Heb een Citroen C3 1.1 BJ2003 waarvan de servo(stuurbekrachtiging)dikwijls niet aanspringt na het starten van de motor(servo is elektrisch). Accu is al vernieuwd. geen foutmelding…
Als bekrachtiging wel werkt na het starten blijft deze goed werken…
Iemand een idee wat het kan zijn of ervaring mee gehad? Alvast bedankt voor respons…
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
De koolborstels al eens bekeken? Komt vaker voor dat deze vervangen dienen te worden, zijn rep-setjes van te koop op ebay.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al eens laten uitlezen op foutmeldingen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Johnnyhamont schreef:Accu is al vernieuwd. geen foutmelding…
:
Ik ga er vanuit dat hij is uitgelezen!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Is inderdaad uitgelezen. Geen foutmelding…
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dan blijf ik bij de suggestie om de koolborstels te controleren op slijtage.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
van de startmotor of dynamo??? start 100% en heb 14.3 volt laadspanning…
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
ik vermoed dat die van de servomotor bedoeld worden….
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik vermoed het niet, ik weet het zeker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Johnnyhamont schreef:van de startmotor of dynamo??? start 100% en heb 14.3 volt laadspanning…
Nee, van je stuurbekrachtiging servo, dat is namelijk gewoon een elektromotor die beide richtingen op kan draaien.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dan is het toch raar dat na het aanslaan van de auto de Servo werkt,en blijft werken,of wijgert en niks doet totdat ik de auto stilleg en weer start(en het bij de volgende keer dat ik de auto start afwachten is of de bekrachtiging werkt of niet werkt…) Of heeft dit dan te maken met de boordcomputer die dan beslist of de Servo in of uitgeschakeld wordt?
Ter verduidelijking : na het starten van de auto wordt normaal na +/- 1 seconde de stuurbekrachtiging actief . Als deze bij mij actief wordt werkt de Servo zonder problemen… Kan dan blijven sturen zonder ook maar iets te merken… Dikwijls wordt na het starten de Servo niet actief en blijft uit,totdat ik na wat gereden te hebben de auto stilleg. Dat wordt de bekrachtiging soms wel weer actief na het starten van de auto…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De stuurbekrachtiging heeft zelf ook een regelunit.
Deze zit in de accubak, direct achter de accu.
Als deze unit direct na het starten niet voldoende spanning ziet, wordt de stuurbekrachtiging niet vrijgegeven.
Vaak is de oorzaak een brakke accu, maar die is bij jou al vervangen.
Mogelijk vertoont de regelunit zelf kuren.
Je zou deze eens kunnen wisselen met een ander exemplaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ga ik woensdag eens proberen… Wat mag die tweedehands kosten? De nieuwe kost 800 euro heb ik me laten wijsmaken…
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je zou natuurlijk het meest geholpen zijn met een leen versie van iemand van het forum die je even kan proberen.
Ik weet niet of die in mijn Pluriel gelijk is en of Roosendaal voor je te doen is….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik ken het elektrische systeem van de C3 niet , is veel te jong voor mijn ervaring…
maar elektrisch geredeneerd moet die unit spanning krijgen ( via een relais ) of een signaal nadat de wagen gestart is .
Volgens mij zit daar het problem , opdat eenmaal goed begonnen hij nooit uitvalt .
dus kontaktslot of relais die niet altijd “door “geven .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen