Wij overwegen voor onze dochter een C3 1.6 HDi aan te schaffen.
Waar moeten wij bij aankoop op letten ? Welke bekende valkuilen zijn er ?
Ik vond zelf al iets mbt de roetfilter vervangen rond 180.000 ?
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Welk bouwjaar?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekkende injectoren en afdichtingen, problemen met de koppakking/scheuren in kop en blok en problemen met de turbo en egr-klep zijn ook zeker aandachtspunten. Daarnaast staat van de koppeling en het dubbelmassa-vliegwiel natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
we zullen hem gaan aanschaffen via de merkdealer, met fatsoenlijk garantie.
Die roetfilter, is dat bij alle type C3 van 2011/2012 ? Moet het met 180 al vervangen zijn of kan het zijn dat iemand dat al eerder laat vervangen, want dan vraag ik er specifiek na namelijk
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Zo, ik lees me een ellende die je met dit model C3 kan hebben…. Nooit last van gehad. Ik heb 2,5 jaar in een 2011 C3 1.6eHdi gereden. Gekocht met 118000 km op de teller en ingeruild met 196000 km op de teller. De auto is één keer terug geweest naar de dealer, motormanagementlampje ging branden en het vermogen viel weg. Bleek de auto een update voor de software nodig te hebben. Voor de rest geen problemen gehad. Auto werd zowel voor stadswerk als snelweg gebruikt en zo af en toe een net iets te grote aanhanger aan de trekhaak.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
EDIT moderator: SVP niet quoten op het laatste bericht.
Ik heb me ook al goed ingelezen en las er inderdaad weinig rariteiten over. tuurlijk kan je pech hebben, gemiddeld genomen zijn ze erg betrouwbaar. Die Roetfilter komt van de dealer af, die opmerking dus. Ik lees het niet zo snel ergens terug.
waterman schreef:Lekkende injectoren en afdichtingen, problemen met de koppakking/scheuren in kop en blok en problemen met de turbo en egr-klep zijn ook zeker aandachtspunten. Daarnaast staat van de koppeling en het dubbelmassa-vliegwiel natuurlijk.
Nooit problemen mee gehad. Natuurlijk wel altijd premium (vpower) getank en optijd olie verversen. Om de 10.000 km. feulcleaner in de tank.
Motor lag wel in een DS3 dus altijd flink gas gegeven.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
vanhaut schreef:
Die Roetfilter komt van de dealer af, die opmerking dus. Ik lees het niet zo snel ergens terug.
Als er altijd de juiste olie (c1, c2…) gebruikt is valt het wel mee. Mochten er problemen komen dan kun je hem laten reinigen.
Wat wel zo is als je alleen maar korte afstanden rijdt komt hij niet toe een regenereren en “loopt” hij vol. Merk je als de motor gaat inhouden/stoten. Een halfuurtje flink planken in zijn 3 op de snelweg kan dit oplossen. Of door de garage het regenaratie proces aan laten zetten.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Ah. Dus die roetfilter is geen moeten qua vervanging ?
Ze gaat best redelijk veel kilometers maken (vandaar diesel)..
We kregen nl. beetje een schok van de kosten van die roetfilter namelijk.. dat vonden wij nogal, en als je goed gaat zoeken kan ik het niet echt vinden als ” moet je vervangen rond 180000”
Als het roetfilter dicht zit en niet te reinigen is wel natuurlijk.
Met een 2e hands auto weet je nooit precies hoe er mee om gegaan is. Als er veel getankt is bij een b-merk en slecht onderhoud en veel korte afstanden mee gereden is dan bestaat die kans wel. En dit is niet specifiek Citroën.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
We hebben een C3 aangeschaft . Voor zover het kon op alle punten gelet die zo her en der aangegeven worden.
We hebben hem bij bevriend garage bedrijf op de brug gezet, uitgelezen etc. en er kwamen paar kleinigheden uit en verder zag hij er goed uit.
Auto is gekocht met Bovag garantie van 6 maanden dus .. meer dan dit qua zekerheid kunnen we niet doen.
Morgen halen we hem op
Thanks voor de input