Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De asmoer van een CX moet met 350-400 Nm vast.
Ik gebruik een pijp van 2 m en trek dan aan het uiteinde met een unster 20 kg.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Bij een GS is het ook 350 - 400Nm, ik ben zelf niet zo zwaar (net 60) en als ik mezelf maar niet van de grond til dan zit ik heel aardig .
Ik zou even langs de garage rijden en de grote momentsleutel even lenen.
goeie tip, vooral als je nog niet heel erg bedreven bent met deze zware materie ! momentsleutel liegt niet, alles lekker invetten voor het aandraaien, raak je ook geen moment kwijt op een stroeve fusee, lekker smeren. !
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Met dat soort enorme koppels hoeft dat niet echt hoor.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als alles meedraait: een GSA velg met een open hart met band monteren. Dat is handig om eea te blokkeren en toch bij de moer te kunnen. Op de grond laten zakken (krik), remmen vast en de moer op de as losdraaien, met een dop, glij-ijzer en lange pijp. Ik zie op de foto dat de moer al een heel stuk gelost is. Niet logisch dat alleen het laatse stuk zwaar gaat. Tenzij de schroefdraad daar beschadigd is tijdens eerdere werkzaamheden aan de as. Terugmonteren is in dat geval vragen om problemen. Controleer daarom goed wat de stroefheid veroorzaakt en los dat op voordat je de zaak weer in elkaar zet. Maar bovenstaande advies is om de aandrijfas uit de wielnaaf te demonteren en weer monteren. Niet specifiek om eventueel klapperen op te lossen. Als de moer al zo los zat als op de foto te zien is kan ik me wel voorstellen dat dit de reden van klapperen is.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Voor de duidelijkheid Jeroen, de naaf op de foto is niet die nu op de auto zit, maar ven de as die er tijdelijk op zou moeten. Maar aangezien hier blijkbaar mee gerommeld is (er hoort een kroonmoer op) vroeg Mexced zich af hoe dat nu zit.
Update de as van de GSA is vervangen voor een compleet nieuwe. Bij de garage kregen ze van de oude as de moer ook niet los.
► Instagram •
Lijkt me toch sterk dat je een moer niet los krijgt. Ik maak al meer dan 60 jaar moeren los en heb het nog nooit verloren.
En in de garage pak je de grote moerensplitter en maakt er twee halve moeren van en als het daar niet mee lukt een scherpe koudbeitel en de ouderwetse hamer. Gaat gegarandeerd lukken.
Ik doelde op het los maken met een luchtratel zoals eerder werd geadviseerd. Aangezien het geheel is vervangen, was het niet meer noodzakelijk meer aandacht er aan te besteden.
► Instagram •
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Probleem opgelost Erwin?
Ja er bleken zelfs 3 dingen mis te zijn. De homokineet en wiellager bleken inderdaad kapot te zijn. Een dag later was ook de stuurstang kapot gegaan. Deze had ik eind vorig jaar nog voor nieuwe vervangen. Gelukkig had ik een extra set stuurstangen gekocht.
Nogmaals dank voor je hulp.
► Instagram •
mexced schreef:Ik doelde op het los maken met een luchtratel zoals eerder werd geadviseerd. Aangezien het geheel is vervangen, was het niet meer noodzakelijk meer aandacht er aan te besteden.
Ik begreep uit je vorige post dat ze de as hadden vervangen omdat ze de moer niet los kregen.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
mexced schreef:Ja er bleken zelfs 3 dingen mis te zijn. De homokineet en wiellager bleken inderdaad kapot te zijn. Een dag later was ook de stuurstang kapot gegaan. Deze had ik eind vorig jaar nog voor nieuwe vervangen. Gelukkig had ik een extra set stuurstangen gekocht.
Nogmaals dank voor je hulp.
Mooi!!!!!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
mrep schreef:goeie tip, vooral als je nog niet heel erg bedreven bent met deze zware materie ! momentsleutel liegt niet, alles lekker invetten voor het aandraaien, raak je ook geen moment kwijt op een stroeve fusee, lekker smeren. !
Alles lekker invetten is wel het slechtste advies wat je iemand kunt geven wanneer het over aantrekkoppels gaat. Zo werkt het namelijk niet! Bij een ingevette verbinding trek je een bout zeer snel over de vloeigrens en dus kapot.
Onthoud, wanneer een aanhaalmoment belangrijk is, dat de schroefdraadverbinding schoon, droog en vetvrij moet zijn. Tenzij een bepaalde hoeveelheid vet wordt voorgeschreven, NOOIT invetten.
Ook wielbouten en moeren horen niet ingevet te worden. (geen uitnodiging tot discussie!)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991