165…
tgggg…
Ben je veel te snel thuis man!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De ringweg van Oost-Nederland (A31) ligt in Duitsland
Edit: je bijgesmokkelde opmerking snijdt 100% hoogwaardig FSC-gekweekt azobé. Te snel thuis ben je natuurlijk altijd met een DS. Tenzij je strandt, gek genoeg.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
mrep schreef:ik vroeg me altijd af hoe een gs zich zou houden in zon autocross omgeving? iemand ervaring mee? een lekke radiateur zul je niet oplopen denk ik…;-) gr mrep.
Die is daar absoluut niet geschikt voor…
Flinke tik tegen de voorkant, ventilator aan stukken en distributieriem eraf…
Behoorlijk kwetsbaar de motor zo voorin…
sja…..dan MOET je dus zorgen dat je vooraan blijft rijden hé !
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Het is wel vagelijk irritant dat boven de 150 bij mij de achterste zijruiten een beetje gaan fluiten. Maar dat schijnt wel naar ongeveer 165 op te kunnen schuiven als je genoeg aandacht aan het afstellen van het hang- en sluitwerk spendeert…
Derk
Een DS is nooit een stille auto geweest, maar het is ook nooit een auto geweest die gemaakt is voor een slakkengang van 100-120. De DS was in z’n tijd een van de weinige auto’s hard liep en hard kon blijven lopen. Topsnelheid is kruissnelheid was een term waar Citroën graag mee te koop liep. Ik reed jaren een ds 21 injection met 5-bak. Die liep een gemeten 190 km/h. De meter staat dan ruim over de 200. Boven de 180 gaan de ruiten van de voordeuren naar buiten wijken en dat is erg irritant.
Maar stuk ging het nooit. Uren heb ik die motoren maximaal mishandeld op de autoroute, op de autobahn en ook op de snelwegen in Nederland. 140, 160, dat was zo’n beetje mijn standaard snelheid en als het kon dan nog veel harder. Wat ik zeggen wil: ik snap dat men zijn wagen heel wil houden en dus wat rustiger aan doet. In mijn ogen is het echter niet nodig. Zelf met 4 bak is het gewoon probleemloos mogelijk om 140-150 te kruisen met een ds.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op vakantie reed ik naar Zuid Frankrijk en Italie standaard 140 op de teller, ietw langzamer dan Waterman, maar inderdaad geen krimp, km staat nu oo 298.000, LPG, kop niet aangepst, geen klepproblemen. De motor is nooit open geweest en loopt nog fraai. Sneller rijden kostte teveel brandstof. En de herrie was inderdaad jammer en eigenlijk niet passend bij de rest van de auto.
hallo, dat van die hoge kruissnelheid / topsnelheid herken ik inderdaad wel ja. mijn eerste gs special met een 1100 motor ( jaja 1129cc) die had een kruissnelheid van 135 km/uur. dat was de eerste trap van de carburateur helemaal in, nét voor de tweede trap, dan liep ie fluitend 135 en best zuinig, 1:14 op benzine. als je dan de 2e trap erbij nam, was er ook nog wat vermogen over, alles in verhouding natuurlijk, 56 pk had ie ong, maar 135 kruisen was een beste gang voor de 900 kilo, en op lpg deed ie dat ook zonder morren. als ik dat nu vergelijk met mn xantia 2.0 hdi 110pk, dan was het geluidsnivo wel wat hoger bij de gs, maar dat vonden we toen prima, we wisten immers niet beter !? nu is 135 een snelheid die met de xantia heel anders lijkt, maar toch vond ik de gs een super wegligging hebben , vooral terug gezien in die tijd ! vergelijk het met een ford cortina of en vw kever, dan waren de gs en de ds hun tijd vér vooruit, maar inmiddels zijn er natuurlijk veel mooie en goede andere autos gekomen, dus voor elk wat wils.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
exact dat deed ik ook met mijn GS, eind 1ste trap en in 1x naar de Cote d’Azur.
En in de jaren eind 70 en 80 was geluid nog geen issue
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Wat j. witkop hiervoor al meldde: in de jaren ‘7o was geluid geen issue. En dan moet je wel bedenken dat de DS uit de jaren ‘50 komt. En dat kun je niet vergelijken met de tegenwoordige auto’s.
Des te opmerkelijker is het dat de DS nu nog -ruim 60 jaar later- een vormgeving heeft die haar tijdloos maakt. En de wegligging/rijeigenschappen is/zijn nog steeds uitstekend, ook in vergelijking met hedendaagse auto’s. En het veer- en zitcomfort ook (maar dat is niet zo moeilijk als ‘duitse degeijkheid (=hardheid)’ de (autojournalistieke?) norm is. En dit bijzondere (vormgeving, comfort) is tekenend voor André Citroën en zijn ingenieurs. Zij hebben innovaties doorgevoerd en oplossingen bedacht waar grote autoproducenten niet aan toe kwamen (of konden komen vanwege financiële eisen). Denk aan het invoeren van de lopende band (oké, Henri Ford was eerder), denk aan het toepassen van voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie (Traction Avant), de 2CV als ultiem gebruiksvoorwerp, de DS met zijn hydropneumatische vering, polyester lichtgewicht dak, nylon bekleding etc., het dasboard van de CX enzovoort enzovoort. Wellicht zijn we daarom Citrofielen omdat we niet in hokjes denken/passen, open staan/waardering hebben voor andere oplossingen met de DS als -mijns inziens- ultieme uiting hiervan…..
