Erict schreef:Kijk hier eens:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html
Wellicht staan je missende delen hier tussen.
die ken ik al.staat de NL versie niet tussen. zou graag mijn NL versie compleet willen hebben.
on Flickr
https://flic.kr/s/aHsmx5oiJH
zo eindelijk lukt het mij om foto’s te plaatsen
ben weer ff verder gegaan met de revisie. ik heb ondertussen een Honda CX500 gekocht waar ik een cafe racer van wil maken, dus ff wat afleiding en variatie….
back on topic… het vlot nu wel weer , ben nu op zoek hoe ik de oliepomp kan checken, ik kan hier niet echt iets over terug vinden hoe ik een gedemonteerde pomp kan nameten of testen wie o wie?
Wellicht kun je een gerenommeerd motorrevisiebedrijf de pomp laten beoordelen.
Rinus
olga schreef:Wellicht kun je een gerenommeerd motorrevisiebedrijf de pomp laten beoordelen.
ik wil het zelf doen…
Je zou het volgende kunnen meten:
- Tandflankspeling van de 2 pomptandwielen. Die wil je onder de 0.05 hebben. Meestal is de slijtage niet het gevolg van de tandwielen maar door het inlopen van de assen in het huis.
- Speling tussen tandwielen en het huis: Idem, zo klein mogelijk.
Dan: Krassen op het tandwieloppervlakte en idem op het huis.
Wat je wilt is zo weinig mogelijk “lekkage”.
To err is human, not to err is divine.
Je zou het volgende kunnen meten:
- Tandflankspeling van de 2 pomptandwielen. Die wil je onder de 0.05 hebben. Meestal is de slijtage niet het gevolg van de tandwielen maar door het inlopen van de assen in het huis.
- Speling tussen tandwielen en het huis: Idem, zo klein mogelijk.
Dan: Krassen op het tandwieloppervlakte en idem op het huis.
Wat je wilt is zo weinig mogelijk “lekkage”.
To err is human, not to err is divine.
Je zou het volgende kunnen meten:
- Tandflankspeling van de 2 pomptandwielen. Die wil je onder de 0.05 hebben. Meestal is de slijtage niet het gevolg van de tandwielen maar door het inlopen van de assen in het huis.
- Speling tussen tandwielen en het huis: Idem, zo klein mogelijk.
Dan: Krassen op het tandwieloppervlakte en idem op het huis.
Wat je wilt is zo weinig mogelijk “lekkage”.
To err is human, not to err is divine.
ok,
is de opbrengst ook nog te meten/testen op een niet al te moeilijke manier?
Niet dat ik weet: Je moet de pomp inbouwen en dan het debiet meten bij een zekere tegendruk, dat is al moeilijk genoeg.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb het pasvlak incl pomp elementen van deze foto in de draaibank vlak en op gelijke hoogte gedraaid, dan zijn de groeven er uit en is de door slijtage ontstane axiale speling verdwenen. Daarna perfecte opbrengst van de pomp.
Kritiek kan zijn dat er zo helemaal geen axiale speling meer is voor de pomp tandwielen. Maar omdat het alu huis meer uitzet dan de ijzeren tandwielen, is er op temperatuur wel speling. In elk geval werkt het perfect zo
Verder ook nog 2 extra groeven in het pomp huis gedraaid voor een o-ring, zodat je geen lekkage meer hebt langs de as.
Bij 2 revisies gedaan en beide motoren hebben inmiddels al heel veel km gelopen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
ziet er goed uit! had dit al eerder gepost gezien. ik heb alleen geen draaibank… ff kijken of ik iemand kan vinden.
Egbert maakt de juiste keuze: Je kunt dat ook bij een revisiebedrijf laten doen, of eventueel zelf op een glasplaat maar dan moet je wel een echt vaste hand hebben zodat je niet rond slijpt.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Egbert maakt de juiste keuze: Je kunt dat ook bij een revisiebedrijf laten doen, of eventueel zelf op een glasplaat maar dan moet je wel een echt vaste hand hebben zodat je niet rond slijpt.
dat heeft bij mij altijd goed gewerkt. Steeds 1 richting schuren en steeds op op dezelfde plaats vasthouden, niet heen en weer geeft t beste resultat.
en, een aanrecht gaat ook prima, als de wederhelft even weg is.
nou ik denk dat de Olie pomp niet meer te redden is ...
IMG_1593 by Hendrik Hanswijk, van, on Flickr
IMG_1594 by Hendrik Hanswijk, van, on Flickr
de vlakke kant zou je nog kunnen afdraaien zoals voorgesteld, maar de ander zijde niet natuurlijk.
of zie ik dat verkeerd?
de tuimelaaras is ook aardig ingesleten, tijd voor een andere?
volgende maand weer naar Reims dus ben alleen lijstje aan t maken