Auto is van januari 2006, bij aanschaf viel me de zweterigheid (olie ) al op, maar ik dacht dat fix ik wel…Nieuw klepdeksel pakking, nieuwe o-ringen lucht inlaatspruitstuk, niks helpt, er blijft een voetbadje op de cilinderkop staan. Vorige week stelde mijn garagist vast dat t aan de turbo ligt. Idd speling voelbaar.Hoewel de motor nog wel naar tevredenheid loopt. Olie , welke langs het turbo-asje lekt, wordt nu door het hele inlaatcircuit gezogen. Zo zijn ook de slangen van en naar de intercooler altijd nat, wie weet hoe vol de intercooler zelf met olie zit..Hij beweert dat de natte inlaatlucht door de o-ringen van het inlaatspruitstuk naar buiten geperst wordt, met als gevolg nat blok.Nu ben ik natuurlijk op de hoogte (zeker ook door dit forum) over de smeerproblemen van de turbo, het befaamde zeefje in de banjo aansluiting enz.enz. Nu komt het: Ik kan natuurlijk wel alles reinigen, verse olie , een nieuwe turbo inknutselen en rijden maar weer. Maar daarmee haal ik het onderliggende probleem niet weg. Er schijnt een MODIFICATIE voor dit type motor(DV-6) te hebben plaatsgevonden. WEET IEMAND WAARUIT DEZE BESTAAT? Alle info,tips en trucs zeer gewenst en gewaardeerd! Mooie dag allemaal; Robert
Ik krijg niets geopend, kan nergens op klikken, maar het gaat om de 1,6 HDI diesel motor DV-6.
Tekst in foto van me in browser over type
Kreeg link niet gezet dus foto van mijn scherm genomen
Het is ook mogelijk dat de olie via de kolombouten naar buiten komt of via de keerringetjes onder de injectoren…
Injectoren, als die brandplaatjes doorlaten, dat hoor en zie je wel. (Zitten volgens mij niet door kleppen deksel)
Als Turbo boosdoener is zie je de blauwe walmen er uit vliegen en drinkt hem ook (wat) olie.
2006. olie vuldop nog goed? Maar een garagist heeft de diagnose gedaan dus moeten we maar geloven dat de garage juist is. (Enkel ik twijfel er ook aan)
vergeten te vermelden dat ik ook de injectoren destijds verdacht en deze dus heb laten reviseren compleet met ringen en brandplaatjes, dus deze zijn nu uitgesloten. Het zit onomstotelijk in de turbo, het gaat me echt om die modificatie, om opnieuw problemen met een nieuwe turbo te voorkomen
Injectoren zitten idd niet door kleppendeksel, maar zitten wel gemonteerd op de cilinderkop hé.
Hebben ze toen ook de kolombouten (8x zwart) vervangen?? Horen altijd mee vervangen te worden! Waar de injectoren op vastziten…
Ik zou niet weten welke modificatie er is geweest op die turbo’s.
U bent zich ook bewust dat als je de motor in toeren jaagt en dan direct uit zet of als je na een rit thuiskomt, remt en dan direct de motor uitzet; dat de turbo nog veel toeren maakt en dan gewoon zonder olie zit!
Is de O-ring van de carterventilatie nog goed? Het kan ook zijn dat de bevestigingsrubbers van het luchtfilterhuis volledig versleten zijn waardoor het luchtfilterhuis het hele boeltje naar buiten trekt of zit dat allemaal goed?
Google eens op “techinfoT003 technische info - 1.6 HDI DV6”
eerste link is de pdf van http://www.dj-autoparts.be
Zelf doe ik als brandplaatjes lek zijn: (hobby man)
Carterpan er af en zeef oliepomp kuisen/vervangen.
Olie leiding van en naar turbo nakijken/kuisen.
banjo boutje dat aan motorblok zit. Daar zit de zeef achter/aan. Die zeef gooi ik weg
Engine flush.
Nieuw turbo patroon
Dus volgens mij was de modificatie zeef verwijderen en die 2 banjo bouten nieuw kopen, net als de dichtingen.
Nooit een turbo stuk gehad na vervanging, en een beschadigde turbo heeft meestal externe oorzaken zoals ijs, zand, olie aanvoer, roetfilter, EGR,...
Bedankt beide heren voor de antwoorden, ik kan vooruit met jullie suggesties. Het blijkt dat de modificatie inderdaad uit dat wat Kite flupke beschrijft, bestaat. Vriendelijk dank , ik laat de afloop weten, grt Robert
Ze hebben de hoeveelheid olie dat in het blok kan vergroot, Dacht dat het carterpan is aangepast, vergroot dus
Waar je ook op moet letten is het oliepijl moet steeds zo goed als max zitten, bij minstand is de kans heel groot dat de turbo te weinig olie krijg.