8 van de 13
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Godinnengekte
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 januari 2019 11:31 AM
  [ # 106 ]
Han S schreef:

Ze hadden in de laatste TA al een mooie V8 en ook een zes in lijn en voor de DS was een zescilinder boxer in ontwikkeling.

Ik vind de DS viercilinder geen slechte motor, maar hij past gewoon niet bij de rest van deze zeer eigenzinnige automobiel.

Het oorspronkelijke plan was een 4 of 6 cilinder boxer vóór de vooras (zoals bij de 2cv). Het lukte echter niet om de koeling en het rendement op een aanvaardbaar niveau te krijgen. De prototypes van deze motoren staan in het conservatoire. Uiteindelijk is toen in arren moede besloten de traction motor te voorzien van een nieuwe kop . Die moest echter achter de vooras omdat anders de lijn van het model helemaal verloren zou gaan. Vandaar de bult.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 21 januari 2019 11:33 AM
  [ # 107 ]
Han S schreef:

... voor de DS was een zescilinder boxer in ontwikkeling.

...als ik een keer niet weet wat ik met m’n tijd moet doen èn ik kan niet lachen van de knikkers, dan bouw ik een DS “Becchia” met een Subaru of Porsche blok voorin de neus. En daarna een CX “Wankel” angel

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 januari 2019 12:12 PM
  [ # 108 ]

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 januari 2019 01:26 PM
  [ # 109 ]
waterman schreef:

Maar stuk ging het nooit. Uren heb ik die motoren maximaal mishandeld op de autoroute, op de autobahn en ook op de snelwegen in Nederland. 140, 160, dat was zo’n beetje mijn standaard snelheid en als het kon dan nog veel harder. Wat ik zeggen wil: ik snap dat men zijn wagen heel wil houden en dus wat rustiger aan doet. In mijn ogen is het echter niet nodig. Zelf met 4 bak is het gewoon probleemloos mogelijk om 140-150 te kruisen met een ds.

Oh zeker, en het onderstel kan dat prima aan. Maar na een minuut of tien vind ik de herrie gewoon te erg. Smile

Ik vind het ook ontzettend jammer dat de zescilinder boxer er niet gekomen is. Aan de andere kant, men was toen nog van plan om de motor voor de voorwielen, en de versnellingsbak erachter te monteren. Dan had de huidige aerodynamische neus waarschijnlijk niet gepast: die is pas gevormd nadat men wist dat de TA-motor achter de vooras zou komen. En dan had de DS ook een minder goed weggedrag gehad, met meer gewicht voor de voorwielen.

Soms vraag ik me wel eens af welke andere zescilinders zouden passen. Ik weet vrij zeker dat de 911-boxer te breed is en waarschijnlijk lastig te koelen, BMW zescilinders weer te lang. De SM-V6 past met moeite maar een echt gelukkig huwelijk is dat ook niet…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2019 01:29 PM
  [ # 110 ]
fluidphreak schreef:

Soms vraag ik me wel eens af welke andere zescilinders zouden passen..

Een VW ( haha ) VR6 past.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 januari 2019 01:37 PM
  [ # 111 ]

Leuk, maar een mens moet ook principes hebben. Laughing

Profiel  
 
willemvreeland
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-01-2007

- CX GTi Turbo VEMS
- ID/DS 23 IE M VEMS
Gepost: 21 januari 2019 01:42 PM
  [ # 112 ]

6 cilinder subaru boxers schijnen ook te passen. Maar ja….

Willemvreeland

lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2019 01:46 PM
  [ # 113 ]

Die 6 cilinder boxer van subaru is erg breed. Een porsche boxer is vergelijkbaar qua afmetingen en dat past ook niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mrep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-10-2017

Gepost: 21 januari 2019 03:14 PM
  [ # 114 ]

hoi; die ds van rijkaard had toch zo’n sm motor met automaat erin?

mrep.

hydropneumatic driving has its ups and downs….....

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 januari 2019 04:16 PM
  [ # 115 ]

Persoonlijk hecht ik met klassieke voertuigen erg aan originaliteit, maar als je een andere motor in de DS zou willen bouwen, hoef je niet per se naar automotoren te zoeken.

Er zijn vloeistofgekoelde motorfietsmotoren die meer dan 200 pk leveren en soms hebben die cardanaandrijving. Ze zijn zeer compact en overal te vinden.

Bijvoorbeeld: een Honda Magna V65 is 1100 cc, heeft cardanaandrijving en levert 120 pk, heel compact V4 blokje met vloeistofkoeling.

Suzuki Hayabusa, 1300 cc en een flink eind boven de 200 pk met compressor, heel compact blokje met vier cilinders. Nette uitlaat er aan en je hoort hem niet meer.

Er zijn BMW motorfietsen met meer dan 200 pk op het achterwiel, denk er om dat de DS daarmee vooruit wil en ze zijn allemaal veel stiller dan het DS motortje.

Ik heb eens een 1200 cc NSU automotortje in en Norton Featherbed frame gebouwd, want andersom kan het ook.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 21 januari 2019 04:35 PM
  [ # 116 ]
waterman schreef:

Die 6 cilinder boxer van subaru is erg breed. Een porsche boxer is vergelijkbaar qua afmetingen en dat past ook niet.

... ik bedoel “full-retard”, “project binky-style” “firewall-forward” alles anders, dan past ‘t gewoon joint

Han S schreef:

..een 1200 cc NSU automotortje in en Norton Featherbed frame gebouwd…

je eigen Münch Mammoth gebouwd, gaaf!

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2019 04:35 PM
  [ # 117 ]

Al die motorfietsmotortjes hebben een heel groot nadeel: geen koppel en het weinige koppel wat er is komt bij een veel te hoog toerental vrij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 januari 2019 04:44 PM
  [ # 118 ]

Daar heb je een punt Yuri, maar er zijn motortjes die ruim boven de 100 Nm komen en ook bij een redelijk toerental en dat moet voldoende zijn. De 4.2 Jaguar haalt 384Nm en daar kan geen motorfietsje bij in de buurt komen en dan hebben we het maar niet over die Amerikaanse V8 meuk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2019 04:47 PM
  [ # 119 ]

Ja, maar als je een ds een beetje lekker en vlot wil hebben dan heb je minimaal 180 nm nodig, bij een lekker laag toerental. Het fijnste is 300 nm ofzo, vanaf 1500 toeren. Dan heb je cilinderinhoud en turbootjes nodig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 januari 2019 04:48 PM
  [ # 120 ]
MiGS schreef:
waterman schreef:

Die 6 cilinder boxer van subaru is erg breed. Een porsche boxer is vergelijkbaar qua afmetingen en dat past ook niet.

... ik bedoel “full-retard”, “project binky-style” “firewall-forward” alles anders, dan past ‘t gewoon joint

Han S schreef:

..een 1200 cc NSU automotortje in en Norton Featherbed frame gebouwd…

je eigen Münch Mammoth gebouwd, gaaf!

Er stond een Mammuth te koop laatst bij Aaldering voor bijna 150.000 euro en die was zo vertrokken. Ik vind hem spuuglelijk.

Hij past niet in het Norton frame, dus dat moest ik een beetje aanpassen, maar het was wel een veel mooiere dan de Munch. Heb helaas geen foto’s, maar het was een monsterklus. Tussenas maken omdat het blok veel breder is dan de bak en vier uitlaatbochten gebogen.

Profiel  
 
 
8 van de 13
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook