Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Nou, vandaag wel een goede dag gehad, met her en der een hindernisje.
Kogeltrekkertje erop.
En POP
En in no-time ligt het stuurhuis eraf.
En dan de trommel die nog vast zat. Daar kom ik nu helemaal makkelijk bij.
Heb er maar voor gekozen een oude dop eventueel op te offeren.
De trommel zat echt goed vast, maar de moker was toch zwaarder. De dop heeft het ook overleefd. Ook hier zijn de remmen net zo slecht als aan de andere kant. Hier zijn de veertjes volgens mij ook nooit los geweest en zijn de schoenen nog van asbest.
Eindelijk zonder stuurhuis en trommels.
Nu eerst maar eens het einde van de torsiestaaf in de kruipolie en de komma terugstellen.
En dan een verrassing bij het terugstellen…
Een wielewaaltje. Die heb ik natuurlijk niet in huis. Even bellen, stukje rijden, drie uur later heb je een wielwaal sleuteltje.
Ik weet dat er verschillende maten zijn. De stelnokken van de remmen zijn groter dan die waarmee de bak van de HY aan het blok vast zit. Deze nok leek op de laatste, maar nee hoor. Deze nok is net een fractie groter.
Dus dan toch maar even een dop 9 in de bankschroef gezet.
Daarmee ging het prima.
Toen viel de bovenkant van de linker fusee er spontaan vanaf.
Voor de symmetrie wil ik dat dan ook rechts. Dat ging niet vanzelf.
Maar het ging wel.
Ook de borgringen van de torsieveren eraf, remleidingen los, bovenste grote moeren eraf…
Volgens mij kan nu de wieg eraf.
Beetje gehamerd, beetje met een bandenlichter in de weer geweest…
Maar het gaat in ieder geval niet vanzelf. Ik was ook wat moe, dan kan je beter niet aan een klus beginnen waar je zowel wat kracht als gevoel bij nodig hebt. En ik heb er natuurlijk ook niet alle vertrouwen in dat alles los is wat los moet zijn.
Dit zit nog `achter` de bovenste moeren.
Dit is alleen voor de wieg op hoogte te houden, toch? Dit kan blijven zitten?
Nou ja, ik heb in ieder geval ook alles op en om de draagarmen rijkelijk in de kruipolie gezet
Morgen ga ik lekker aan de wieg sjorren. Nu mag de kruipolie inwerken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
En nu de stuurstok en het pedalier.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
briard schreef:En nu de stuurstok en het pedalier.
Dat hoeft toch niet voordat de wieg eraf kan?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Beter had je de stok aan het stuurhuis laten zitten
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
briard schreef:Stuurhuis met stuurstok loshalen. Stuurwiel van stok, ...
Aah, hij had aan de stuurkant los gemoeten. Overheen gelezen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kak, die wielewaalsleuteltjes in div maten had ik voor je liggen. Ergens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Denk er bij het monteren om dat die stelboutjes zo weinig mogelijk belast moeten zijn; in opgekrikte toestand dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ja, dan ben je de auto aan het opkrikken op met een platgeslagen dop 9. Dat gaat hem niet worden
Vandaag heb ik een heroïsch gevecht geleverd en uiteindelijk gewonnen, al was het bijna een gelijk spel geworden. Ik wilde eerst de stuurstok eruit halen. Stuur eraf is niet lastig, hart eruit draaien en boutjes los. Behalve natuurlijk bij mijn parel. Hoe gaat dit hart eruit? Ik durf er niet een schroevendraaier tussen te zetten.
Het plastic is oud en bros, ik durf niets te forceren.
Het gevecht met de wieg heeft meer dan 8 uur geduurd. Er was helemaal geen beweging in te krijgen. Niet met bandenlichters, niet met hout en staal, niks. Ben dus eerst maar begonnen om ieder plekje één voor één los te maken. Eerst de komma’s.
Daar kan de wieg niet meer op blijven hangen. Dan komt er na een paar uurtjes het eerste teken van leven.
Na een tijdje zit alles los, behalve rechts boven.
Na heel veel gedoe is rechts boven er ook een halve centimeter uit.
Maar dan is de rek er echt weer uit. Uren lang geen voortgang. Het lukte pas toen ik weer even ging nadenken.
Dop erop.
Wieg erin gerateld, weer een stukje eruit, weer erin gerateld, weer een stukje eruit, etc… En na nog veel later.
Kbang!
Ik ben helemaal stuk.
Maar missie geslaagd. De wieg moet even voor straf in de hoek.
Morgen de laatste dingen uit het motorruim halen en daarna beginnen de boel te ontvetten.
edit; vaag, de links naar youtube kloppen, maar ik zie drie keer hetzelfde filmpje. Kan aan mijn browser liggen, maar voor de zekerheid, dit is video 2, de komma;
https://www.youtube.com/watch?v=0aC3k1FzHdM
En dit is video 3, de eerste beweging in de wieg;
https://www.youtube.com/watch?v=M6u7tKIlJYU
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ree, meerdere filmpjes in een bericht werkt niet tussen Youtube-tags om problemen met lange strengen deep-links te voorkomen. Ik heb er gewone links van gemaakt voor het gemak van de lezer.
Intussen wel weer mooi werk! Volgens mij is dat een zondag met veel voldoening als je van zo’n halsstarrig oud beest kunt winnen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Penny Lane schreef:... problemen met lange strengen deep-links ...
Ja, die problemen wil je er niet ook nog eens bij hebben
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar waarom moet die stuurstang nou met het stuurhuis mee uit de auto genomen worden?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Ree, meerdere filmpjes in een bericht werkt niet tussen Youtube-tags om problemen met lange strengen deep-links te voorkomen. Ik heb er gewone links van gemaakt voor het gemak van de lezer.
Die alleen niet blijven staan. Er is hier een versiebeheerdingetje aan de hand… Gelukkig is de wijziging van Ree zelf ook goed bruikbaar dus ik vind het wel best.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Het komt voor dat het aluminium gedeelte van het stuurhuis breekt bij deze soort demontage.
Ook moet nu het hele stuurhuis uit elkaar omdat de eerste afstelling de conische rollagertjes
betreft.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Verder super gedaan. Wat betreft het stuurwiel,google eens op Quellery stuurwiel, op plaatje met blauwe achtergrond lijkt het op een soort druk en draai sluiting.