Vandaag alle spullen in Bennekom uitgestald en daar is de wederopbouw daarna gestart. Hieronder een foto-update:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Met nieuwe lagerschalen (originele maat):
Untitled by , on Flickr
Krukas gemeten en gepolijst:
Untitled by , on Flickr
Axiaalspeling binnen fabriekswaarden (0,095 in dit geval):
Untitled by , on Flickr
Hoofdlagerkappen erop, op koppel aangedraaid en krukas loopt prachtig rond zonder zware punten (tussendoor ook de radiale speling gemeten).
Untitled by , on Flickr
Oliepomp weer opgebouwd, die hoefde alleen gereinigd te worden, vrijwel geen slijtagesporen, dus weer teruggemonteerd. Wel andere as met kroonwiel omdat kroonwiel originele as er net even te makkelijk op leek te gaan (een zachte tik met de hamer bleek voldoende, dat zinde niet). Het fijne van opbouwen op deze locatie: we bevinden ons temidden van een walhalla aan onderdelen. Dus je kunt gewoon DOOR.
Wordt vervolgd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Nog even een leerzame ervaring die ik ook in het topic van Pennylane heb gedeeld i.v.m. de uitwisseling van ervaringen m.b.t. KVS, alu en zuurstof: als je een alu onderdeel dat er ogenschijnlijk prachtig uitziet niet straalt mis je dit:
Untitled by , on Flickr
En als je goed kijkt (pijltje): hij is door en door…dat had een sluimerende obscure lekkage gegeven…
Untitled by , on Flickr
(waterpomphuis):
Untitled by , on Flickr
Dat wordt dus een nieuwe. Net als de waterpomp: ziet er vers uit maar we gaan toch voor een nieuwe. 100% zekerheid krijg je nooit, maar beter dan 75% is haalbaar…
De opbouw vd motor vordert, het onderblok zit in elkaar, in afwachting vd cilinderkop. Ook die leek zo mooi. Reeds gereviseerd, geharde klepzetels. Heijnekamp Motorrevsie dacht er bij nadere inspectie toch anders over en gelukkig maar: de klepzetels waren toch erg diept komen te liggen en ze waren al een keer gestuikt met materiaal eromheen. Die truc kun je maar 1x toepassen… dus er komt een andere nieuw te reviseren kop op.
Untitled by , on Flickr
2100 cc loze ruimte staart ons tegemoet:
Untitled by , on Flickr
Ik moet een beetje doorwerken, want onderstaande onderdelen zijn maandag nodig! Komt eraan Bert! (ik weet dat hij dit topic trouw leest )
Untitled by [url=https://www.flickr.com/photos/139347011@N05/]/url], on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Geweldig mooi werk allemaal!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Laatste bijdrage is al even geleden maar intussen werken we gestaag verder. Afgelopen tijd nog veel onderdelen ontvet, gestraald, gespoten enz.. Daar blijf je mee bezig… Maar het eind van die routine is in zicht. Hier weer even een foto-update:
Dit was de door een eerdere eigenaar gereviseerde en voor LPG geschikt gemaakte kop. Door revisiebedrijf afgekeurd nadat hij is schoongestraald:
Untitled by , on Flickr
De kop is niet slecht, maar de zittingen liggen al wat dieper en kunnen niet nog eens worden vernieuwd omdat ze met omliggend materiaal (alu)zijn gestuikt. Dat kun e maar 1x met succes doen.
Detail:
Untitled by , on Flickr
Niet goed genoeg voor een bedrijf dat er veel uren in investeert, garantie wil geven en een naam hoog te houden heeft. Goed genoeg voor een handige sleutelaar die met een kapotte kop zit en weer een tijd probleemloos wil rijden.
Het blok vordert ook:
Untitled by , on Flickr
Meteen 123-Ignition erop. Alle randapparatuur wordt vernieuwd: dynamo met ingebouwde regelaar en snelle startmotor. Waterpomphuis, waterpomp.
Er komt een gereviseerd vliegwiel met drukgroep voor een diafragmakoppeling op. De Valeo plaat die erop zat is nog vrijwel nieuw (er is veel aan mijn auto gesleuteld voordat ik hem kocht) en kan er weer op. Gereviseerd druklager. Ik had de waterpijpbocht gestraald en daarna in de primer gezet. Dan kun je hem pas goed beoordelen: toch behoorlijk pokdalig en diep ingepit. Besloten dat daar ook een nieuwe op komt van RVS. Heb geen zin in koelwaterverlies. Vind ik gewoon niet chique.
Untitled by , on Flickr
Een tijdje geleden besloten om via Jansen een nieuwe kabelboom te bestellen. Deze is inmiddels geleverd. Deze is custom made voor mijn auto: 1974, break met achterruitverwarming, trekhaak met continue + (kan dus 13-polig worden), noodknipperlichtinstallatie, mistachterlicht met verklikker in het dashboard (dat was ook een aanpassing op bestelling). Verder een temperatuursensordraad in d eboom opgenomen, aangepast voor ingebouwde spanningsregelaar en een zekeringkastje met 5 zekeringen.
