Onlangs stond ik stil met mijn C4 coupe 1.6 16v
Naar de garage laten slepen en de bobine bleek overleden. Tijdens het los sleutelen van de bobine stond er een laagje olie tussen de bougies. Het lijkt er dus op dat de kleppendeksel pakking ook vervangen moet worden. Maar nu kijk ik op verschillende onderdelen sites en zie ik 2 compleet verschillende pakkingen. Een dunne ring en een dikke rubberen pakking.
en deze:
https://www.mister-auto.nl/kleppendekselpakking/elring-240-810_g321_a010240.810.html?_t=default
Welke moet ik hebben en waarom staan de beide op elke onderdelen site?
Daarnaast heb ik het idee dat ik met de nieuwe bobine iets meer vermogen heb, dat hij net een klein beetje lekkerder onderin door trekt. Hij schokte daar soms namelijk.
Ik had met de oude bobine soms als ik heel weinig gas gaf tijdens het optrekken dat hij ineens een boost kreeg met veel meer vermogen (echt voelbaar dat je denkt ja ZO hoort een 1.6 16v met +- 110 PK te rijden) dus er zat altijd al iets niet helemaal goed.
Maar met de nieuwe bobine heb ik dat niet meer als ik een klein beetje gas geef maar alsnog heb ik het gevoel wat vermogen te missen.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Ik wou trouwens ook nog de bougies vervangen maar ik zie daar ook weer verschillende tussen staan. Kan ik gewoon normale nemen a 1,45?
https://www.mister-auto.nl/bougie/bolk-bol-g122001_g686_a999BOL-G122001.html?_t=default
Of zijn die met 4 polen a 7,41 beter? Ik gok van niet en gezien het prijsverschil zou ik het ook niet doen maar aangezien ik ook wat vermogen issues heb wil ik het uitsluiten.
https://www.mister-auto.nl/bougie/bosch-0-242-232-515_g686_a0300!242!232!515.html?_t=default
En kan het missen van vermogen ook een hoger verbruik betekenen? Met de oude bobine ben ik een tijd terug met 4 man een stuk wezen rijden en ik schrok mij dood van het verbruik van mijn auto. Toen reed ik: 35 liter op 365 KM alleen snelweg tussen de 120/130 KM/h op cruisecontrol dat is 1 op 10… Dat is toch niet normaal?
Ik heb ook nog steeds af en toe een enorme benzine lucht in de auto. Maar ik heb hier gelezen dat dit komt doordat de tank ontluchting naast de luchtinlaat zit? Dit zou je zelf met een verlengd stukje slang kunnen verhelpen maar het is mij niet helemaal duidelijk waar en hoe dat moet. En ik vraag mij nu serieus af of ik niet ergens benzine lek met een verbruik van 1 op 10…
Wat denken jullie?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onderdelen van Bolk zijn wel echt de goedkoopste soort die er is. Ik vind dat echt troep. Ik zou bougies van een beetje fatsoenlijk merk zoals bosch, denso, ngk of eqyem kopen bv.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eens met Waterman.
Stop er gewoon lekker een Bosch oid bougie in ipv Bolk. Verkeerde besparing:-)
Mijn C4 1600 verbruik ook ongeveer dat met die snelheid, komt door het hoge toerental op de snelweg. Met 130 zit hij al ruim boven de 4k RPM. Die benzinelucht klopt inderdaad, heeft met de tank ontluchting te maken. Vervangen van het interieurfilter (koolstof) helpt tijdelijk. Er is inderdaad een manier om het helemaal op te lossen, moet wel ergens te vinden zijn op het WWW.
waterman schreef:Onderdelen van Bolk zijn wel echt de goedkoopste soort die er is. Ik vind dat echt troep. Ik zou bougies van een beetje fatsoenlijk merk zoals bosch, denso, ngk of eqyem kopen bv.
Ja daar heb je wel een punt.
Ik zit alleen nog te twijfelen of ik mijn C4 wil houden om hem wil verkopen voor een Fiat Grande punto.
Persoonlijk vind ik een grande punto namelijk mooier, zowel het interieur als uiterlijk. Hij is 2 categorieën lichter in de wegenbelasting en dit is voor mij op dit moment belangrijk.
Dus het is nog even kijken hoeveel ik investeer in deze auto.
Bart1989 schreef:Eens met Waterman.
Stop er gewoon lekker een Bosch oid bougie in ipv Bolk. Verkeerde besparing:-)Mijn C4 1600 verbruik ook ongeveer dat met die snelheid, komt door het hoge toerental op de snelweg. Met 130 zit hij al ruim boven de 4k RPM. Die benzinelucht klopt inderdaad, heeft met de tank ontluchting te maken. Vervangen van het interieurfilter (koolstof) helpt tijdelijk. Er is inderdaad een manier om het helemaal op te lossen, moet wel ergens te vinden zijn op het WWW.
Een beetje jammer ik heb ook een zware oude volvo gereden en die reed ook 1 op 10. Ik had wel verwacht dat een 1.6 toch wat zuiniger zou zijn. Zelfs mijn Astra g (1.6 16v) Honda crx (1.6 16v) en Golf 3 GTI (2.0 8v) van vroeger waren zuiniger. Maar ook lichter uiteraard.
Ik heb hier een stuk gevonden over die fix. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210726/P15/#1444075
Zou handig zijn als er ook even een filmpje van was. Maarja misschien moet ik er zelf maar even een filmpje van maken dan.
Weet iemand ook welke kleppendekselpakking ik moet hebben?
Staat hier heel mooi beschreven: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210726/P15/#1480775
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
FastFred schreef:Staat hier heel mooi beschreven: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210726/P15/#1480775
thanks, weet je ook welke pakking ik nodig heb?
niemand?
Loop een willekeurige universele garage, Citroën dealer of automaterialen zaak binnen, die kunnen het je zo vertellen.
Ik zou het echt niet weten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Volgens WINPARTS:
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/klepdeksel-pakking/citroen/c4-i-lc-bouwjaar-2004-11-2011-07/c687-394-11299/klepdekselpakking-71-35251-00-viktor-reinz/p470403.html#specificaties tot motornummer 2336722
https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/klepdeksel-pakking/citroen/c4-i-lc-bouwjaar-2004-11-2011-07/c687-394-11299/klepdekselpakking-71-42166-00-viktor-reinz/p469151.html#specificaties vanaf motornummer 2336723
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=otmaj4EujyU&start_radio=1&list=RDotmaj4EujyU
(ik zou voor de tweede optie gaan met de grote plaat).