Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren de oliekeerring op het stuurhuis vervangen, Best nog wel ff een klusje, kostte me 3 uur.
Een klemveertang met 90 graden gebogen uiteinden is erg handig. Zorg ook voor een opvangbakje van min 1 liter.
hierbij een handleiding:
Xantia in laagste stand en bout 12 op voorraadbolhuis open draaien om het systeem druklooos te maken. Daarnadie bout 12 weer vast.
Verwijder de bout van de stuurstang op het stuurhuis in de motorruimte (imbus) kan daar bij een 1.8i redelijk goed bij als ik op de motor lig.
Dashbordpaneel boven pedalen demonteren evenals stukje bekleding boven pedalen. Stuurkolom delen tussen stuur en dashbord wegnemen. stuur kolom losmaken, 4 bouten. 1 van de bovenste nog even laten zitten. Bout kruisstuk/stuurkolom verwijderen. Nu moet je met een hamertje de stuurkolom van het kruisstuk tikken. Het is hier bij handig als iemand de stuurkolom vasthoudt zodat hij niet aan de bedrading hangt. na losmaken stuurkolom weer even met 1 bout ophangen.
Nu de grote rubber ring ( 10 cm) uit het schutbord verwijderen , deze wip je er makkelijk uit.
Dan terug onder de motorkap en met een kort hamertje het kruisstuk om hoogtikken van het stuurhuis af. Is een poosje pielen. Daarna kan je de stofkap en het rubbertje wegnemen. Vervolgens moet je een blikken plaatje verwijderen. Het nut daarvan ontgaat me en kreeg het er ook niet onbeschadigd uit maar wel weer in model kunnen tikken op een grote dop 21.
Daarna zie je een klemveer. Die is er met een 90 graden klemveertang zo uit.
Nu zie je de oliekeerring. Deze is erg hard , ik kreeg er geen priem in maar toen ik probeerde een priem met een hamer erin te slaan kwam hij vanzelf naar boven. En stroomde de LHM eruit. Ondanks het drukloos maken staat daar dus nog druk op. Zorg dus das je er een bakje onder hebt staan.
Je kan het verlies aan LHM , ca 1 liter beperken door de nieuwe keerring snel te monteren maar de LHM die er bij mij uitkwam was bruinig ondanks LHM verversen aan jaar geleden. Dus ik was blij dat het eruit was en aan het eind lekker een liter vers groen bloed erin.
De nieuwe keering tik je op zn plek met behulp van een dop met dezelfde buitenmaat, ik geloof dat ik 21mm gebruikt heb. Naar beneden tikken tot dat je de groef voor de klemveer ziet. Klemveer monteren en goed checken of hij rondom in de groef zit. Ik heb hier een klein spiegeltje gebruikt. Eventueel met de dop nog wat naar beneden tikken. Dan blikken plaatje er weer in met de rand omhoog. Stofkapje met rubber er weer op. Voordat je het kruisstuk monteert zou ik het even goed gangbaar maken cq smeren, je hebt het nu toch in je handen. Dan kruisstuk op het stuurhuis tikken.
Bout monteren maar nog niet aandraaien.
Onder het dashboard nu eerst de grote rubberring terugmonteren over het kruisstuk en dan heb je beide handen nodig om kruisstuk en stuurkolom weer in elkaar te schuiven. Dus een extra hand om de stuurkolom weer even vast te houden is
welkom/onontbeerlijk. Het kruisstuk heeft op de getande as die in de stuurkolom gaat een platte kant. Deze moet naar de opening wijzen in het klemgedeelte waar na montage de bout in moet om het onderste klemgedeelte weer vast te zetten.
Heb je de aseinden in elkaar zitten dan eerst de stuurkolom weer monteren met de 4 bouten. Zit die op zn plek dan nog even licht op de aseinden hameren/tikken zodat deze zich zetten en dan met de bout vastdraaien.
Tenslotte onder motorkap bout van kruisstuk en stuurhuis vastdraaien.