Gezien wat Kapitein R meldt is het des te jammer dat er geen 6 cilinder in het vooronder is gekomen, geen bult in het interieur en minder lawaai en vooral de soeplesse. Echt een gemiste kans
Wat ik ook heel bijzonder vind aan de DS is de besturing. Je kunt gewoon met 120 met twee wielen de berm in rijden en als je een voorband lek hebt merk je het als die helemaal aan flarden is.
En welke auto kan er op drie wielen rijden? Handig als je twee lekke banden rijdt.
enne,....... de gs, een door velen vergeten wagen zal ik maar zeggen…...4 x schijfremmen, als je 135 kruissnelheid rijd, dan zit het gaspedaal precies op hoogte van het rempedaal ! dus in nood; ietsjes je rechtervoet verschuiven, en je kunt remmen, en de slag vh pedaal was minimaal, dus je respons op het pedaal was snel en groot, dat was overigens best wel even wennen na mijn rijles in een toyota , corolla denk ik. maar goed, je valt inderdaad voor een auto, niet omdat ie volmaakt is, maar omdat ie je past als een fijne jas ! en ook een fijne jas heeft weleens een nieuwe rits nodig of een knoop ! dus wij vonden het nooit erg om aan een gs te werken ( 20 jaar elke dag gs sleutelen, nooit met tegenzin, wel met gemopper ) maar zoals aan elke leuke film, komt er een eind, maar als er dan een wordt vervolgd in beeld komt dan zeg je vaak ! YES !! en gelukkig is dat voor velen van jullie mogelijk. het blijft een leuk item deze gekte ! ik heb nooit een ds gehad, want ik was voor de gs gevallen, maar ben zeker wel op de hoogte van de kwaliteiten van de ds en de sm trouwens ook. helaas is het rijden van een oudere wagen niet voor iedereen weggelegd, ongeacht het merk en model, maar citroen is een merk wat ik graag als BOVENGEMIDDELD AFWIJKEND wil bestempelen, zonder iemand tekort te willen doen…...en iedereen mag rijden wat ie verkiest, een 2cv is ook echt zo’n voorbeeld van het afwijkende, en dat mag best in ere gehouden worden.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
j.witkop schreef:Gezien wat Kapitein R meldt is het des te jammer dat er geen 6 cilinder in het vooronder is gekomen, geen bult in het interieur en minder lawaai en vooral de soeplesse. Echt een gemiste kans
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Met meer vermogen, loopcultuur en souplesse zou de ds helemaal geweldig zijn geweest.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ze hadden in de laatste TA al een mooie V8 en ook een zes in lijn en voor de DS was een zescilinder boxer in ontwikkeling.
Ik vind de DS viercilinder geen slechte motor, maar hij past gewoon niet bij de rest van deze zeer eigenzinnige automobiel.
mrep schreef:enne,....... de gs, een door velen vergeten wagen zal ik maar zeggen…...4 x schijfremmen, als je 135 kruissnelheid rijd, dan zit het gaspedaal precies op hoogte van het rempedaal ! dus in nood; ietsjes je rechtervoet verschuiven, en je kunt remmen, en de slag vh pedaal was minimaal, dus je respons op het pedaal was snel en groot, dat was overigens best wel even wennen na mijn rijles in een toyota , corolla denk ik. maar goed, je valt inderdaad voor een auto, niet omdat ie volmaakt is, maar omdat ie je past als een fijne jas ! en ook een fijne jas heeft weleens een nieuwe rits nodig of een knoop ! dus wij vonden het nooit erg om aan een gs te werken ( 20 jaar elke dag gs sleutelen, nooit met tegenzin, wel met gemopper ) maar zoals aan elke leuke film, komt er een eind, maar als er dan een wordt vervolgd in beeld komt dan zeg je vaak ! YES !! en gelukkig is dat voor velen van jullie mogelijk. het blijft een leuk item deze gekte ! ik heb nooit een ds gehad, want ik was voor de gs gevallen, maar ben zeker wel op de hoogte van de kwaliteiten van de ds en de sm trouwens ook. helaas is het rijden van een oudere wagen niet voor iedereen weggelegd, ongeacht het merk en model, maar citroen is een merk wat ik graag als BOVENGEMIDDELD AFWIJKEND wil bestempelen, zonder iemand tekort te willen doen…...en iedereen mag rijden wat ie verkiest, een 2cv is ook echt zo’n voorbeeld van het afwijkende, en dat mag best in ere gehouden worden.
mrep
Ik wil Citroen zeker niet tekort doen, maar er zijn meer merken die prachtige dingen hebben gedaan. Kijk eens naar Mercedes, geweldig fijne motortjes en de 300SL met de vleugeldeuren was de eerste auto met injectie en bloedsnel.
Talking about Mercedes, die hadden al in de jaren 30 het desmodromische klepbediening systeem, waarmee Ducati nog altijd heel trots reclame maakt. En hun 200D motortje draaide moeiteloos een miljoen kilometer.
Kijk eens naar de Jaguar XK 120-140 en 150, prachtige lijnen en een sublieme motor waarmee vijf keer Le Mans werd gewonnen. Kijk naar de E type waarvan Enzo Ferrari zei: hij heeft één probleem, er staat geen Ferrari op.
Het onderstel van de E type is subliem, race techniek.
Kijk naar de prachtige auto’s van lancia. En zo kan ik er nog een aantal noemen, maar qua eigenzinnigheid staat Citroen absoluut aan de top.