Hmm, zie hier een foto van m’n vliegwiel. Zag bij het schoonmaken dat er kleine oppervlaktescheurtjes in lijken te zitten.
Neem aan dat ik deze niet meer kan gebruiken.
Iemand een goede in de aanbieding?
Trouwens, heb eens een goede studie gemaakt van het differentieel cq pignondiepte. Snap het nu, geen rocketscience uiteindelijk. Ga meten met een stalen rei en een digitale (0,01 mm) dieptemeter.
Daarnaast een leuk binnenklusje gestart: de lederen stoelen. Zitten flinke scheuren in, en het leer is droog en dun als papier, en scheurt heel makkelijk.
Niet meer te repareren denk ik. Iemand ervaring met de hoezen van Citrart? Zit er ook aan te denken zelf nieuwe te maken van het juiste leer. Tios voor een goed adres? Zal een uitdaging worden, nieuw voor me, maar dat is juist het leuke vind ik….. wish me luck
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat vliegwiel is een sm kwaal. Een goed gebruikt vliegwiel is eigenlijk onvindbaar. Ik heb destijds gewoon een nieuw vliegwiel gekocht bij de Franse club.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, dank je.
Maar eens lid worden van de Franse club, de Duitse heeft m niet en bij Sars uitverkocht.
Weet je ong de prijs die je moest betalen?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Viel wel mee geloof ik, ik dacht nog geen 500 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ik heb mijn vliegwiel 110 eur betaald als lid van franse club…
echt mooi leder dat op dezelfde manier gelooid is heb ik enkel bij atelierds gezien in Italië...
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Ben ik weer.
Goed opgeschoten met het vliegwiel, een goede gebruikte aangeboden gekregen, en geleerd dat Sars nieuwe gaat maken voor de carb versie.
Nu bezig met de aandrijfassen en wiellagers.
De lagers lijken OK, maar vol met oud en hard vet, en de hoezen zijn niet meer helemaal fris. Tripoïdehuizen zijn ingesleten, de plek waar de kogel duwt is goed voelbaar (deukje). Links en rechts omdraaien, of toch maar nieuwe?
Om de aandrijfashoezen te vervangen, moet het kruisstuk op de aandrijfas er dan af? Denk het wel, en heb het geprobeerd, maar ding zit muurvast. Wat is de truc? Zit er naast de klemring nog een andere borging? Of kan de hoes opgerekt worden en dan over het kruisstuk geschoven?
Mbt voorwiellagers. Zijn de keerringen voor de voorwiellagers te krijgen?
Bij voorbaat dank weer,
Groeten Erik
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
bxsport schreef:ik heb mijn vliegwiel 110 eur betaald als lid van franse club…
echt mooi leder dat op dezelfde manier gelooid is heb ik enkel bij atelierds gezien in Italië...
Ok, dank je. Begreep dat de Franse club alleen het oude type heeft, met de dunnere paspennen. Moet eens checken of ik oud of nieuw type heb
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Dat tripode ding krijg je er het beste af met een pers. ik denk dat ik de laatste keer rond de 7-8 ton nodig had… Het gaat wel met een trekker, maar dan moet je een grote “echt industriele” hebben, die zijn duurder dan een pers Erop met een pers gaat ook heel gemakkelijk.
Als je al een kuiltje “voelt” dan zijn ze flink versleten, omdraaien helpt wel een beetje maar hij gaat toch geluid maken en trillen.
To err is human, not to err is divine.
Ok, zal de pers eens in stelling brengen en kijken hoe ik daar een as in krijg ....
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Mijn ervaring (geluksvogel) was dat verwarmen met een schildersfohn voldoende was om het stuk van de as af te krijgen.
De andere kant moet tzt ook, maar nu ben ik voorbereid op een lastiger klus.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sowieso leg ik het kruis altijd een tijdje in ene hete oven voor montage. Dan schuift ie er zo weer op. Het verwijderen van het kruis van de as deden we met een trekker of een luchthamertje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er kan er maar 1 de baas zijn, en dat is niet de dame…
Trekker er op, goed strak, ff warmstoken, en flinke hamer + stompe beitel…
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
waarom?
ja, waarom haal ik het stuurhuis uit elkaar?
deed ie het niet, lekte die?
weet ik niet, want ik heb niet in de auto gereden ivm motorschade bij aankoop
if it ain’t broke, don’t try to fix it.
klopt, maar. ik restaureer mijn SM, dus ook het stuurhuis
een belangrijke reden is echter ook omdat het gaaf is.
gaaf om zo’n stuk techniek te demonteren, schoon te maken, en weer te monteren met frisse rubbers, lagers, vet, olie.
kijk nu toch dit stuurhuis, wát een techniek! prachtig! hoe verzinnen ze het
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Tja, en dan een stapeltje leidingen… gelukkig heb ik een goed geheugen, maar met name heeeeel veel foto’s en labeltjes
Motorruimte leeg, en de weg naar boven is weer ingezet met vers gespoten onderdelen.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Goed bezig Ik hoop dat het revisiesetje voor het stuurhuis past. Schijnt dat o.a. de teflonring 19 een fractie te groot is. Mocht het zo wezen dan horen we het wel van je ! Meer info op https://citroen-sm-club.de/club/index.php/de/forum/inhalte-altes-forum/5850-lenkung
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.