Dank Bogaart77. (Zo’n super snelle reactie!!!).
Misschien, voordat ik de dynamo ga bekijken, even checken of de aansluitingen goed zitten. Ik heb een B+ en D+ aansluiting op mijn dynamo.
De B+ heb ik rechtstreeks op de accu+ zitten en de D+ heb ik aangesloten op de losse bruine draad van het contact/startslot. (in het werkplaats handboek wordt dit de geissoleerde draad van het contact/startslot genoemd). Daar heeft men het nog over de L aansluiting van de spanningsregelaar. Maar zoals aangegeven heb ik geen losse ontspannigsregelaar.
Kan dit kloppen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat weet ik zo niet. Er moet een draad op de B+ naar de accu inderdaad. Er moet ook een draadje op de regelunit naar het lampje. Dat zal de D+ zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ja klopt de D+ gaat naar de geisoleerde draad van het contact/startslot en ook naar het controle lampje van het display.
Zou jij aan kunnen geven hoe ik de dynamo het makkelijkst los kan krijgen. Ik kom niet bij de onderste boud links want daar zit het wiel van de waterpomp voor.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is een gevecht. Die voorste bout hoeft maar een slag los. De achterste moet eruit tenzij het gat daar ook al veranderd is in een sleuf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als je de nieuwe dynamo goed hebt aangesloten ziet het schema er als volgt uit:
Hier zie je dat het lampje moet branden bij het laden. Bij mij was het lampoje stuk, dan blijf je zoeken bij de dynamo….
Het lampje werkt dus nog steeds als laad indicator, maar nu omgekeerd: ‘lampje uit’ is ‘niet laden’
Snelle check voordat je alles demonteert (been there):
Als je een spanningszoeker met het klemmetje op de +accu zet en de punt op het D+ lipje drukt, zou de dynamo moeten laden. Anders is er wat met de dynamo/regelaar aan de hand
in het principe schema zie je de nodige aanpasssingen voor montage van de nwe dynamo:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Dank je wel Bogaart99 en Camembert…
Heb een nieuwe dynamo bij de gebroeders Sanders gehaald en de oude vervangen. Accu lampje gaat nu bij ongeveer 500-800 toeren uit. Dus ja, moet aan de dynamo liggen. Heb deze echter nog niet geïnspecteerd zoals Bogaart99 aangaf.
Het demonteren van de oude dynamo heb ik (mede op aangeven van de gebroeders Sanders) als volgt gedaan. Ik had toevallig de kachel al gedemonteerd voor revisie en heb toen de accu ook weggehaald. Vervolgens eerst de bout boven op de dynamo die aan de geleiderstang zit weggehaald, toen de rechter bout waarmee de dynamosteun aan het motorblok vast zit, met sleutel 14 los gedraaid. Toen met enige kracht de dynamo van me afgeduwd tegen het blok aan. Hierdoor ontspannen de rubberriemen en kun je deze van het dynamowiel afhalen. Hierdoor ontstaat weer wat ruimte om met sleutel 14 (ratel) bij de bevestigingsbout aan de linkerkant te komen en kan er met heel kleine slag kracht uitgeoefend worden.
Alle elektra van motor en dashboard werkt nu. De rest van de elektra (lampen, trekhaak, etc.) volgt later als ik de rest van de bedrading heb aangesloten.
Dus allemaal zeer bedankt voor jullie bijdragen in het oplossen van de “uitdagingen”.
Jeroen Bekkers
Citroen DS 23 pallas 1973
Ps. mbt advies van Camembert.
Ik heb met een acculaadmeter de oude dynamo gecontroleerd door bij lopende motor het voltage van de accu te meten. Deze bleef op iets meer dan 12 volt staan en ging dus niet omhoog naar 14 en meer volt. Bij de nieuwe dynamo doet die dat wel. Dus ik ging er vanuit dat de oude dynamo sowieso niet meer in orde was en heb deze daarom vervangen.
Wel vind ik het vreemd dat het acculampje zou moeten blijven branden als de accu opgeladen wordt, want het opladen gebeurd toch bijna continue bij lopende motor?
Ik meen dat het acculampje puur ter waarschuwing is dat de accu niet meer door de dynamo wordt opgeladen.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Lampje heeft een dubbelfunctie en is onmisbaar voor het opstarten van de dynamo. Bij niet draaiende motor wordt er geen stroom opgewerkt door de dynamo (ding draait immers niet) en is er geen magnetisch veld aanwezig in de dynamo. Zodra de motor gestart wordt, draait de dynamo maar doordat het magnetische veld ontbreekt wordt er geen stroom opgewerkt. Hier komt het lampje om het spel. Zodra de auto op contact gezet wordt, staat er spanning op het lampje. Dat lampje staat in serie met de veldwikkeling van de dynamo en er loopt nu dus stroom door de veldwikkeling. Daarmee wordt dat veld gemagnetiseerd. Zodra nu de motor loopt, kan de dynamo stroom leveren (via die ’isolatiediodes’ in het schema - wat overigens niet de juiste naam is - dat zijn velddiodes). De dynamo zal nu zelf het veld voeden, er komt 12V op de minzijde van het lampje te staan en het lampje gaat uit (spanning over het lampje bij 12V aan beide zijden gloeidraad betekent 0V over het lampje). Gaat tijdens het rijden het lampje aan, dan is dat een indicatie voor slecht werkende dynamo. Immers, blijkbaar is de veldspanning ingestort en staat er weer 12V over het lampje.
Let op: lampje moet redelijk wat vermogen dissiperen zodat opstartstroom voldoende groot is. Anders start de dynamo niet op. Tevens werkt het alleen met een gloeilampje - niet vervangen voor een LED dus.
