Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
OK, check.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vandaag even rustig naar het roest achter de wieg kunnen kijken. Niks meer kunnen vinden dat dat in het zicht zit.
Op de motorsteunen zitten wat gare rubbertjes.
En dan ontdek je waarom het gat waar het gaspedaal doorgaat zo een rare vorm heeft. Zo kan hij er uit zonder te demonteren. Geniaal.
Rem en koppelingsgebeuren eruit. Ophanging van de torsieveren eruit. Pedalengebeuren los, en dan is het lekker leeg vooronder.
Waar dienen de gaten rechts boven en rechts onder bij de accubak ook al weer voor?
Dan beginnen met alle elektra en overige kabels eruit te halen. Met vooral wat foto’s zodat ik zelf onthoud hoe het zit.
Samengevat moet blauw op blauw, geel op geel, paars op paars, geel op geel en rood op rood.
Wat schakelaars voor naar de mistlampen en de extra claxon.
Zo zit te richtingaanwijzer.
Bij de HY is niks aangegeven, maar hier zie ik weer een handig ezelsbruggetje. Groen moet op groen, en wel bij het groene stipje. geel op geel, en wel bij het gele stipje, en het rode stekkertje moet bij het rode puntje. Is te doen.
Het is zó niet citroen dat deze logica overal is doorgevoerd. Zelfs achter het dashboard.
Rood op rood, groen op groen. Is niet te geloven.
Van verbazing ben ik gestopt. Volgende keer verder.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Tellerblokje in de hand. Glas en voorkant valt er direct af, deze mag worden opgeknapt.
De vraag waar ik eigenlijk wel het antwoord op weet; het klokje? Ik heb hem nog nooit zien lopen en draaien aan de spriet om hem te verdraaien helpt niet. Tips?
De verlichting uit het tellerblokje.
Denk niet dat beide lampjes het nog doen…
En dan zitten er allemaal dingen aan de auto die ik heel mooi vind, zoals het schema aan de binnenkant van het dashboardkastje. Ben bang dat ik op een dag afscheid moet gaan nemen van dergelijke relikwieën, maar daar ben ik nu nog niet klaar voor
Inmiddels trouwens mijn zesde Stahlwille schroevendraaier gebroken op de trax. Dat word ik een beetje zat.
En een plaatje voor mijn administratie, zodat ik later weet waar de knoppen terug moeten komen.
En nog een vraag. De isolatieband onder de motorkap zat vast met vier schroeven.
Hier te zien van binnen.
Wat hiermee te doen? Verwijderen en dichtlassen?
Ook de versterking bij de wisserarmen wil ik loshalen, maar ook deze zitten nog erg vast. Wat meer geduld voordat ik weer een schroevendraaier breek.
En dan gaan we langzaam los.
Meer geheugensteuntjes;
En dan tijd voor het stuurwiel. Uitgevonden dat je de rode ring linksom moet draaien, en dat ie zo los gaat. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hij wil echt niet. Tot ineens, een klikje… Nog een klikje… Nog een klikje. Ring los.
Kak.
Deze bugger zat echt muurvast. Kansloos.
Nou ja, lossen we later wel op.
Deze mag er ook tussenuit. Weet alleen nog even niet hoe.
Meer kruipolie…
En dan staan we hier.
Wat moet nog?
- ventilatieklepje met mechanisme
- chevrons op dashboard
- koppeling en rempedaal
- schakelmechanisme
- en de stuurstang
Die laatste is niet zo eenvoudig.
Dan moet ik eerst weer wat vastzetten bij het stuurhuis.
Maar ik had even zin in wat anders. Plaatjes los.
Relikwie verwijderd.
En ik ben weer ouderwets gaan borstelen
Het is namelijk erg vies rondom het blok en dat ben ik zat.
Hoort dit echt origineel zo te zitten?
Kan bijna niet anders, maar het ziet er nogal creatief uit.
En dan gaat de tijd snel. Je bent zo een paar uurtjes verder.
En dan nog een uurtje…
Het is her en der nog wel wat vettig, maar der ergste troep is eraf. Dat is een verademing.
Morgen helaas weer gewoon aan het werk. De parel zal even geduldig moeten zijn.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Let er wel op dat sommige bouten speciaal zijn ,afschuifsterkte en zo. dat zijn de 8 bouten van de dwarstraverse en ook de 4 boutjes van de stuurhuissteunen. Ook de meeste M5 boutjes zijn anders, m5x0,75 i.p.v.m5x0,8. Ook de parkers van b.v. de doorverbindblokjes van de bedrading zijn specifiek Citroen.
Hallo Ree, dat ‘ding’ met gaatjes waar je stuurwiel op zat en waar je in t filmpje een bahco op hebt gezet, moet er met een trekker afgehaald worden. Is een conische passing met spie op de stuurstang…..
Voor wat betreft het isolatieband onder de motorkap: dit is nieuw verkrijgbaar en dient weer met parkers bevestigd te worden.
