Beste forum,
Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar aan allen hier.
Bij mij is het hopelijk ook nog een fijn begin van het jaar maar gezien volgende zou het toch ietsje minder zijn ...
Gezien ik niet zoveel van wagens ken EN ik eigenlijk de wagen moeilijk kan missen momenteel EN mijn garage niet open is volgende vraag :
Na een volle tankbeurt en enkele honderden meters rijden vandaag, verscheen er plots volgende melding op het scherm :
! Storing in motor: Laat dit verhelpen
gevolgd door ... :
! Additief-niveau roetfilter te laag: Laat dit verhelpen
Kan er me iemand zeggen :
- of dit te maken heeft met de tankbeurt (Diesel) of het puur toeval is
- of ik met de wagen nog even kan rondrijden (moet morgen naar mijn werk, H en W = 75km) of dien ik ASAP de garage contacteren. Momenteel zijn deze niet bereikbaar (geen berichten op hun deur of website)
- wat ik het best nu wel/niet meer doe ...
Alvast bedankt voor het advies
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Je kunt nog wel een paar 100 km door rijden, Laat je dealer wel nieuw Additief bestellen, aan de hand van je kenteken/inschrijving. Er zijn 2 soorten zakken. Kost iets van €150,-, inclusief resetten van je computer.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
@RuudR : Ga idd best zo snel mogelijk mijn garage trachten te bereiken, alvast bedankt voor de snelle reactie .
Kan ook zijn dat het additief reservoir gewoon opgevuld moet worden; hangt ervan af of het een blauwe of groene aansluiting heeft. Meestal is demontage van het reservoir verstandig om op te vullen.
Varieert van model tot model. Welk model is het als ik vragen mag?
@Groove: wij rijden met een C4 Grand Picasso 1.6 Diesel BJ 2012, hopelijk weet u daar mee voldoende ?
Ik vermoed dat het opvullen zal zijn, maar kan ik niet met zekerheid zeggen daarvoor zou ik chassisnummer moeten hebben. Maar dat hoef je niet te geven hoor tenzij je het absoluut zeker wil weten..
@Groove : ik heb niet meteen deze gegevens bij de hand en de wagen staat al in onze garagebox (= niet thuis voor goed begrip) ... .
Zoals ik heb begrepen uit de reacties tot nu toe kan ik zonder probleem nog eens H en W (+- 75 km) naar het werk rijden ...
Toch bedankt voor de uitleg en morgen tracht ik opnieuw de garage te contacteren.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Onze C4 Picasso heeft een zak. Neem aan dat alle C4 Picasso’s dat dan hebben….
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
@RuudR : Nee, de eerste hebben allemaal een zak. Ik vermoed vanaf Euro 5 is het additief reservoir op te vullen..!
@RuudR en Groove : voor de volledigheid en indien nog iemand het probleem zou voor hebben :
Ik heb de garage gecontacteerd en kreeg volgende correct antwoord :
- Men kan gerust zonder probleem met de auto verder rijden, volgende week afspraak gezien dit additief dient besteld te worden.
In principe dient er pas bijgevuld te worden op 170k en mijn teller staat op 151k.
Het kan natuurlijk gebeuren (zoals nu dus:-/ ) dat het vroeger moet.
- Gezien dit geen vijf minuten werk is om op te vullen, nl. het reservoir is niet onmiddellijk bereikbaar, dient de wagen binnen gebracht te worden voor bijvullen van het additief zoals eigenlijk de foutmelding aangaf.
Hopende iemand hiermee ook verder geholpen te hebben zoals jullie deden, nogmaals bedankt!
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Mijn vrouw heeft er toen op gewacht. Duurde ongeveer een uurtje.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
@RuudR : bij mij zal het idem dito zijn, een uurtje werk.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Ik heb ook een euro-5 motor uit 2012 1.6 Ehdi. Bij mijn weten hebben de euro-5 motoren een zak (vergelijkbaar met een infuus volgens mijn garage). Bij mij bij 180k vervangen voor 150€. Ik heb een paar duizend km doorgereden, zonder problemen. Eerder is natuurlijk beter omdat volgens mij je roetfilter niet meer goed regenereert (schoonmaakprocedure om de 500k)
Qua prijs klopt het zonder de werkuren (= +- 1 Hr)