Dashboard delen weer monteren . Xantia in hoogste stand zetten en LHM bijvullen en klaar.
Het risico is groot dat je stuur niet meer recht staat nu , tenzij je het ea hebt gemerkt en weer conform hebt gemonteerd. Was ik vergeten en is ook erg lastig met een stuurkolom nat van de olie. Ik moet dus nog even mn airbag en stuur demonteren om hem een paar tandjes te verzetten.
de oliekeering kosste mij 70 euro omdat hij in een belachelijk pakketje komt met 6 verschillende kleuren stopkapjes. Kwam daarbovenop nog 20 euro importbelasting bij in Noorwegen dus was een duur keerringetje.
ik heb hem maar even opgemeten voor montage , het ding is 32,2 mm uitwendig en 19mm inwendig. Is misschien wel elders los te krijgen waarbij je niet moet vergeten dat het een LHM-keerring betreft.
PSA onderdeelnummer is in ieder geval 4048Q8
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
aangzien mn stuur dusdanig scheef stond dat mn richtingaanwijzer niet meer automatisch uitging heb ik besloten niet het stuur maar de kruiskoppeling los te maken en een stukje te draaien. Kwam daarbij tot de conclusie dat het vervangen van de oliekeering op het stuurhuis veel makkelijker en sneller kan. Mits de boel niet erg vastzit natuurlijk. Maar dat merk je vanzelf en kun je alsnog overgaan tot bovenstaande langere procedure.
hieronder de beschrijving van de korte metode. Schat de tijd op ca 1 uur als het niet teveel tegenzit.
onder de motorkap: verwijder de bout los van het kruisstuk op het stuur huis, zie foto
In de cabine : verwijder de strook bekleding boven pedalen, dan het grote rubber rond het kruisstuk en schuif dit naar boven.
zie foto. Verwijder de bout kruisstuk/ stuurkolom.
tik dan onder de motorkap het kruisstuk omhoog van het stuurhuis af. De kant in de cabine kan namelijk ver genoeg inelkaar schuiven zodat hij van het stuurhuis af kan. Check als hij los is even of hij alle kanten soepel op beweegt en smeer het kruisstuk even. Bij hard hameren kan het kruisstuk iest verbuigen en moet ie misschien weer in model getikt worden.
Nu kun je de oliekeerring vervangen als beschreven in de langere procedure hierboven.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Super bedankt voor je verslag en de beschreven werkwijze! Wim
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik moet voor eind febr weer gekeurd worden en wederom heb ik een brandend ABS lampje. Soms gaat ie uit , meestal niet. ik vermoed een slecht contact al heb ik uit voorzorg wel alvast een nieuwe sensor gekocht.
Deze keer is het die rechtsachter waar je zo lekker bij kunt. I geloof dat ik de einddemper moet verwijderen om bij de stekker te komen.
momenteel 30 cm sneeuw hier en mn Xantia zit onder het ijs en sneeuw , niet echt lekker om te sleutelen.
Hierbij nog een foto van de Nieuwjaarsduik die ik altijd organiseer hier in de atlantische oceaan. Dit jaar ondanks de storm en kou. Een vuur van 15 pallets zorgde samen met de UNOX snert voor de nodige wamrte.
De Xantia op de foto (uit de krant) is natuurlijk de mijne.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gert-Jan Brink schreef:
Deze keer is het die rechtsachter waar je zo lekker bij kunt. Ik geloof dat ik de einddemper moet verwijderen om bij de stekker te komen.
De einddemper zit toch linksachter?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
klopt ik bedoel ook linksachter
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik heb pasgeleden nog een stukje gelezen over de abs sensoren en de problemen.
Het kan idd zijn dat de sensor stuk is.
Maar schoonmaken wilt ook vaak wonderen doen.
De sensor los halen en reinigen evenals de abs ring.
Iig nog eventjes genieten van de sneeuw en lekker genieten van uw vakantie.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vakantie? ik woon hier
Gisteravond de achterste demper gedemonteert en de stekkerverbinding vd ABS sensor schoongemaakt. De sensor zelf en de ABS ring had ik al eerder schoongemaakt. Het ABS-lampje blijft nu uit.
