Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
LUK? Wat zit er standaard in jouw auto?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gewoon nog de fabrieksmontage.
Beide servomotoren zijn wel van Sachs, dus de plaat, drukgroep en -lager zouden dat ook kunnen zijn.
@Furriegurrie, wat stond er op de plaat, die er bij jou uit kwam?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Luk
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En er zit ook weer Luk in?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nee, volgens mij Valeo. Heb al ff gezocht, maar ik krijg niet gevonden wat ik precies heb gekocht en waar.
Ik kon wel op 1 van de foto’s zien dat de originele van Luk was, van de nieuwe heb ik geen goede plaatjes kunnen vinden
edit: was idd Valeo. Koppelingset 826213 voor €127 bij Mr Auto
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik op VIN in service.citroen.com kijk, vind ik als standaard vervangingskit onderdeelnr. 2051E5 repère 2051S9.
Daar staat “origineel Valeo” bij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
furriegurrie schreef:Koppelingset 826213 voor €127 bij Mr Auto
Kan goedkoper zie ik al, € 90 bij Autodoc.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
de set die ik gekocht had bij Mr Auto verwees volgens mij naar OEM 16 362 678 80. Dat nummer staat op het zelfde plaatje er als vervangingsnummer bij voor leeftijd > dan 5 jaar
deze:
https://www.mister-auto.nl/koppelingsset/valeo-826213_g479_a021826213.html
is u zelfs maar 99,-
Daar staan ook de juiste OEM nummers bij volgens mij
edit: jouw linkje is goeiekoper
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zo, het hele sprotje besteld bij Autodoc, dus koppelingsset van Valeo, geleidebus, 2 aandrijfaskeerringen en 2 l Total bakolie.
Voor nog geen € 128 met een paar dagen in huis.
Nu maar hopen dat het nog zo lang blijft werken, heb op dit moment geen legaal alternatief vervoer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Alle benodigde onderdelen intussen in huis en ook de Lexia geregeld.
In de loop van de vorige week begon het lager dusdanig veel herrie te maken dat ik vrijdag de boel maar heb stil gezet.
Gelukkig beschik ik deze week over alternatief vervoer, de klus staat voor het komende weekeinde op de planning.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Succes!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even een tussenstand na 3/4de dag sleutelen.
Er had geen km extra gereden moeten worden.
Na demontage van de bak viel het druklager spontaan uit elkaar!
Ook zichtbaar dat de rechter aandrijfaskeerring al wat zweette.
Beide vervangen.
De geleidebus van het druklager fungeert tevens als keerring op de prise-as.
Ook de koppelingsplaat was aan vervanging toe, aan de drukgroepkant komen enkele klinknagels al boven de voering uit, de plaat is van Luk.
Het druklager, wat met de drukgroep hoort mee te draaien, heeft ook al slijtsporen op de diafragmaveer achtergelaten.
Dit zit er nu in, een set van Valeo.
De bak hangt weer op z’n plek en aan de koets vast.
Morgen verder, aandrijfassen er in en schone bakolie er in.
Beide servomotoren weer terugplaatsen en als alles weer vast zit en aangesloten is de inleerprocedure uitvoeren.
En de tellers resetten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Schiet al lekker op! Succes met de laatste loodjes!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gistermiddag de boel weer rijdend weten te krijgen, al ging dat niet zonder slag of stoot.
Het venijn zat in de staart.
Gisterochtend later dan gewenst verder gegaan met het terugplaatsen van alle gedemonteerde delen.
Daarbij liep ik al tegen een opmerkelijk iets aan.
Mogelijk was dat met het demonteren gebeurd, wat ik overigens niet in de gaten heb gehad, maar de drukstift van de koppelingsservo stond in de uitgeschoven stand, de ontkoppelde stand dus.
Hierdoor kreeg ik ‘m onvoldoende ver op de montageplaat geschoven om ‘m vast te kunnen zetten, laat staan afgesteld volgens het boekje.
Dus met een klos en een hevel de boel maar opzij gedrukt en vastgezet, in de hoop dat dit met het inleren ervan wel weer goed zou komen.
Na een paar uur was ik zover dat het inleren kon starten.
Volgens het WPH gewerkt, dus een acculader aangesloten om voldoende accuspanning te verkrijgen.
Eerst de schakelservo ingeleerd, daarbij over het hoofd gezien dat dat met aangetrokken handrem moet, maar toch was de hele procedure te doorlopen.
Daarna de koppelingservo, met de handrem los, hierbij moet met draaiende motor 10 keer de bak in 1 en daarna in N gezet worden met elke keer 10 seconden pauze ertussen.
Hierna de tellers gereset, ik bleek iets te enthousiast te zijn, want ik heb alle tellers gereset, terwijl het WPH het alleen over de tellers van de koppeling heeft, voortaan beter lezen dus.
Toen weer geprobeerd te starten en wat denk je? NIKS!
Alleen een paar relais die je hoort klikken, maar geen bekrachtigde startmotor.
Ook het schermpje van de ECC bleef uit.
WTF, hoe kan dat?
Alles weer opnieuw geprobeerd, helaas zonder het gewenste resultaat.
Dus accu even los en na een aantal minuten weer geprobeerd, wederom niet.
Van alles geprobeerd, de servomotoren met de Lexia getest enz. enz.
Ten einde raad de boel maar aangesloten op een andere auto met draaiende motor en geconcentreerd alles weer doorlopen.
Dus eerst handrem vast en de schakelservo ingeleerd, daarna handrem los en de koppelingservo ingeleerd.
En goed tellen, dus echt 10 keer met 10 seconden pauze, want dat bleek ik de eerste poging niet te hebben gedaan, maar 8 keer kon ik aan de koppelingsteller zien.
YES, nu lukte het wel!
Ik ga mij op een geschikt moment nog wel eens verdiepen in de montagestand van de koppelingservo.
En trachten af te stellen volgens voorschrift, dus drukstift aanleggend op koppelingshevel en dan nog 3,25 mm verder.
Dat zou moet kunnen, want tenslotte is nu alles nieuw, zowel koppeling als koppelingservo.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
toch ook geklooi dus….lijken wel dames met karakter die Plurielletjes….Maar mooi dat het gelukt is!