Praxidus schreef:Trouwens,
Staat er in de handboeken ook een hoofdstuk over de versnellingsbak? Hoe te demonteren/ controleren en repareren?
Heb de twee deksels van mijn bak er nu af, en het ziet er goed uit in mijn ogen. Schone olie, geen rare slijtsporen op de diverse tandwielen.Moet ik nog speciaal ergens op letten?
Ja, of het tandwiel van de 5e versnelling nog geborgt cq vast zit !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Enne, dat doe je met het stuk gereedschap op de foto..? Omgekluste dop, heb er al het e.e.a. over gelezen maar heb nog geen beeld.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Het “wiel” welke erop zit voor aandrijving van de kabel t.b.v. de snelheid wil er wel eens aflopen. Dan loopt het tandwiel voor de 5e versnelling er ook af. Dat snelheidswiel kun je weer vast draaien met een steeksleutel maar om ‘m er goed vast op te krijgen doe je dat met een luchtsleutel. Maar met een dop kan je ‘m niet aandraaien vandaar het dhz stukje gereedschap. nadat je het voldoende hebt aangedraaid fff goed borgen door die 2 inkepingen er weer goed/diep in te slaan. Ik denk dat je het wel begrijp als je zover bent cq het “zaakje” hebt openliggen.Onderstaande foto is hij er dus bijna af !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Helder, dank je!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Een luchtsleutel om een zo kritische bout op moment te zetten ??????????
Het kan met het speciale gereedschap, een platte steeksleutel, maar gaat beter met de speciale dop, maar dan wel met een echte goede momentsleutel: Moet op 220 nm!.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De luchtsleutel wordt alleen gebruikt om de moer los te draaien. Vastzetten moet zoals smgz zei met de momentsleutel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Praxidus schreef:Trouwens,
Staat er in de handboeken ook een hoofdstuk over de versnellingsbak? Hoe te demonteren/ controleren en repareren?
Heb de twee deksels van mijn bak er nu af, en het ziet er goed uit in mijn ogen. Schone olie, geen rare slijtsporen op de diverse tandwielen.Moet ik nog speciaal ergens op letten?
je moet het rubber controleren tussen de speed governer en de bak. Als dat kapot gaat, loopt je bak vol LHM en gaat hij stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
die ga ik preventief vervangen, lijkt me slim
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Zo, vakantie over, kids weer naar school, papa weer aan de klus.
Bak ligt inmiddels helemaal uit elkaar. Die beroemde moer zat behoorlijk vast, moest mijn gefabriceerde dop/steeksleutel zelfs verstevigen - quick and dirty maar werkt wel, love it. Nu even goed de diverse lagers en tandwielen controleren, maar wellicht ook even bij de specialist langs voor zijn deskundige kijk op de zaak. Met name pignon en kroonwiel maar eens kritisch bekijken.
Carbs zijn helemaal gedemonteerd en in de ultrasoon geweest. Een paar loden plugjes zijn inderdaad losgekomen. Heb ze allemaal uitgeboord, M4 schroefdraad er in getapt, en met van die inbus stelboutjes afgedicht en geborgd met Loctite. Ziet er weer keurig uit.
Hield vroeger al van bouwpakketten, ze zijn tegenwoordig gewoon wat groter…
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Goed bezig
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.
Als je 5e versnellingstandwiel nog goed vast zat zijn je kroonwiel/pignon vrijwel altijd nog goed. Als je 5e versnellingstandwiel los loopt DAN kan je secundaire as bewegen en dan krijg je een kroonwiel poging combinatie die herrie maakt, het meeste in de 5, ook in de 4 en 3. In de 1 en 2 hoor maakt de rest van je bak meer herrie dan de kroonwiel pignon.
Nog eens: Dat tandwiel moet je echt met 220 Nm aantrekken, alleen dan blijft ie ook vastzitten: Het borgen helpt niet tegen loslopen, dat is alleen om de schade te beperken als het tandwiel losloopt. Vergeet niet dat je de pignonas moet “afstellen”, dat komt nogal precies, als je dat niet goed doet maakt je kroonwiel/pignon herrie en heb je overmatige slijtage.
To err is human, not to err is divine.
pavang schreef:Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.
ja, heb veel foto’s gemaakt. Mijn ‘fototablet’ ligt nog in de werkplaats, zal deze ff meenemen en de foto’s posten in mijnalbum. Is op zich een redelijk eenvoudig klusje, alles netjes op volgorde leggen, foto’s maken, en er staan goede foto’s van de carburateur op het internet. Heb een revisiesetje besteld uit Duitsland en de SKF lagertjes online besteld.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Citroensmgz schreef:Als je 5e versnellingstandwiel nog goed vast zat zijn je kroonwiel/pignon vrijwel altijd nog goed. Als je 5e versnellingstandwiel los loopt DAN kan je secundaire as bewegen en dan krijg je een kroonwiel poging combinatie die herrie maakt, het meeste in de 5, ook in de 4 en 3. In de 1 en 2 hoor maakt de rest van je bak meer herrie dan de kroonwiel pignon.
Nog eens: Dat tandwiel moet je echt met 220 Nm aantrekken, alleen dan blijft ie ook vastzitten: Het borgen helpt niet tegen loslopen, dat is alleen om de schade te beperken als het tandwiel losloopt. Vergeet niet dat je de pignonas moet “afstellen”, dat komt nogal precies, als je dat niet goed doet maakt je kroonwiel/pignon herrie en heb je overmatige slijtage.
dat tandwiel vastzetten en borgen gaat helemaal goed komen.
Het afstellen van het differentieel zal nog wat studie van de handboeken vergen. Heb de nodige jaren kluservaring, maar versnellingsbakken zijn relatief nieuw voor me. Best spannend dus, maar bij twijfel zal ik hulp inroepen. Nog tips, want in de handboeken vind ik het wat summier?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
pavang schreef:Heb je van de carburateurs nog foto’s gemaakt, ik ben van plan deze ook schoon te maken.
Ze zien er nu uit alsof dat nog nooit gebeurd is.
Jij bent goed bezig, dat kroonwiel en pignonwiel maken de meeste herrie die moeten bij mij ook nog.
Hoi,
Hierbij een link naar de foto’s. Heb er een hoop gemaakt, ook om te onthouden hoe alles nog maar in elkaar. Carb foto’s zijn ietwat verspreid geplaatst, voor maar ook tussen de foto’s van de versnellingsbak en het diff.
https://myalbum.com/album/smMJqvtErsw4
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)