Hallo allemaal ik weet het even niet meer
Ben vanmorgen naar de apk keuring geweest met mijn xantia
Alles was goed alleen de achterremmen hadden nul remvertraging de keurmeester heeft het een keer of 5 geprobeerd en maar 1 poging gaf een remvertraging aan van ongeveer 450 nm ook geprobeerd in de hoogste stand en jawel de eerste keer weer ongeveer 450nm vertraging nu had ik ergens op het forum gelezen dat dat komt omdat de achterkant van de auto omhoog komt tijdens remmen en dat ook de keurmeester verteld maar volgens hem is dit probleem afkeur dus ik moest het eerst laten repareren en dan kan hij hem pas afmelden
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen
Achter remmen ontluchten.
Dit weet ik van de citroen dealer dat het vaak voorkomt dat er lucht in de leiding zit van de achterremen.
Andere mogelijkheid is dat de remklauwen vervuild zijn, uitelkaar halen en schoonmaken.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Inderdaad ontluchten. M’n keurings adres kent m’n xantia inmiddels en gaat eerst de remmen achter ontluchten voordat hij de test gaat doen. Als je ‘m snel door de keuring wil hebben leg je 2 grote zakken cement o.i.d. in de kofferbak = gewicht in de kont. Maar dat heb je niet van mij gehoord want zodra die zakken verwijderd zijn komt al het remvermogen uiteraard alleen weer op de voorwielen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Iedere twee jaar de achterremmen preventief uit elkaar halen en schoonmaken.
Ze gaan graag vastzitten.
Top hij staat nu met grindtegels achterin bij het keuringsstation ik hoor morgen rond de middag of hij nu goedgekeurd is zo niet dan moet ik eerst de achterremmen gaan ontluchten en kijken hoe het dan remt bedankt vast voor de reacties
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Achterremmen zou ik voor je veiligheid sowieso ontluchten zodra je merkt dat de auto gaat duiken, het is een klusje van niks en het gaat wel om je veiligheid.
Die remmentest was zeker op zo’n platenbank, zo’n mat waar je op moet rijden… ik zou zeggen zoek een keurstation met een rollenbank of gooi inderdaad gewicht in de kofferbak. Ik heb een keer een gigantische discussie met een BX bij de kwikfit gehad, die beweerden zelfs dat mijn handrem het niet deed, nee natuurlijk niet als je denkt dat die op de achterwielen zitten….. Mijn achterremmen deugden ook niet, 12 stoeptegels en een kleine tip om te testen als de voorwielen op de bank stonden hebben de problemen opgelost…
Met 12 stoeptegels remt hij trouwens heeeeeeeeeel erg goed achter…
Mijn Sm kwam niet door de APK omdat de lichten te laag stonden….........
Ik heb de auto gestart waarna hij, uiteraard, omhoog kwam waarna ik zei: controleer ze nou nog eens.
Het antwoord laat zich raden…............
Ook m’n Ds ging moeizaam: hij wou niet starten volgens de keurmeester…......Tja,lastig hé zo half automaat starten. Leg ‘m dan maar eens het verhaal uit over het pientere (start)pookje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hallo allemaal bedankt voor de reacties xantia met grindtegels in de kofferbak goedgekeurd nu de tegels er uit zijn remt hij achter ook nog goed dus weer wat gerepareerd zat allemaal vast door gebrek aan onderhoud nu kan ik een en ander op mijn gemak gaan schoonmaken en goed onderhouden eerst eens spoelolie regelen zodat het systeem goed schoon word of kan ik net zo goed gewone lhm olie kopen en daarmee het geheel doorspoelen en weer bijvullen
Het is ook moeilijk om tegenwoordig nog een goed apk station te vinden die verstand heeft van dit soort auto’s.
Wat betreft het lhm zou ik die gewoon vervangen zonder spoel olie.
Dit raden de dealer (die nog wel een monteur heeft die verstand heeft van de xantia) af.
Het spul is agressief en kan het hydro system aantasten en in vreten.
En tip die een collega me gaf, haal de retour leiding los bij het vat en de motor starten en gelijk nieuwe lhm erbij net zolang tot je heldere lhm hebt uit de retour leiding.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En daarna de remmen doorspoelen. Via de ontluchtingsnippels.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.