Je bedoelt dat tikken wat ie doet direct na het starten?
Is die pomp zo lastig te bereiken dat de motor eruit moet?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Motor en bak liggen er uit.
“Distributie deksel” er af gehaald.
Hier zie je het tandwiel dat het excentriek van de 1 punjerpomp aandrijft. Het tikkende geluid gevonden.
Teveel axiale speling en daardoor ook kapot gelopen bronzen lager bus van het tandwiel.
Kijken hoe het tandwiel van mijn donor blok is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dat is inderdaad precies de luide TAK die je hoorde bij inkomen van de pomp!
Tandwiel van mijn donor heeft nog een perfect lager, meevaller.
Nu een nwe “distributie deksel” pakking maken van pakking papier.
En dan de axiale speling er uit halen. Probleem is dat het tandwiel opgesloten wordt door de “distributie deksel” en dat zodoende de dikte van de pakking mede bepalende is voor de axiale speling. Verder is het heel lastig om de axiale speling te meten als deksel er op zit.
Advies gevraagd: hoeveel axiale speling moet ik nastreven? As van tandwiel is 14mm. Geheel wordt met de motorolie druk gesmeerd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
hoi egbert; interessant ! kun je er geen soort van schotelveer-achtige constructie van maken? met een shim of zo, die geknikt is? dat er dus lichte axiaaldruk op het tandwiel blijft? afhankelijk van hoeveel ruimte je natuurlijk hebt onder het deksel. gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Ik meet vaak dat soort speling door er een propje modelleer klei tussen te doen en dan daarna met een schuifmaat de dikte te meten. In dit geval denk ik dat je de axiale speling wel tussen 0.05 en 0.1 mm wil hebben, het is een glijlager constructie. Dan kun je beter plastigauge gebruiken ( plastic strip die je indrukt en dan de breedte ervan meet waarmee je de dikte bepaald).
Een “schotelveer” of zo zou ik er niet tussen stoppen, dat tandwiel wordt namelijk een kant op gedrukt, want hij heeft schuine vertanding: Of je drukt de veer permanent plat of hij doet vrijwel niks.
To err is human, not to err is divine.
Tussendoor de speling uit de binnenste spoorstangkogels gehaald. Ook deze lijken op GS en Cx,maar is geen GS en vermoedelijk ook geen Cx . Dus vervangen is geen optie.
De speling is geen APK afkeur, maar ik wil de speling er gewoon uit.
Als de kogel van de spoorstang af geschroefd is, dan zit in de diepte van dat gat een plaatje wat de binnenste cup van de kogel vast houdt. Door dat plaatje in te duwen, haal ik de speling er uit.
Ik maak een kort stukje draadeinde met er een gleuf voor een schroevendraaier er in.
Die kan ik mooie de diepte in draaien en dan zo vast dat de kogel speling er uit is, maar de kogel niet te zwaar draait
Dit opsluit draadeinde borg ik door er opzij een m4 boutje tegenaan te draaien.
Dit heb ik vooraf al voorbereid.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mooi werk Egbert, sterk stukje inventiviteit, daar houd ik van! Jij bent het nieuwe jaar dus weer goed begonnen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zelf een nwe pakking gemaakt. Hierna nog een veel grotere en dan kan ik het blok weer opbouwen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik zie 2 scharen en stel pluggen…
Vertel eens hoe je dat zo netjes hebt uitgeknipt?
Gewoon langs de lijntjes?
En die pluggen, behoren die tot de hulpmiddelen voor de gaten of liggen die daar bij toeval?
Hier het hele verhaal van de pakking
Het papier leg ik op het deel. Met mijn nagel of achterkant schaar teken ik eerst de gaten af. Eerst een paar gaten. Met een holpijpje de gaten slaan. Dan met de pluggen het papier fixeren op het deel en de rest gaten aftekenen en vervolgens er in slaan. Daarna fixeer ik dmv alle gaten en teken ik met de achterkant schaar door te vrijwven allen contouren af.
Met een heel klein scherp mesje heb ik alles uitgesneden, stucloper op een plank hout. Daat maakt dat het snijden er prettig gaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Erg mooi weer Egbert. Het ware sleutelen is dit. Top.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Slim hoe je speling uit de axiaal kogels haalt! Nu heb je ineens nastelbare kogels. Ook een goede tip voor mensen met een vroege CX waarvan de axiaal kogels moeilijk te verkrijgen zijn.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
mag ik een beetje kritisch zijn ? het instellen van de speling op de stuurkogel is inderdaad een vernuftige oplossing, dat moge duidelijk zijn, maar wat als de apk keurmeester een inbreuk op de integriteit van de kogel constateert? zoals er bijv. niet gelast mag worden aan een subframe van een gsa? dat mag niet, maar is het verstandig om gaten in stuurkogels te gaan boren? HET IS DUS GEEN KRITIEK, !! de oplossing an sich is geweldig,dus dat is gezegd. en ik heb met genoegen meegekeken naar de fabricage van de pakking.
Het alternatief is de speling erger laten worden tot het niet meer mag en dan de auto voorgoed parkeren omdat die onderdelen amper tot helemaal niet te krijgen zijn.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon