Beste forumleden.
Ik heb recent de condensator vervangen en opnieuw afgevuld. Ze hebben toen gecheckt op lekkages maar niks gevonden. Dus rara wat is een mogelijke oorzaak van dit geluid?
Heb er al e.e.a. laten doen door een autobedrijf in Rosmalen, maar iedere keer dat ik terug ga heb ik het gevoel dat ze me ‘weer’ een reparatie aanjagen. Mijn gevoel zegt toch terug blijven gaan, want ze weten de achtergrond.
16/05/2017 166.197 € 181,50 Lage vullingsgraad airco, airco bijvullen en diagnosekosten geluid
22/05/2017 166.197 - Kleine lekkage, ventiel airco-slang vervangen
01/06/2017 167.712 - Airco service onder garantie
13/04/2018 192.225 € 474,65 Condensator vervangen airco en aircoservice (opnieuw gevuld)
08/05/2018 194.854 € 102,85 Diagnose airco werking: kabelbreuk druksensor condensor
https://www.youtube.com/watch?v=vleT3sHXhuk
Hier een link naar het geluid (en ja je hoort een sportuitlaat ronken op de achtergrond).
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Hoi! Ik heb een C4 Grand Picasso die ook problemen had met de airco. Ook bij mij condensator en de regelunit vervangen, maar ook de aanjager/ventilator die ergens bij/onder het dashboard zit (maakte een hoop herrie als de airco ging blazen). Toevallig wonen wij ook in de buurt, maar ik ben helaas zelf geen techneut (wij komen bij een Citroën garage in Berlicum). Succes!
In het filmpje wat lastig te horen, maar klinkt het een beetje alsof er ergens gas weg lekt achter het dashboard aan de passagierszijde? Dat heb ik ook gehad, betekent dat het systeem nagenoeg leeg is.
Bij mij is eerder dit jaar ook condensator gewisseld en systeem afgeperst, daarna nooit last meer van gehad.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dankjewel voor jullie reactie!
Hoelang blijft het ‘probleem’ sinds de reparatie met de condensator bij jullie al weg? Ik heb ook dat de aanjager / ventilator beetje geluid maakt. Daarnaast doet de verstelling van de voet / gezicht / voorruit het niet meer, die tandwieletjes staan bij mij op de planning eens te vervangen. Daar is een filmpje van op youtube!
Ik denk ook dat het systeem weer leeggelopen is. Vind het maar raar, ze hebben dus half jaar geleden condensator vervangen en de leidingen gecontroleerd (naar mijn weten) op lekkages. Dit hebben ze ongeveer een jaar geleden al gedaan, toen kwam uit dat de condensator lek was.
Naar mijn idee wordt dat geluid veroorzaakt doordat er lucht in het systeem gekomen is en dat dit het geluid veroorzaakt.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heren, even de schoolmeester uithangen.
Een condensator is toch echt iets heel anders dan een condensor.
Dit laatste is in de koudetechniek de enige juiste term.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René je hebt helemaal gelijk, dat had condensor moeten zijn
Andere Rene: bij mij is de condensOR in juni ergens vervangen en dat geluid is niet meer terug gekomen. Eerder is het systeem al eens op druk gebracht met fluor toevoeging om het lek op te sporen en het geluid was toen binnen een maand weer terug en werd erger naarmate de werking van de airco minder werd.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Vraagje, is het bij jullie ook zo dat beneden de ca. 4 °C de airco niet aan gaat? Ik heb dit nu meerdere malen zo geconstateerd.
Van de lente ga ik hem laten maken bij een ander autobedrijf, heb geen vertrouwen meer in die van vlak bij mijn werk (enkel jonge gasten). Meedenkend vermogen en verder kijken dan je neus lang is.. is wat ik vraag van een autogarage, maar dit is niet te merken. Is toch bizar dat ik nu voor de 4e keer moet terug komen voor een airco…?
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat is inderdaad redelijk gebruikelijk. De kans op bevriezen van de verdamper wordt dan erg groot waardoor deze beveiliging er in zit volgens mij
Rene1994 schreef:Vraagje, is het bij jullie ook zo dat beneden de ca. 4 °C de airco niet aan gaat? Ik heb dit nu meerdere malen zo geconstateerd.
Van de lente ga ik hem laten maken bij een ander autobedrijf, heb geen vertrouwen meer in die van vlak bij mijn werk (enkel jonge gasten). Meedenkend vermogen en verder kijken dan je neus lang is.. is wat ik vraag van een autogarage, maar dit is niet te merken. Is toch bizar dat ik nu voor de 4e keer moet terug komen voor een airco…?
Aircosysteem is gevuld met gas, gas zet uit als het warmer wordt en krimpt als het kouder wordt. Daarom ook altijd je bandenspanning in de gaten houden als het kouder wordt buiten.
Zo rond de 5 graden wordt de druk in het systeem dusdanig laag dat het systeem niet inschakelt, dankzij dezelfde druksensor die er voor zorgt dat het systeem niet inschakelt als er te weinig gas in het systeem zit.
Aan dat aircogas wordt namelijk ook een smeermiddel toegevoegd, die de pomp van binnen moet smeren, als het aircosysteem leeg is en de pomp schakelt in, heb je kans dat die kapot loopt. Aircopompen zijn best duur.
En in de winter zorgt diezelfde druksensor er voor dat het aircosysteem zichzelf niet kapot draait doordat leidingen bevriezen bij deze lage temperaturen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De airco in mijn C4’s doet het gewoon hoor. Ideaal om even de ramen te ontwasemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op het display zal gewoon AC staan, en het lampje (als dat er zit) op het AC knopje brand ook, maar de pomp slaat niet aan. Gister toevallig opgevallen, had de airco aan, 6 graden buiten. Ik parkeer, stap 5 minuten later weer in, 5 graden buiten, alle ramen vrijwel direct beslagen.
Voorruit ontwaseming werkt dan natuurlijk gewoon, maar zonder de hulp van airco, dus ouderwets de blower wat harder zetten en even later was de ruit weer schoon.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij beide C4’s waar ik mee rijd slaat ook de pomp gewoon aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste