waterman schreef:Ja, maar als je een ds een beetje lekker en vlot wil hebben dan heb je minimaal 180 nm nodig, bij een lekker laag toerental. Het fijnste is 300 nm ofzo, vanaf 1500 toeren. Dan heb je cilinderinhoud en turbootjes nodig.
Helemaal waar, maar zou zo’n Rover V8 niet in de DS passen, is betrekkelijk klein blokje.
waterman schreef:Ja, maar als je een ds een beetje lekker en vlot wil hebben dan heb je minimaal 180 nm nodig, bij een lekker laag toerental. Het fijnste is 300 nm ofzo, vanaf 1500 toeren. Dan heb je cilinderinhoud en turbootjes nodig.
Mijn 5 cilinder 2.5T bijvoorbeeld. Het mooiste dat die Zweden (ok, een Koeniggsegg is ook fraai) ooit gebouwd hebben, helaas maar tot 2014… Voldoet aan jouw functie-eisen: 320 Nm vanaf 1.500 rpm en dan een hele vlakke koppelkromme tot een heel hoog toerental (met orchestraal geluid). Hang daar een boterzacht schakelende en eveneens onverwoestbare automaat van het Japanse Aisin aan en je vraagt je af: hoe krijg ik dit aggregaat in mijn Godin?? En oja, net zo geschikt voor LPG als een Godin.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
waterman schreef:... minimaal 180 nm nodig, bij een lekker laag toerental
de 1800cc uit de laatste Gold Wing komt een eind, 170Nm, maar dat is bij 4500 toeren. De kromme lijkt vrij vlak…
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
De Suzuki Hayabusa haalt ook 197 pk en 155Nm, alleen wel bij 7200 rpm, maar het loopt wel erg stil en daar ging de discussie over, het lawaai van de DS motor.
Overigens hoef je bij dat soort motoren niet te schrikken van de hoge toerentallen want je merkt er weinig van.
Ik heb twee Honda Supermagna’s, heel compact V4 blokje van 750 cc en dat gaat vanaf 2000 rpm als een speer en vliegt zo over de 10.000 rpm heen.
Het motorfietsje weegt 240 kg en je gaat in 3.6 seconde 100 km/u en van die hoge toerentallen merk je weinig. Waarmee ik niet wil beweren dat een Hayabusa geschikt is voor in de DS hoor, maar het is leuk om te brainstormen over welke motor geschikt zou zijn.
Je zit ook nog met het probleem dat de DS motor in feite verkeerd om draait. Bij een VW kever kan het kroonwiel andersom, maar dat zal met de DS niet kunnen vrees ik.
Lepel er een Saab 2.3 in gewoon met een software tuning stage 1 kom je op 230pk/370nm
Hoe zat het met die draairichting? En kan die bak dat aan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan kan je er toch net zo goed een CX T2 blok in leggen met 290 Nm?
Het vermogen komt dan wel bij een iets hoger toerental vrij maar toch.
Het is eerder gedaan en het past. Alleen even zorgen dat het blok de juiste kant op draait.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Is inderdaad gedaan, kijk hier maar
Let vooral op het gesprek vanaf ong 1’38”.....
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is een 2500 IE, oftewel zonder Turbo. Ik vermoed met moderne injectie en daarom ook makkelijk op LPG.
Zoals in de comments al staat aangegeven is ook de bak/diff aangepast om een lager toerental te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Ik heb deze foto van hun site en op basis daarvan ben ik ervan uitgegaan dat het een turbomotor is.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het spruitstuk is zo te zien van een turbo, de turbo zelf zit er niet op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Juist, daarom kon ik hem niet vinden…..
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van der Laan had toch ook zo’n ding gebouwd inclusief anti sink bollen enz..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mazda RX-7 motor is misschien ook een leuke optie. Schijnt wel wat aanpassingen nodig te hebben ivm draairichting.
Ja, is spruitstuk zonder turbo. Heb die auto wel eens live bewonderd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection