemaal niet te krijgen zijn.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
28 van de 34
« Eerste  < Vorige 26 27 28 29 30 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook