Mooi zeg!
F.SvM schreef:En gelukt metafstellen…..
VgF
nou, ik ben er nog niet eens aan toe gekomen! Ik ben even een kleine sabbatical aan het nemen geloof ik. Komende week ga ik denk ik maar weer eens een avondje klussen. Misschien kom ik er dan al aan toe….
(wel een koelvloeistof lekkage gehad die ik nu redelijk onder controle heb…)
Die schakelstangen waren uiteindelijk de truc, dank voor de tips. Schakelen gaat soepel en de pook staat weer netjes loodrecht in de middenconsole.
bij het terugrijden van Delft naar Rotterdam merkte ik dat de dashboard verlichting minder werd en de elektrische ramen het raam van de bestuurdersstoel niet meer helemaal omhoog wilde. Eerst dacht ik nog dat dat portier niet helemaal goed zat met de voeding. Gisteren even de spanning over de accu gemeten en die was maar net iets meer dan 8V….die lijkt langzaam leeg te lopen. Eerder heb ik nog iets meer dan 11V op de accu gemeten. Na vier jaar aan de druppelaar heb ik er dus mee kunnen starten en testen, maar het ziet er naar uit dat ik toch een nieuwe accu nodig heb. Als de dynamo het niet voldoende spanning levert, dan merkt je dat ook op de motor, of kunnen de bobines met minder uit?
bij mijn 24GTi begon de motor te stotteren bij 10 volt en viel even later uit….
le look le plus cool schreef:DAls de dynamo het niet voldoende spanning levert, dan merkt je dat ook op de motor, of kunnen de bobines met minder uit?
Ik denk inderdaad kapotte dynamo.
Als de accu niet goed is maar de dynamo lekker kan ronddraaien als de motor loopt dan heb je een boordspanning van ongeveer 14V.
Elektronica (ontsteking, injectie) heeft voldoende spanning nodig om te werken en stopt er meestal vrij abrupt mee als de spanning te laag wordt.
Bij een bobine neemt de kracht van de vonk denk ik langzaam af en de motor zal eerst gaan sputteren.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! De L jetronic stopt er waarschijnlijk mee bij een volt of 10 a 11.
De dyane liep door tot een volt of 8 maar sloeg toen af als je een knnipperlicht aanzette.. En weer aan als het licht uit ging…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou lees ik dat de motor er bij 10-11V er mee uit zou scheiden, maar ik meet dus iets meer dan 8v over de accu. Aangezien de motor gewoon doordraaide, suggereert dat toch een goed werkende dynamo? Of mis ik iets?
Wel handig te weten dat de bobines en injectoren vervangen zijn door niet originele, maar de injectoren nog voor CX voorgeschreven varianten (Bosch).
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de elektronica stopt bij ± 7V, maar ik kan dat nergens meer terugvinden.
Uit ervaring weet ik dat bij een BX met LE jetronic de accu behoorlijk geladen moet zijn, anders slaat ie niet aan.
Nou laat een startmotor de spanning behoorlijk zakken natuurlijk, zeker als de accu niet in goede conditie is…
Dus als de accu nog 8V geeft en de motor nog draait dan zou het kunnen kloppen.
Alleen zou je hem dan niet meer kunnen starten denk ik.
edit mod: ivm de leesbaarheid, svp niet het voorgaande bericht quoten
klopt. Starten lukt dan niet, aanduwen helpt, de dynamo zorgt voor ruim 14 volt en dan kun je rijden.Als je echter meer verbruikt dan de dynamo leevrt of als de dybamo defect is, zakt de spanning en kan het zijn dat de motor stottert en afslat. Zo heb ik een uur in het donker gereden met alleen stadslicht bij volle maan in het belgische boerenland met kapotte dynamo en weinig stroom in de accu. Bij dimlicht ging het een hele korte tijd goed waarna de motor stotterde. Dus bij een tegeligger even dimlicht aan en daarna direct weer stadslicht. Op t laatst kon ik de clignotuer niet eer gebruiken. met veel zweet in de handen in de nacht een caming in Vilvoorde bereikt en lekker gaan pitten. de volgende ochtend bleek dat de koolborstel door viezigheid verkeelfd zaten en geen contact maakten. reinigen en voila.
hoe kan ik meten of e dynamo naar behoren werkt? afgaande op de opmerkingen hier, heb ik nog geen sluitend antwoord gevonden, de accu staat op 8V dus daar kan iets aan de hand zijn, maar als de dynamo te weinig levert, dan is dat de verklaring. Dus hoe meet ik dat?
Motor stationair laten lopen en de spanning over de contacten meten? Die moet dus 14V leveren.
Stationair zul je de accuspanning meten. Bij verhoogd toerental gaat de dynamo laden en zul je, als deze goed is, de spanning zien oplopen naar 14 tot maximaal 14.4 volt. Gebeurt er niets dannlaadt de dynamo niet door of een defect in de dynamo zelf of in de spanningsregelaar waardoor de dynamo niet goed wordt aangestuurd.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij een dynamo met interne regelaar die op de GTI zit moet je een acculampje in je dash hebben om de dynamo te ‘starten’. Daarna heb je ook bij stationair redelijk snel ruim 14 volt op de polen. Bij een accu die nog 8 volt geeft kan dat wat langer duren..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aansluitend op het voorgaand bericht van Bogaard:
Bij mijn 25GTI, als ik deze start (geef geen gas) zie je het laadlampje branden, als ik dan wat gas geef gaat het lampje uit, je ziet ook de verlichting van de lampjes op het dashboard feller gaan branden.
Afgelopen dagen heeft de accu aan de druppelaar gehangen. Die staat al weer 24uur op iets meer dan 12V en likt stabiel. (ik zou ook niet weten waar de spanning aan verloren moet raken) Eens kijken of ik vanavond tijd vind om de CX te starten, dan zal ik eens wat metingen doen.
De schakelstangen zijn inmiddels versteld en schakelen gaat inmiddels soepel.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oude accu’s krijgen residu onderin en dat geleidt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>