jaja, ik begrijp de technische oplossing helemaal hoor, maar de vraag blijft hetzelfde ! tuurlijk is het jammer dat door een gebrek aan onderdelen een unieke wagen aan de kant moet, dat wilt niemand.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Egbert zou de modificatie aan de stuurkogel wat minder opvallend kunnen maken door een stelschroef, in de volksmond een inbus borgboutje, toe te passen.
Lijkt het wat meer “as built”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ok ok, das een heele andere manier van ‘‘oplossen ‘’ hé
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
FastFred schreef:Het alternatief is de speling erger laten worden tot het niet meer mag en dan de auto voorgoed parkeren omdat die onderdelen amper tot helemaal niet te krijgen zijn.
In het clubmagazijn zijn deze stuurkogels ruim voorhanden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Zelf een nwe pakking gemaakt. Hierna nog een veel grotere en dan kan ik het blok weer opbouwen.
Ik smeer het deel in met motorolie en maak dan een stempel op het pakkingpapier. Kan je hem zo uitknippen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dirkvdmei schreef:FastFred schreef:Het alternatief is de speling erger laten worden tot het niet meer mag en dan de auto voorgoed parkeren omdat die onderdelen amper tot helemaal niet te krijgen zijn.
In het clubmagazijn zijn deze stuurkogels ruim voorhanden.
Ook voor Birotor?
Egbert schreef:Tussendoor de speling uit de binnenste spoorstangkogels gehaald. Ook deze lijken op GS en Cx,maar is geen GS en vermoedelijk ook geen Cx . Dus vervangen is geen optie.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zo op de foto’s te zien zijn dit GS-GSA stuurkogels.
Egbert, wat is volgens jou het verschil?
Dit zijn GEEN GS kogels, andere maatvoering. Ik moet nog uitzoeken of het Cx oude type is.
Het borg boutje zie je niet, want de hoes zit daar overheen.
Maar ik ga wel bij een bevriend APK keurmeester navragen wat hij er van vindt.
Overigens heb ik al heel vaak erg zichtbaar een smeernippel geplaatst op de stuurkogels van een DS.
Inbus m4 gelijk besteld!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mijn APK man zegt:
Voor de APK staat alleen de speling beschreven.
Verzwakking door het m4 boutje is hij niet bang voor.
Hij waarschuwt wel om dit niet te doen als er veel speling op de kogel zit, want je wilt niet dat de kogel uit de houder schiet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
CX basis lijkt de axiaalstukken van een Birotor wel te hebben, als ik het goed begrijp zijn het dezelfde als van een CX zonder diravi.
http://www.cx-basis.de/axialstueck-cx-ohne-servo-gs-birotor-lk-19560.html
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Voor dat geld ( 94,61 euro) zou ik ze net als Egbert repareren/afstellen. Waarbij dank aan Egbert voor de uitleg !
De voortrein van een Birotor lijkt heel veel op een CX eerste type zonder stuurbekrachtiging, maar je moet toch bij elk onderdeel weer nakijken of het gelijk is.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
wiem schreef:zoals er bijv. niet gelast mag worden aan een subframe van een gsa? .
Dit mag wel zolang het maar netjes gebeurt ! Dus geen plaatjes erover heen puntlassen ( al hoewel ik zo jaren (10 jaar ) vlekkeloos door de APK ben gekomen met mijn break)
Zolang het op de goede manier gebeurd mag er rustig gelast worden aan het subframe..
Dus constructief verantwoord
En Egbert mooi stukje werk !
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het blok zit weer in elkaar. Tandwiel met excentriek van donor gemonteerd. Met pakking geplaatst de axiale speling gemeten ( gewoon met een voelermaat) en een messing ring gemaakt om de speling er uit te halen. Met messing ring is de speling nu ergens tussen 0,05 en 0,1 mm. Keurige waarde.
Op naar de volgende klus:
Bak er af en bak uit elkaar.
Zit een bijgeluid in, dat sterker wordt bij een hogere versnelling
Met WPH van Cx C-matic kan ik presies lezen hoe het moet. Bak lijkt in opzet dus erg op Cx C-matic
En ja de boosdoener gevonden. Het achterste lager van de primaire as.
Hier zie je dat de binnenring beschadigd is
Gelukkig is het lager van mijn donor auto nog helemaal netjes.
Dus nu weer pakkingen maken, goede maten o-ringen bestellen etc.
tzt kijken of het lager van Cx C-matic het zelfde is.
Onderdelen nummer bij Birotor is: 26204759M met volgens onderdelen boek de maten: 28x67x25,5
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zonder jouw inspanningen was deze birotor nooit meer op de weg gekomen. Keep up the good work!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Wow Egbert, prachtig. Je deinst nergens voor terug!