2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

Boutje kapot getrokken
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695

Gepost: 14 januari 2019 11:59 AM
  [ # 16 ]

...op zich natuurlijk een hele mooie truc. Als je zoals in mijn geval een moer M10 op/over een M8 bout legt, kun je de bout “al lassend vol laten lopen” en het hele zootje zich laten hechten aan die bout. Rest is peanuts. Maar in mijn geval ligt het breukvlak gelijk aan het vlak van het subframe. Grote kans dat ik een stukje subframe meelas, en dan ben ik veel verder van huis.

Je kunt ook denken: “...maar dan zit het wél vast!”  bravo

Ik ga het toch maar netjes uitbouwen. Tis niet vreselijk veel werk.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1812

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 januari 2019 12:01 PM
  [ # 17 ]

Ja dat wel, maar wel de beste, als je hem vollast en hij breekt weer af zit je ook te vloeken.
Succes met de klus.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 januari 2019 12:07 PM
  [ # 18 ]

...ik zag de truc met het vol laten lopen eerder als een manier om het restant draad eruit te krijgen. Als permanente oplossing zou ik het nooit doen.

Profiel  

j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681

Gepost: 14 januari 2019 01:07 PM
  [ # 19 ]

project op werkhoogte is het lekkerst en meest succesvol. Ik heb 6 jaar geleden de draagarmen los gehad en met kopervet teruggezet. Nu opnieuw nieuwe rubbers nodig en inderdaad, na een kwartier lagen ze op de werkbank. heerlijk

Succes

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5387

Gepost: 24 januari 2019 09:44 PM
  [ # 20 ]
RogerM schreef:

Ik heb gisteren de rubberen lagers van de stabilisatorstang en de draagarmen en de reactiestangen vervangen. Auto staat weer heerlijk stevig en “PLOEK”-vrij op z’n hoeven. Alles prima maar uitgerekend het laatste boutje dat ik aanhaalde brak in tweeën. Gelukkig steekt er nog een stuk draad uit dus dat is makkelijk op te lossen.

Citroen zegt dat het om boutje 6925F1 (DIAM 8x125-16) is. Is het aan te bevelen om een identiek boutje te halen (sloop danwel magazijn) of volstaat een soortgelijk willekeurig boutje M8? En welke treksterkte moet ik dan gebruiken?

Roger, ik heb inmiddels ook draagarmen besteld, gietijzer, want die zitten er nu ook onder.
Er zitten alleen geen boutjes bij.
De dikke 12mm bout (nr 8 )zal hopelijk overleven.
Maar het boutje waarmee de kogel aan de fusee vastgehouden wordt is wel wat roestig.
Ik denk dat het kraagbout 12 is op jouw tekening.
Die staat net niet beschreven. Kan je aangeven welke maat dit is? (of een iets uitgebeider plaatje?)
En nr 10 die bij jou gebroken is kan ik niet helemaal thuisbrengen… Zit die lip daar nog extra mee vast?

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 januari 2019 10:33 PM
  [ # 21 ]

Met nr9 icm nr10 zet je B vast in het subframe. Nr9 is een specifieke bout plus moer maar nr10 kan een standaard M8 8.8 boutje zijn. Nr10 was inderdaad kapot bij mij. Ik heb de max diepte opgemeten met een schuifmaatje en heb er een M8x15 met ring ingedraaid. Zit als een huis.

Die roestige bout is inderdaad de bout/moer waarmee de fusee pen geborgd zit aan de hub. Als ik me goed herinner is dat gewone draad M8. De stuurkogelpen is fijne draad (niet op tekening). Beiden worden goed bekeken bij de APK…

Met die “lip” bedoel jij de voorste draagarmbeugel (?). Die beugel zit met twee bouten vast (9 en 10). Je ziet het draadgat in die “lip” niet op tekening. Logisch dat die goed vast moet zitten. Er komen grote krachten op te staan bij optrekken/remmen.

De tekeningen komen van http://service.citroen.com

edit: bedenk dat je waarschijnlijk opnieuw moet uitlijnen nadat je de armen vervangen hebt.

Profiel  

Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345

Gepost: 24 januari 2019 10:40 PM
  [ # 22 ]

M10x150-50 zeskant staal

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 januari 2019 11:19 PM
  [ # 23 ]

Thanx!
Ik had alleen wat vluchtig gekeken en die nr 10 over het hoofd geslagen…

Maar nr 10 is bij mij geen M8, maar ik denk 9x1.25.
8 valt er doorheen, 10 loopt vast.
Ik heb helaas geen M10 bout bij de hand, maar wel een tap.
tap 9 SI draait er makkelijk in, 10x1.25 gaat niet.
Ik dacht eigenlijk dat 9mm een beetje uit de mode was!
ik heb Febi Bilstein op aanraden van onderdelen24

Nog een vraagje, draait de arm in het rubber? of beweegt ie op elasticiteit van het rubber?
Is het nog zinvol om een beetje te smeren met rubbervriendelijke kruipolie zoals wd40?