Beetje jammer dat de uitlaatklem in 3 delen brak en niet meer te lassen is, er is haast niet meer van over.
De uitlaat er weer onder gehangen en provisorisch met een beugeltje de boel aan elkaar vast gemaakt. De uitlaat met een spanbandje aan de stabistang opgehangen zodat ik, zij het met wat meer herrie dan normaal, in ieder geval naar huis kon.
Behalve aan de achterdemper en aan het spruitstuk hangt de uitlaat bij een Xantia niet vast dus rijden zonder ophanging aan het eind is niet echt aan te raden.
Vandaag met de 2CV maar eens op uitlaatklemjacht. Ben blij dat de 2CV op spijkerbanden staat.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Uitlaat ( demper ) van een Xantia is sowieso bagger kwaliteit en gaat over het algemeen niet lang mee ...
De auto heeft niet heel veel zwakke punten , maar dit is er wel 1.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Bij klokje rond komt het regelmatig ter sprake m.b.t. uitlaten van de Franse fabrikanten. Die gaan over het algemeen niet lang mee….. Worden de uitlaten van de concurrenten meer afgedekt of hoe zou dat komen?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nieuwe klem gescoord en uitlaat is weer gasdicht. Ik ben in al de jaren dat ik Xantia rijdt nog nooit een uitlaat hoeven vervangen. Het langst deed ik met mn laatste nieuwe Xantia, 6 jaar en 160.000 km.
Min Xantia heeft vlak voordat ik hem kocht zomer 2017 nog een nieuwe uitlaat gehad. Hoef ik dus niet over in te zitten voorlopig. Wat kost zon pot eigenlijk? er wordt er hier 1 (ongebruikt) aangeboden voor 70 euro.
maar het ABS lampje gaat weer aan, dus zal ik de sensor toch maar moeten vervangen. kop van het boutje is weggerot , zal wel uitboren worden ben ik bang. Misschien dat ik er nog een moer op kan lassen.
Volgende week donderdag APK, is een mooie druk om het te fixen.
Vandaag ook maar ff nieuwe olie en filter en bougies gehaald. Is alweer 15000 km geleden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Niet veel ....
https://uitlaat-winkel.nl/uitlaten/citroen/xantia.html
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Kosten hier gauw het dubbele..
Zo sensor vervangen en lampje na 1 keer flink remmen uit. Wat een onmogelijke klus om de leiding door dat gat in de achterbrug te krijgen. Ruimte onder het gat is te klein voor de sensor en voor de stekker. Afijn de kabel maar buitenom gelegd met ty-wraps,gaat ook al moet je goed checken dat het wiel er niet tegenaan loopt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gisteren APK en moet een paar dingen doen. 1 remslang voor, dus doe beide maar gelijk vervangen en 1 rammelstokje.
Gelukkig heb ik deze delen nieuw op vooraad. Voor een rammelstokje vragen ze hier gerust 60 euro.
Ik heb de afgelopen tijd op de noorse marktplaats 2 nieuwe remslangen en 2 nieuwe rammelstokjes op de kop kunnen tikken voor 60 euro alle 4.
nu nog even vervangen en volgende week voor herkeuring.
Maar gisterenmiddag ineens een probleem onderweg. de Xantia begon te horten en te stoten midden op een rotonde en sloeg af , na een paar keer starten en afslaan liep hij weer maar onregelmatig. Ik kon net een parkeerplaats bereiken.
Accu even losgemaakt om ea te resetten en hij deed het weer. Daarna wil hij koud niet stationair lopen, toerental gaat op en neer en hij slaat steeds af. Beetje gas bijgeven en als hij warm is loopt ie mooi.
vandaag maar even de stappenmotor schoongemaakt en nieuwe bougies gemonteerd. Ik hoop dat het wegblijft.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Map sensor is wel een verdachte bij zulke problemen.