Wat vragen vanwege geplande aankoop Grand Picasso 1.2 PureTech.
fwerff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-2012

Gepost: 15 januari 2019 10:34 AM

Hallo,
Ik ben van plan om in de loop van dit jaar afscheid te nemen van mijn C5 (phase 1)en een (tweedehands) C4 Grand Picasso 1.2 PureTech aan te schaffen. Bij voorkeur eentje van na augustus 2016 (facelift).
In aanloop naar deze aanschaf ben ik al flink aan het rondkijken en oriënteren om een gevoel wat ik voor hoeveel geld kan aanschaffen.
Hieruit zijn nu een aantal vragen bij mij opgekomen, waarvan ik hoop dat mensen op dit forum ze kunnen beantwoorden.
1. Het gros van de 2e-hands GP’s die worden aangeboden zijn van de variant “Business”. Dit lijkt ook de prijs van dit type wat te drukken; ze zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan de Feel of Shine variant. Ik zie echter niet goed wat nu het verschil tussen de Business en de Feel versie is. Kan iemand aangeven wat de (belangrijkste) verschillen zijn?

2. Ik heb een prijslijst van januari 2017. Hierin staat dat de Business versie de 3D achterlichten heeft. Echter alle GP Business’ die ik te koop zie staan hebben niet die mooie 3D achterlichten. Kan iemand dat toelichten?

3. Ik zou het wel heel prettig vinden als de aanstaande GP een DAB+ tuner heeft. Het gros van de beschikbare GP’s heeft dat echter niet (ongetwijfeld vanwege bijtelling). Kan DAB+ later worden ingebouwd/geactiveerd?

4. Hebben alle GP’s van na 08-2016 (facelift) Apple CarPlay? Dus alle Business, Feel en Shine?

5. Wat zijn tot nu toe de ervaringen met de 1.2 PureTech motor? Zijn er bekende problemen die bij veel 1.2 PureTech’s voorkomen? (ik denk aan de ellende die bij de 1.6THP speelt/speelde).


Tot slot nog een vraag over import wagens. Het lijkt niet heel interessant om een 2016/2017 GP uit Duitsland te halen, maar in België zijn de prijzen wel fors lager. Is er iemand die ervaring heeft met het in België aanschaffen van een auto en is dit aan te raden?

Alvast bedankt voor hulp bij dit alles.

Groet,
Frank

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 15 januari 2019 12:04 PM
  [ # 1 ]

Ik zou ook deze site eens aandachtig doorlezen, niet geheel onbekend denk ik

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/startpagina

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 januari 2019 12:47 PM
  [ # 2 ]

Frank, naar mijn idee verwar je zaken.

De 1.2 is geen THP maar een PureTech.
En dat is een heel ander blok dan de 1.6 THP, namelijk geen distributieketting, maar een natte distributieriem, dus intern.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
fwerff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-2012

Gepost: 15 januari 2019 01:58 PM
  [ # 3 ]

[mod] onnodige quote gewist [/mod]

Ik leefde in de veronderstelling dat de 1.2 ook THP werd genoemd, maar zo niet dan bedoel ik uiteraard de 130pk PureTech die tegenwoordig geleverd wordt. Ik heb het in mijn vraag hierboven aangepast. Dank voor de correctie!

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 16 januari 2019 03:57 PM
  [ # 4 ]

1. De Business versie is bedoeld voor de zakelijk rijder en daarom o.a. voorzien van navigatie, verder een beperktere keuze van opties en extra’s. De prijs is aantrekkelijker voor bedrijven. Ik denk dat er voor de dealer minder marge op zit.

2. De 3-D achterlichten maken deel uit van het “pack prestige” dat op de business versie besteld kan worden.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 18 januari 2019 04:44 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij is bij de facelift een tomtom navigatie systeem gebruikt en hebben deze allemaal apple carplay.
DAB+ kan denk ik niet later nog geactiveerd worden. Er zijn wel aftermarket dingen beschikbaar volgens mij. Zie ook: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232679/#2019754

Profiel  
 
vast goed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-09-2017

Gepost: 19 januari 2019 06:20 PM
  [ # 6 ]

Business-uitvoering had enkele extra’s die voor zakelijke lease interessant waren (navi en nog wat). De feel/shine is meer op particuliere markt gericht. De dealer kan daar meer korting op geven dan bij businessvarianten (zo vertelde een verkoopmedewerker mij). De exacte verschillen kan ik niet duiden.