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 24 januari 2019 11:45 PM
  [ # 24 ]

Nr10 is M8. Nr9 is M10. Zie tekening. “Valt er doorheen” zeg je. Zit de “lip” wel uitgelijnd met het gat? Ik zou niet met een tapset gaan lopen klooien, behalve als er Grolsch op staat.

Ik zet bout nr8 handvast en zet dan de auto op z’n wielen. Dan staat de draagarm neutraal en draai ik nr8 definitief vast. Mocht je de “lip” ook vervangen, dan heb je die op de draagarm moeten persen. Effe afkijken hoe de draagarm neutraal staat en onder dezelfde hoek de nieuwe lip erop persen. Effe een schuurpapiertje en wat smeer. WD40 vervliegt. Neem dan kogellagervet. Het is redelijk belangrijk om in die neutrale positie te persen omdat de arm draait met het rubber. Elasticiteit dus.

Nog een tip als je de lip erop perst. Meet de afstand van een willekeurig punt op de arm tot aan het midden van gat nr10. Hou die maat in de gaten zodra je de nieuwe lip erop perst. Het is ruk om die bouten nr9 en nr10 erin te draaien zodra de draagarm op z’n plek zit maar de gaten niet uitlijnen. En vergeet de moer op nr9 niet. Die houdt tevens de stabilisatorstang op z’n plek.

Opeens vraag ik me af hoe je die lip van de oude draagarm af gaat halen. Ik zou die vervangen. Bij mij was ‘t rubber gescheurd en ik betwijfel of je die lip in een stuk van de arm af krijgt, zodanig dat je ‘m kunt hergebruiken… Ik heb ze er met een haakse slijper ingesneden en open gebroken om ze eraf te kunnen krijgen. De twee halve massieve bussen in de draagarm zou ik niet vervangen. Daar is vaak niets mee aan de hand.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 25 januari 2019 07:12 AM
  [ # 25 ]

Dank je voor je duidelijke beschrijving.
Maar bij mij is nr 10 geen M8.
Ik heb de arm nog niet gemonteerd, maar ik heb even gepast met een M8 boutje in het schroefgat.
M8 is veel te klein.
Ik ben ook niet gaan klooien met tappen, heb namelijk geen tapvergunning, maar ik wou even proberen of de volgende maat, M10, er wel in zou passen.
Die heb ik nou net niet liggen, daarom heb ik even een tap gepakt en met de hand proberen in te draaien.
10x1.25 past niet. 9x1.25 tap past goed, maar wel gemakkelijk.
Kan zijn dat een 10x1.25 wel past, die boutjes zijn makkelijker te vinden dan 9mm. Dat hoop ik dan maar…
Ik verwacht namelijk dat een 9mm tap zonder speling in dat gat zou moeten gaan, maar hij gaat erg makkelijk.
Ik heb trouwens een gietijzeren draagarm, die wordt geleverd met alle rubbers er al op vast gemonteerd.

De tip met het eerst handvast vastdraaien en dan op de wielen zetten had ik ook al bedacht, alleen is het wat lastig om dan bij de boutjes te komen.
Ik denk dat ik hem laat zakken op een stapeltje stoeptegels.

Heb jij nog moeten uitlijnen? Picasso’s schijnen vrij snel een scheef stuur te krijgen als het niet helemaal spoort…

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 januari 2019 08:16 AM
  [ # 26 ]

Als je dezelfde draagarm en fusee gebruikt, hoef je veelal niet uit te lijnen na de-/montage. In alle andere gevallen zou ik wel uitlijnen. Geen idee of een Picasso sneller wegloopt dan een andere auto.

Ik werk altijd op een brug icm assteunen. Dan is neerzetten én nalopen een stuk makkelijker. Stoeptegel kan ook!

Ah, ik heb een revisiesetje met alleen draagarm rubbers gekocht. Meer gedoe maar scheelt geld, uitlijnen en ander sleutelwerk. Die grote rubbers zijn echter hell om eruit te krijgen… Achteraf bleek dat niet nodig. Waren nog goed. Die “lip” was wel gaar. Is ook minder massief.

