Ik heb gisteren de rubberen lagers van de stabilisatorstang en de draagarmen en de reactiestangen vervangen. Auto staat weer heerlijk stevig en “PLOEK”-vrij op z’n hoeven. Alles prima maar uitgerekend het laatste boutje dat ik aanhaalde brak in tweeën. Gelukkig steekt er nog een stuk draad uit dus dat is makkelijk op te lossen.
Citroen zegt dat het om boutje 6925F1 (DIAM 8x125-16) is. Is het aan te bevelen om een identiek boutje te halen (sloop danwel magazijn) of volstaat een soortgelijk willekeurig boutje M8? En welke treksterkte moet ik dan gebruiken?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006








Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik zou er persoonlijk een gewoon 8.8 boutje M8 in draaien met een sluitringentje er tussen. Maximaal 24 Newtonmeter aan trekken.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ik zou dat ook doen. Het aanhaalmoment ken ik niet, maar een boutje is niet zo spannend lijkt me; hooguit het materiaal. De garage heeft echt geen doos met Citroën boutjes.








Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Sorry, ik ben monteur geweest bij die grote vrachtwagen bouwer in Zwolle. Daar gaat 99% op moment. M8, 8.8 gaat nominaal op 24 Nm.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Top! Goede input!
Heren, dank!
Ik weet wat mij te doen staat. Enige twijfel was op z’n plaats omdat het tóch de draagarmen zijn. Wil liever niet in de vangrail belanden…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
gewoon op de sloop een ORIGINEEL BOUTJE halen ! niet gaan donderjagen met andere boutjes, geen risico lopen !
Waarom? Een oude bout ergens uit gaan halen? Succes ermee; ik pak wel een nieuwe uit de doos waar geen krachten op gestaan hebben.
En bovendien: wat is origineel? Als citroen opeens besluit een andere leverancier te kiezen, omdat die een betere deal heeft, zijn dan alle boutjes van daarvoor niet meer origineel?
Ik sluit me geheel aan bij PSA.
Liever nieuw en ongebruikt. De 13 jaar oude bout die ik opnieuw plaatste gaf ook de geest.
Nieuw heeft de voorkeur, maar ik twijfelde over de treksterkte want die kon ik niet zo snel achterhalen. Op de kop staat niets.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Meningen zullen altijd verschillen…
Mss belangrijker is te weten waarom de oude bout afbrak en er nog een stuk uitzat?? Is de bout afgebroken omdat de schroefdraad vastliep of gewoon door te “hard” aan te spannen? Met andere woorden; krijg je het afgebroken stukje er nog terug uit?
Ik weet niet van buiten wat de treksterkte is van dat boutje, maar zou toch eerder een 10.9 gebruiken op die plaats.
Meestal ligt er op de kop van dat boutje een soort beschermingslaag af fabriek, of is die er al af?
Heb wel eens een voertuig gehad waar de bevestiging die meegebout zit met de torsiebarbeugel afgescheurd was…
zeker GEEN gamma boutje
Nee dat lijkt me logisch
De bout brak af omdat ik per ongeluk de stand van de luchttool veranderde bij het wisselen van de dop. Ik draai altijd bouten de eerste paar gangen met de hand. Daarna draai ik alles met lucht in grote lijnen vast. Laatste tandje is voor de momentsleutel. Bij verwisselen van de dop heb ik de kracht van de tool ongemerkt gewijzigd. Kan gebeuren. Er steekt nog een stukje draad uit, maar best demonteer ik de draagarm effe om er goed bij te kunnen. Beter dat dan onderste boven een M8 uitboren…
Ik koop nooit bij de Gamma.
Topic mag op slot. We zijn het eens.
Thx heren.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Is het niet mogelijk om een moer m10 op dat stukje draadeind te lassen? Mijn ervaring is dat door de hitte het draadeindje “schrikt” en dat je het restant er genmakkelijk uitdraait.
Er steken twee gangen draad uit het lagerblok en er zit geen loctite oid tussen. Probleem is dat die twee gangen precies de dikte van het subframe is. Ik kan die twee gangen dus niet vastpakken.
Nu kan ik een paar dingen doen:
-iets op die twee gangen lassen en het eruit draaien: ondersteboven lassen aan een M8…
-inboren en mbv tap de bout verwijderen: ondersteboven boren in een M8…
-draagarm uitbouwen en de draad er aan die twee gangen uitdraaien/boren.
Laatste optie heeft m’n voorkeur en gaat het snelste denk ik. Fuseebout lossen (is recent los geweest dus zit niet muurvast) en uittikken, draagarm bouten lossen en klaar.
Ik moet nog eens goed kijken maar als het breukvlak redelijk vlak is, probeer ik het boren/tapset nog wel effe.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006



















Totaal aantal Berichten: 1812
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Dat zou ik ook doen, iets meer werk maar wel de juiste aanpak, die twee draadgangen is te weinig om op te lassen denk ik.
Dat uitboren en een draad tappen dan moet je wel een linkse draad tappen anders draai je die er weer uit denk ik.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).