Geweldig mooie boom:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Ligt inmiddels al losjes in het ‘dashboard’. Ontzettend fijn bouwen met dit mooie materiaal!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels ook kachelbehuizing en toebehoren schoongemaakt. Motortje getest, schoongemaakt en gesmeerd. Koolborsteltjes nog goed.
Untitled by , on Flickr
De tredmolen voor de hamsters en muizen was zwart maar inmiddels weer wit:
Untitled by , on Flickr
En de waterpijp vond ik na stralen en primer toch echt te ver aangevreten:
Untitled by , on Flickr
Morgen gaat de (5)-bak naar Bennekom voor een inwendige inspectie, fingers crossed dat hij zonder revisie bruikbaar is. Vervolgens kunnen motor en bak daar weer worden herenigd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goed bezig.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
IDealist schreef:
En de waterpijp vond ik na stralen en primer toch echt te ver aangevreten
er zijn al een poosje RVS exemplaren leverbaar
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Klopt Camembert, die ligt al naast het motorblok klaar
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Voor de foto=fetisjisten weer even een update met wat plaatjes. Het blok is verder opgebouwd met wat toebehoren als benzinepomp e.d.. Vervolgens een gereviseerd vliegwiel (geschikt voor nieuwe snelle Valeo startmotor), gereviseerde Valeo-drukgroep. De Valeoplaat die op mijn andere drukgroep zat was goed (vrijwel nieuw) en geschikt voor deze diafragmagroep. Gereviseerd druklager en een andere drukvork die bij diafragma hoort. Daarna het huwelijk tussen bak en blok en een test of de koppeling goed vrij komt en goed aangrijpt, middels een lange pijp als hefboom. De heren bij Jansen in Beenkom hebben hier veel ervaring in en doen deze test routinematig zonder een woord te hoeven wisselen. Mooi om te zien! Mocht je ooit een gebroken koppelingskabel hebben dan zou je dus je motorkap kunnen verwijderen, de voorruit eruit duwen en met een gestrekt rechter been en een stalen pijp kunnen schakelen.. Nieuw toplager en nokkenaslager gemonteerd.
Set nieuwe remschijven erop en uitgeklokt (0,07mm slingering max bereikt).
Volgende week verder met het blok.
Thuis nog wat finaal straalwerk, begin kabelboom en dashboard spuiten (volgens de methode DouweWytske).
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi hoor, die plaatjes van een schoon blok: goed bezig !! P.s. is de poelie 100% wil n.l. nogal eens speling op de klinknagels ontstaan = slingering van de poelie.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja, ziet er netjes uit hoor! was de versnellingsbak trouwens goed? omdat deze er nu alweer op zit.
Poelie zullen we nog even extra checken maar dacht dat dat al was gebeurd.
Bak heeft Jansen in mijn bijzijn uitgebreid geïnspecteerd. Dit voor zover dat zonder complete demontage kan. Maar o.b.v. jarenlange ervaring (er zijn daar honderden bakken door hun handen gegaan) valt er op deze manier een behoorlijk betrouwbare indicatie vd bak af te geven. De enige echte test is op de auto. Dat geldt zelfs voor een bak die door HM is gereviseerd. Garantie op afwezigheid bijgeluiden kun je vooraf nooit krijgen.
Dus deksels eraf, voelen en kijken. De synchromeshes kun je enigszins test door ze met een schroevendraaier licht opzij te schuiven in het tandwiel en met een andere schroevendraaier op de vertanding te verdraaien, hij moet met nauwelijks druk eerste schroevendraaier het tandwiel al meepakken, anders is hij versleten. Voor zowel 1/2 en 3/4 leken deze ok.
En vergeet deze 5e versnelling niet:
Untitled by , on Flickr
Als de borging op een andere plek zit is hij geheid verdraaid/ los en dan gaat er veel kapot (lagers prise as lopen dan kapot).
Verder zagen alle vertandingen er netjes uit, zelfs die vd achteruit. geen rare spelingen, nette olie.
Verder fingers crossed dus. als ie er toch nog uit moet dan niet wegens een acuut probleem en…. met schone handen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Donderdag de laatste zaken samen in Bennekom aan het blok geschroefd. Inmiddels staat het blok klaar op een pallet om naar haar oude baasje getransporteerd te worden.
Untitled by , on Flickr
Gereed voor transport:
Untitled by , on Flickr
De laatste ontbrekende schakel in de aandrijving zijn de aandrijfassen. Vanavond maar eens uit het vet gehaald en schoongemaakt, zodat ze door Jansen kunnen worden beoordeeld. Voor zover ik ze kan beoordelen zien ze er heel netjes uit. Zelfs de hoezen vertonen nauwelijks droogtescheurtjes. Blijkbaar goed NOS spul op gezet (t/m 2002 dealeronderhouden, daarna weggezet).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat ziet dat er mooi uit
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.