En dan over dat boutje. In de onderdelen lijst staat dat je de referentielijst moet gebruiken. Misschien heb jij een ander jaar en daarmee een ander maatje bout. Onderstaand is dan ook van een 2006 N68. Mijn draagarmen zijn ook niet van gietijzer. Hebben we het over dezelfde auto? Heb je geen tapdraadvoelertje? dan weet je zeker dat je de juiste draad gebruikt. Misschien is het een tragere spoed M10? Kan me er iets bij voorstellen gezien de plek vh onderdeel. In de autotechniek zijn “rare” maten heel gewoon. Ik maak er altijd een gewoonte van om moeren en bouten zoveel mogelijk in/op/aan elkaar te draaien. Juist om te voorkomen dat je “effe snel” draad kapot draait met een verkeerde bout/moer.

Nog wat plaatjes:

Afbeelding Bijlagen
cit1.JPGcit2.JPGcit3.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 25 januari 2019 09:28 AM
  [ # 27 ]

Ik ben nog even in de oude-onderdelenbak gedoken.
Toch nog een 10x1.25 gevonden en die past (qua schroefdraad dan, want hij is veel te lang en alleen het laatste stuk schroefdraad)
Er zijn verschillende draagarmen en “lippen” (weet de echte naam niet) heb ik inmiddels ontdekt.
Draagarmen van gietijzer en van plaatstaal. De plaatstalen uitvoering heeft een demontabele fuseekogel.
De lippen heb je in stalen uitvoering en van aluminium.
Die van aluminimum hebben een ander rubber.
Van Groove geleerd dat het dan gaat om de uitvoering van versterkt chassis https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232915/P15/#2052584
Ik denk dat die een soort glijlager heeft.
Bij mij zit die alu uitvoering er nu nog onder, maar ik heb de stalen uitvoering opgestuurd gekregen op advies van autoonderdelen24.
Als je zoekt op de site krijg je wel 50 soorten voorgeschoteld, van €33.- tot €93.-
Sommige zijn voor zowel versterkt als niet versterkt chassis, sommige hebben op de foto een aluminimum lip maar zijn voor niet versterkt chassis bij het ene merk en bij het andere merk weer voor beide chassis geschikt.
Dus ik was een beetje de weg kwijt…
Ik heb me laten adviseren door hun techneuten en kreeg eerst te horen dat deze koppelingset niet zou passen op mijn auto, maar nadat ik had uitgelegd dat ik wel begreep dat een koppeling niet op een wielophanging past kreeg ik 3 opties waaronder deze van Febi.

Wij hebben 2 Picasso’s (model paasei), één van 2000 en één van 2004.
Die van 2000 heeft de gietijzeren uitvoering, die van 2004 (serie 2) heeft de plaatstalen uitvoering.

Nog bedankt voor de plaatjes trouwens.
Ik heb me wel eens aangemeld op service.com met een inlog van iemand anders, want het lukte mij niet om zelf een account aan te maken.
Alleen het account van die persoon werkt niet meer…

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 januari 2019 10:47 AM
  [ # 28 ]

Interessant… ken het verhaal van die versterkte chassis niet. Ben nu benieuwd hoe je dat kunt zien. Ik heb dus een late fase 2 van 05/2006. Mijn originele lip was van alu. Nu zit er staal onder.

Ik heb deze revisieset gekocht: https://www.auto-onderdelen24.nl/swag/10043383
Mijn draagarmen zijn van plaatstaal met demontabele fusees (3 boutjes). zie bijlage

Ik had voorheen een ander account op de site van citroen. dat werkte ineens niet meer om redenen. er is hier een topic over dat probleem. Ik heb toen een nieuw account aangemaakt als garage of dealer. Kan het me niet goed herinneren. Als het echt niet lukt, wil ik best een accountje delen… Wink

Afbeelding Bijlagen
cit4.jpg

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten

Gepost: 25 januari 2019 02:36 PM
  [ # 29 ]

Ff naar dealer geweest.
Originele boutjes lijken mij wel het safest.
Enige boutje dat ze hadden is 10x1.25-16, met ring, zwaar verzinkt
Hoort ook in mijnes als je kenteken invult blijkt…
Nah ja, besteld, blijkt dat de kraagbout aan de fusee (boutje 12 zeg maar) nog maar 1x voorradig is in NL…
Moet niet gekker worden…
Als het niet lukt om er 2 te krijgen ga ik maar naar de Gamma…
Chris Slager heeft ze ook niet…

Profiel  

RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 januari 2019 03:46 PM
  [ # 30 ]

10x1,25-16 is prima om die lip vast te zetten.

Rest die fusee bout. Ik betwijfel of Gamma die heeft… An sich geen bijzonder boutje. Zit er geen Cartal oid in de buurt? Waarom kun je de bestaande bout niet hergebruiken?

Afbeelding Bijlagen
fusee.jpg

Profiel  

2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook