Hallo iedereen,
De achterruitverwarming is helaas stuk gegaan, nu wil ik zo een auto heatertje direct op de 12V aansluiten en laten schakelen via dezelfde knop als waar je de achterruitverwarming mee bediend.
Overigens voor de duidelijkheid ik ga niet die bekabeling gebruiken of daar van aftappen, het is puur zodat ik weet welk contacpuntje wat is in de schakelaar.
Nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen welke kleurtje welk draadje is, plus, min en geschakeld lijkt me dan zodat ik weet welk contactpuntje wat is binnen in de schakelaar.
Zie foto hieronder:
Gr
CS
Voel je niet aangevallen, maar als ik de foto zie en je vraag lees dan zou ik iemand met enige kennis van autoelektronica dat heatertje laten aansluiten.
Wil je het toch zelf doen dan is de makkelijkste en veiligste manier om toch de twee draadjes van de achterruitverwarming te gebruiken. Ik ken de C1 niet, maar het kan niet meer zijn dan de stekertjes van de ruit schuiven en daar dat heatertje op aansluiten.
En isoleer alsjeblieft die gesoldeerde bundel draden om kortsluiting te voorkomen.
Wim,
Disciplus Simplex
Gebruik voor een reactie op het voorgaande bericht niet de quote knop maar de knop ‘plaats reactie’.
Ik heb al genoeg in autos met elektronica aangesloten en als ik wil weten wat welk contactpunt is in de schakelaar dan vindt ik dat wel uit alleen ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Dus nogmaals ik leg nieuwe bekabeling aan dus niks doorlussen op bestaande kabels maar direct vanaf de zekeringskast gezekerd met 15 of 20 ampere, enige wat ik wil weten welk kleurtje is de schakel, welk de plus en welk de min zodat ik dat kan vertalen naar de contacpunten van de dashboard knop
Daarbij laat ik gewoon de bekabeling van de bestaande achterruitverwarming intact en leg ik gewoon nieuwe aan.
En voor jullie beeld ik sluit een relais ertussen aan van 15-20a dus niet direct meteen op de knop
Met een multimeter kun je toch zelf snel uitvogelen welke draad aan de massa ligt en welke geschakeld is?
Goed om te zien dat je de foto in je openingspost hebt aangepast zodat te zien is dat de aan elkaar gesoldeerde draden zijn geïsoleerd met zwarte tape.
En inderdaad wat Witkop zegt, gewoon even doormeten.
Wim,
Disciplus Simplex
Volgens het elektrisch schema heeft die stekker 4 aansluitingen.
1 - ongebruikt
2- uitgang naar verwarmingselement
3- ingang naar schakelaar
4- aansluiting “lampje” = led, die zit aan de andere kant aan “2” vast.
Dan zul je nog even moet uitzoeken of je “schakelaar” een echte schakelaar is ( aan en uit c.q. verbonden of niet verbonden) of een “pulsgever” is die een elektronische module stuurt.
Bij een C1 uit 2011-2012 zou het een echte schakelaar moeten zijn.
Kleuren staan niet in het schema, wel draadnummers.
Succes,
To err is human, not to err is divine.