Dat het lampje moet branden is voor mij compleet nieuw en dus leerzaam.
Tot nu toe heb ik bij ingebouwde regelaars meegemaakt dat er op de dynamo een aparte aansluiting was voor het lampje en dat het uitging bij stijging toerental, zoals “vroeger”
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat is precies zoals het moet werken - aan bij contact en starten en uit bij stijgend toerental. Meteen na de start kan het benodigde toerental wat hoger zijn waarna het lampje plotseling uit gaat. Dat betekent dat de dynamo succesvol is opgestart en zal vervolgens zelf het veld voeden. Daarna kan bij stationair toerental het lampje lichtjes wat gaan branden omdat de veldspanning dan laag is. Bij toenemend toerental gaat het lampje dan weer geleidelijk uit (dimt als het ware naar compleet uit). Het lampje moet dus NIET blijven branden bij motor op toeren!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
camemBert schreef:
Hier zie je dat het lampje moet branden bij het laden. Bij mij was het lampoje stuk, dan blijf je zoeken bij de dynamo….
Het lampje werkt dus nog steeds als laad indicator, maar nu omgekeerd: ‘lampje uit’ is ‘niet laden’
Dit moet ik dus tegenspreken, lampje aan bij laden blijkt ook niet uit het schema dat correct is. Lampje uit = laden - dan staat er aan beide zijden lampje 12V -> dus 0V over het lampje -> geen stroom door het lampje -> lampje uit. Niet laden = 12V op lampje vanuit + accu en 0V vanuit stator dynamo -> dus stroom door het lampje -> lampje aan.
Als het lampje stuk is kan de dynamo niet opstarten. Maar goed, dat merk je snel genoeg als bij contact aan het lampje niet brandt.
Overigens is al het bovenstaande alleen van toepassing bij wisselstroomdynamo‘s! Een gelijkstroomdynamo werkt met permanente magneten en wordt compleet anders aangestuurd.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Matthijs, je hebt gelijk:
het lampje kan alleen branden op de verschil spanning van de accu(B+) en de veld/rotorspanning (D+)
- Bij stilstand is B+ =12V en D+ =0V (eigenlijk ‘zwevend’ want regelaar blokkeert verbinding met ‘-’) dus brandt lampje: stroom loopt van accu+ naar D+
- Bij laden is B+ =14V en D+ ook, alleen dan via de veld-diodes.
Bij laden wordt B+ dus gelijk aan D+ via het lampje, dus kan het zich dan zelf bekrachtigen. Dat ‘zelfbekrachtigen’ was nieuw voor mij.
Vraag ik mij nog wel af:
- Als je nu het schuifstekertje D+ losmaakt zou de dynamo dus gewoon door blijven laden?
- Waarom blijft mijn controle lampje dan toch branden?
Voor de tweede vraag kan ik meten tussen B+ en D+ met stekertje er op en meten wat er gebeurt als ik het stekertje losmaak.
Ga ik binnenkort maar eens doen
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi CamemBert,
Je moet dat schema van de regelaar niet al te letterlijk nemen (dat deel in de box) - in de praktijk hangt het veld aan massa bij niet-lopende motor en staat het lampje in serie met het veld. Daarom gaat dat lampje branden bij contact aan. Bij een open verbinding zou er helemaal geen stroom in het circuit lopen. Ben het met je eens dat het schema suggereert dat die NPN transistor een hoog-ohmige verbinding is naar massa zolang de regelaar die NPN niet aanstuurt. Hoe dat precies werkt is niet zo belangrijk en is afhankelijk van het type regelaar. Meet maar eens de weerstand van D+ naar massa bij niet draaiende motor (eerst draad van D+ afhalen). Dat is hooguit een paar Ohm. Hoe de regelaar ook precies werkt - uiteindelijk regelt dat ding de stroom door het veld en daarmee het magnetische veld. Hoe groter de veldstroom, hoe groter het opgewekte vermogen waarbij de statorspanning netjes rond de 14V moet blijven. Is dus verbruiker-afhankelijk.
Als je D+ losmaakt bij draaiende motor, dan onderbreek je de voeding van het veld en stort het magneetveld in. De dynamo laadt niet meer. Waarom bij jou dat lampje blijft branden weet ik niet - er klopt ergens iets niet in de aansluitingen.
Je kunt met de spanningsmeter D+ meten;
- Contact uit 0V
- Contact aan 0V
- Bij lopende motor >12V (rond de 13.5 - 14V)
Succes! Matthijs
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Matthijs164 schreef:
Je kunt met de spanningsmeter D+ meten;
- Contact uit 0V
- Contact aan 0V
- Bij lopende motor >12V (rond de 13.5 - 14V)
Zie net dat ik een fout heb gemaakt in de tabel - dat moet zijn;
- contact aan: spanning >0V -> rond de 2 - 4V ofzo
Is immers een spanningsdeler tussen veld en lampje. Veld is laagohmig dus spanning over het veld zal niet groot zijn. Heb het nooit gemeten maar paar Volt maximaal. Dat meten uiteraard met aangesloten bedrading op D+!
Groeten, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Matthijs164 schreef:Hi CamemBert,
Als je D+ losmaakt bij draaiende motor, dan onderbreek je de voeding van het veld en stort het magneetveld in.
Ik bedoel de D+ aan het lampje, vanaf accu+
Jij suggereerde dat de dynamo na ‘opstarten’ zijn eigen bekrachtiging kan voeden, dus als de accu+ via het lampje vervalt zou de dynamo gewoon doorwerken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!