De bevestiging van de steunen aan de carrosserie voor het stuurhuis is originele zo. Niets aan doen dus.
Het contact-/ stuurslot kun je verwijderen als je bovengenoemde ring voor het stuurwiel hebt verwijderd middels een trekker.
De zwarte stuurbuis zit aan de achterzijde van het dashboard met twee moeren vast. 14 mm. Als je die los hebt kun je de pijp er zo uittrekken. Nog makkelijker gaat dit als je ook de bouten losmaakt bij de pedaalgroep….
Laatste opmerking/tip: het klokje is meestal erg vervuild en door opgedroogd vet verkleeft vanbinnen. Het beste laat je het door iemand met horlogemakersgereedschap reinigen en nakijken.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dank voor de tips, Aard en Briard.
Ik draai liever geen parkers in het staal, helemaal niet als het daar zo af en toe nat gaat worden zo onder de isolatieband. Ik zou de band liever kitten. Denk dat ik de parkers er uit haal en het dicht maak.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Als je de band gaat kitten kan het water dat achter de band zit niet weg, lijkt me ook niet ideaal. Denk dat het beter droogt als de band enkel met de parkers staat.
Wel sterk bezig weer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mooi werk Ree.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Aard schreef:Het contact-/ stuurslot kun je verwijderen als je bovengenoemde ring voor het stuurwiel hebt verwijderd middels een trekker.
Deze ring kan er dus gewoon af met een trekker?
Ik heb geen trekker liggen, dus ook niet geprobeerd. Dat moet ik dus gaan regelen, want ik wil de stang er wel uit. De boel aan de andere kant losmaken lijkt me ook geen optie.
Daar lijkt de bus geklonken. Die ga ik niet loshalen.
Verder heb ik wel alles rondom de stuurstang en het pedalen commando losgehaald. Wanneer de ring getrokken is, is alles rondom het stuur dus los.
Het rechter vakje in de motorruimte zit vastgelast of gesoldeerd. Er zit ook iets van kit tussen. Dat kit moest er tussenuit, en met een beetje wrikken ging ook de las los.
Even kijken of ik hem weer ga vastknetteren of op dezelfde manier ga bevestigen als die aan de andere kant. Lijkt me op zich wel handig om hier bij te blijven kunnen.
Van binnen ziet het er goed uit, wel vies en veel roest.
In ieder geval de boel goed in de anti-roest zetten.
Ook het schakel commando ligt er nu naast.
En heb ook de laatste losse stukjes vooronder gedemonteerd.
Daar moet het namelijk ook gewoon schoon.
Ik had de boel al geborsteld, maar om schoon te maken. Nogmaals geborsteld om al het verf eraf te krijgen. Drie keer ontvetten.
Hij glimt.
Eindelijk ook alle schroeven los. Twee afgebroken, dat gaan we later wel oplossen.
En een kleurtje erop.
Denk dat ik volgende week hier verder ga.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lekker bezig weer.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Vandaag een paar uurtjes besteed aan het opruimen van de garage. En met dit weer heeft het luxe-paard de verwarming maar aangezet.
Eerst maar eens gaan kijken of de schijf op de stuurstok los wil.
Misschien hiermee?
Ik kon best wel wat trek zetten, maar hij ging niet los. En dan vindt je ineens dit tijdens het opruimen.
Dat werkt stukken beter. Ik heb fiks lopen draaien, maar hij gaat niet los. Ik heb er ook niet alle vertrouwen in dat trekken de juiste manier is, ik ga het onderdelenboek er nog eens op naslaan.
En ik heb met de post een cadeautje gekregen dat mijn humeur geen goed heeft gedaan. Een stukje vervangend plaatwerk.
Leuk als je van watergolven houdt, niet als je graag strak plaatwerk ziet. Tot overmaat van ramp zit er ook nog eens een lelijke lasnaad in. Produceer het niet, of besteed er een paar uurtjes extra een en reken er meer geld voor. Echt schandalig dat mensen dit durven te verkopen.
Maar goed, je moet wat, ik ga hier zo min mogelijk van proberen te gebruiken en kijken waar het schip strandt.
Slijpen verhult dat het binnendeel ook wat krokant is.
Van het buitendeel wordt alleen dit stuk gebruikt.
De golfjes lachen je tegemoet. Dat gaat een tijdje hameren worden. Enfin, de binnenkant in het rood.
Plaatje erop.
Volgende week binnenplaatje afwerken en buitenste deel erop.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Toch moet die stuurplaat zo los. Hij zit op een conisch gedeelte van de stok. desnoods bij het zeskant warm stoken, mocht de flens krom worden dan heb ik nog wel een ander voor je.
De spie die tevoorschijn komt moet je wel goed bewaren. O ja, plaats de moer op de schroefdraad dat voorkomt opstuiken . Overigens heb ik wel de juiste maat snijplaat ervoor.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Goed. Volgende keer zal ik me niet inhouden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi