nanko schreef:
Ik heb een hele nette HY krukas inclusief dito lagerschalen.
Grotere hoofdlagers en dus minder kans op breuk, erg aantrekkelijk om hem pas te maken voor de 11D motor.
Alleen zit ik met de labyrinth afdichting, die pompt de olie uit het blok ipv er in.
Nou stel ik me niet veel voor bij dat pompeffect, ik vermoed dat afslingeren van de olie het meeste effect geeft
Heeft hier iemand ervaring met deze constructie?
Ik zou de tanden er af kunnen draaien en een dun “slingerrandje"laten staan, of een deelbare ring met tanden in de juiste richting maken, alleen hoe ik die op de krukas bevestig zonder al te veel materiaal weg te halen weet ik nog niet.
N
is t een idee om groeven te slijpen in tegenovergestelde richting waardooor de pompwerking verdwijnt? En dan een plaat monteren waarin een ruimte voor een gewone oliekeerring is gedraaid?
Voor slijpen zit denk ik de vliegwielflens in de weg, ik dacht zelf aan een kartelapparaat
en dan een voor rechte kartels.
Het materiaal is prima draaibaar, kartelen zou goed moeten gaan, maar ook dan heb ik last
van de flens.
Een keerring zou het mooist zijn, maar ook daarbij zit die verrekte flens in de weg.
tenzij je de flens als afdichting gebruikt, maar dan moet er een nieuwe flens gemaakt
worden waar de keerring in komt.
Plan nu is, oude labyrint afdraaien en een nieuwe, deelbare maken.
Die met een paar schroefjes en een hoogwaardige lijm op de krukas monteren.
Labyrint is er inmiddels af en ik hou 1, 5 mm wanddikte over voor de nieuw te maken afdichting.
Morgen eens kijken hoe het wordt met de grootste spoed van de draaibank, anders moet er een
kartelapparaat komen.
inderdaad een kartelapparaat zou t mooiste zijn. Ik heb bij een MG-A ooit een modificatie gezien om een keerring te plaatsen in plaats van de passieve afdichting die lekt als de auto op een hellend vlak staat.
Een plaat met een groot gat voor de flens met vloeibare pakking op het blok. In/over dat grote gat waren 2 halve schalen geplaatst voor een deelbare keerring, afdichtend op de krukas. Het was redelijk dicht.
Deze modificatie werd omgezet naar een afdichting op de flens, zoals je ook al suggereerde. Je zult dan een verhoging moeten draaien voor een passende keerring, alsmede de flens opzuiveren. Maar dat zal je probleem niet zijn. Vraag is of er genoeg ruimte blijft voor het vliegwiel in dit geval. Ik weet niet of het vliegwiel verdieot is aan de achterzijde.
Ja, de flens valt in het vliegwiel, dat gaat dus nog van de ruimte voor de keerring af.
Maar een deelbare keerring is wel een mogelijkheid, geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen
maar er is vast wel wat over te vinden,
De flens waar de labyrint in loopt is ook al deelbaar, en demontabel van het carter, dat helpt vast.
Dank!
Passend model gevonden en besteld.
Dit scheelt een heleboel werk
Fijn! Daar is nu het forum voor.
stuur je een foto als het gelukt is?
Doe ik !
Het is wat meer werk dan ik dacht, de buitendiameter is groter dan de steek van de bouten van de flens
waar keerring in moet komen, daar moet dus wat anders voor komen.
Maar nog steeds minder werk, en ook een betrouwbaardere afdichting dan het origineel.
het kan de wijn zijn maar ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt
Ja daar ben ik heel goed in
Als de keerring binnen is maak ik wel een foto, scheelt > 1000 woorden.
Dit is het geworden, eerlijk gezegd heb ik niet veel fiducie in de duurzaamheid van dit type keerring.
Het is een slap, vormeloos ding, alleen maar kunststof, niks geen verstevigingsring of een veertje wat
wat extra druk op de afdichting geeft.
Achteraf had ik misschien beter een “normale"keerring door kunnen zagen, het veertje daarvan kan je uit
elkaar draaien, en terugplaatsen als beide keerringhelften gemonteerd zijn
De buitendiameter van de keerring was te groot, in een hulpstuk er een flink stuk afgedraaid, nu kunnen de bouten van de alu flens tenminste gebruikt worden.
Axiaallager moest ook anders, bij de perfo en de 11D zijn die geintegreerd in de hoofdlagers.
De cilinderkop heb ik inmiddels ook gevlakt, en de versleten klepgeleiders zijn er uit.
Nieuwe moet ik nog aanpassen voor de klepseals van een HY.
Het afdichtvlak van de inlaatkleppen bleek zachter dan de beitel van mijn draaibank.
Dat was fijn, want ik kan wel zittingen slijpen, maar gereedschap om een klep te slijpen ontbreekt
Heel klein spaantje er af en ze zijn weer als nieuw.
Uitlaatkleppen waren op, de steel was plaatselijk bijna een tiende weggesleten.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
nanko schreef:
Dit is het geworden, eerlijk gezegd heb ik niet veel fiducie in de duurzaamheid van dit type keerring.
Het is een slap, vormeloos ding, alleen maar kunststof, niks geen verstevigingsring of een veertje wat
wat extra druk op de afdichting geeft.
Achteraf had ik misschien beter een “normale"keerring door kunnen zagen, het veertje daarvan kan je uit
elkaar draaien, en terugplaatsen als beide keerringhelften gemonteerd zijn
De buitendiameter van de keerring was te groot, in een hulpstuk er een flink stuk afgedraaid, nu kunnen de bouten van de alu flens tenminste gebruikt worden.
Blijkbaar heb je niet veel vertrouwen in de nieuwe keerring.
Had niet niet beter de originele gehouden dan?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Even terug bladeren naar bericht 100
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Ok, ik snap je aanpassing, maar je bent toch blijkbaar niet 100% tevreden over het verloop van je aanpassing.
Je “klaagt” namelijk over de zwakke structuur van de keerring. Hierbij zeg je dat je toch wel enig (klein) olieverlies verwacht?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.