Ik heb in mijn zakelijke lease de business besteld met enkele extra’s, waardoor hij dicht bij een Shine-uitvoering komt. De DAB+ heb ik als extra aangevinkt en is meer dan een vinkje aanzetten (oa speciale antenne). Geeft bij mij probleemloze & Prima ontvangst.

De 3D-achterlichten had ik niet besteld, maar in mijn 2018-versie zitten wel andere lichten dan ik wel eens rond zie rijden. Kan zijn dat dat een kleine facelift is geweest.

Ervaring met mijn 1.2Puretech-motor: rijdt prima, voldoende krachtig. Ook volbeladen. Maar dat ligt uiteraard aan je eisen en aan wat je gewend bent.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 29 maart 2019 07:50 PM
  [ # 7 ]

Mijn vraag gaat ook over dit topic. Ik overweeg de 16.Ehdi in te ruilen voor een C4 Grand Spacetourer uit 2018 met nog geen 5000 km op de teller. Met de 1.2 puretech 130 motor, handgeschakeld.  de SHINE versie met xenon

Nu lees ik nogal wat indianenverhalen over de betrouwbaarheid en levensduur van het blok, to aan “code Oranje"toe….. Zijn de puretech motoren na de Face-lift in 2016 nog verbeterd of hetzelfde als de eerste generatie?

Ik ben namelijk gewend een auto tot minstens 300.000 km te rijden (in 8 jaar) en wil dat bij deze ook weer gaan doen. het wordt een eerste benzine auto ipv een diesel.

Kan iemand uit ervaring vertellen of een gemiddeld verbruik van 1: 16 a 17 haalbaar is bij 90 % snelwegkilomters met max 115 per uur.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 maart 2019 10:34 PM
  [ # 8 ]

Als je op spritmonitor kijkt is het verbruik tussen 6 en 9 liter/100 km, met een gemiddelde van 7.51 ltr/100.
7.51 is 1 op 13.3 of zo, 6 lts/100 is 1 op 16.6.  Ik heb deze gebruikt: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/1447-C4_Grand_Picasso.html?fueltype=2&power_s=128&power_e=135&powerunit=2
Je moet een beetje zoeken, maar als je tussen 128 en 135 ps zoekt krijgt je alleen C4GP’s/spacetourers met de PureTech130.
Nu wordt er in Duitsland wel wat harder gereden gemiddeld als in Nederland, maar ik denk toch dat je met een zijden voet moet rijden o, je doelstelling van gebruik, 1 op 16 tot 17 te halen.

De PureTech motoren zijn gevoelig voor de gebruikte oliesoort ivm de “natte tandriem” die de kettingen aandrijft. Daarnaast heb ik laatst gelezen dat al het “downsizen” toch wel invloed heeft op de levensduur, maar dan had men het eerder over 500.000 km als verwachtte levensduur. ( Dat goldt voor vele merken, niet specifiek PSA motoren). Het lijkt me dat je een rustige rijder bent, dus dan zie ik je die 300.000 km wel halen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 31 maart 2019 08:52 AM
  [ # 9 ]

Dank voor reactie, hier is de knoop inmiddels doorgehakt, de 130 Puretech Shine uit 2018 met 3300 km gereden.

Ik heb inderdaad gelezen dat er echt alleen maar 0w30 ineo ecs olie in moet omdat 5w30 mogelijk al versnelde slijtage geeft van de Distributieriem. Tja dat wordt er met mijn neus bovenop staan, want bij mijn ex Citroen dealer gooiden ze gewoon 5w40 in de auto terwijl 0w30 was voorgeschreven…...

Nog even een tip voor Topicstarter: Kijk bij de hele jonge exemplaren heel goed uit wat de historie is (carfax-rapport) Het is me opgevallen dat 8 van de 10 exemplaren (uit 2017 en 2018) die worden aangeboden, dienst hebben gedaan als huurauto in nederland, Spanje of andere europese landen. Zelfs dealers kopen deze exemplaren in voor de verkoop.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook