Het originele stuurlint was door de jaren heen verschoven waardoor het metaal hier en daar tevoorschijn kwam. Ik had nog het idee om het lint eraf te halen, warm maken, strak trekken en dan opnieuw gelijmd weer te monteren maar dat ging niet, bij het straktrekken brak het oude spul al. Eigenlijk prima materiaal wat na 40 jaar geregeld in de zon te hebben gestaan nog betrekkelijk goed is.
Olga had elders in dit forum al een instructie gemaakt voor het monteren van het nieuwe lint. Het is even goed opletten omdat het lint bij het wikkelen niet tegen elkaar aan komt maar een klein stukje over elkaar. Aan één kan aan de binnenkant van het lint zit een soort uitsparing waar het lint van de vorige slag in komt. Als begin heb ik een stukje schuin afgeknipt met een dun stukje wat in het gat van het stuur valt, de eerst slag heb ik met zwarte EPDM lijm gemonteerd. De volgende dag heb ik over de gehele omtrek op het metaal een dun streepje EPDM lijm gesmeerd om verschuiven in de toekomst te voorkomen. Eigenlijk moet dit wikkelen met twee personen gebeuren omdat het best lastig is om het strak te houden en tegelijk de rest mee te draaien om het stuur. Het uiteinde heb ik ook met extra lijm vast gezet en het resultaat is erg netjes.
Vandaag heb ik nog grijze vinyl gekocht voor het bekleden van de dorpels, bodem enz. Bij een familiale is alles qua maatvoering net anders omdat de achterbank eigenlijk in de koffer zit. Gelukkig is dit spul op rol aan de meter te koop en kan ik dus alles op maat knippen.
Bij deze auto zat de achterbank op een soort houten plaat die over de koffer zat, de originele plaat is er dus niet bij en ik mis dus ook een soort van dwarsframe waar de achterbank op gemonteerd zit. Heeft iemand dit nog liggen of er een goede schets/foto van zodat ik het zelf kan maken?
Netjes gedaan hoor! Vanaf wanneer werden de opgeschuimde stuurwielen gemonteerd? Op mijn ‘74’er zou die er in elk geval op moeten maar ik vindt ze zooooo lelijk… bij mij zat er al een met leer bekleed stuurwiel op en dat laat ik voorlopig zo.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vanaf modeljaar 1972 hoort er een geschuimd stuur in een D-type. Dat is dus vanaf 8/1971 zo’n beetje. Een auto met de inloggende klinken dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb je ook een wachtwoord bij die inloggende klinken ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn beide ID Breaks zijn reeds ingelogd maar hebben geen origineel opgeschuimd stuurwiel meer. Ik had ooit een Peugeot 204 met zo’n stuur, dat beschimmelde in de winter altijd….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen weekend was het zover, de motor was in zoverre aangesloten dat deze voor het eerst zou kunnen lopen. Nieuwe accu erin en de sleutel omdraaien. Een tik en de startmotor probeert iets rond te draaien maar krijgt de motor nauwelijks rond. Andere accu erin en hetzelfde. Bij een volgende startpoging hoorde ik ook al geen klik meer. De startmotor heb ik er weer uit gehaald en los getest. Buiten de motor draaide deze wel maar bij montage op de motor weer nauwelijks. De originele startmotor heb ik destijds laten reviseren bij een bedrijf in Winsum. Twee weken geleden is dat pand grotendeels platgebrand dus er is tijdelijk even geen garantie. Eigenlijk was ik het vertrouwen ook wel wat kwijt in de startmotor en heb dus maar een nieuwe Valeo besteld. Vandaag deze erin gezet en wat een verschil!
De vlotter van de carburateur heb ik eerst even vol laten lopen omdat de benzine vanuit de tank helemaal aangezogen moet worden. Bij de eerste startpoging liep de motor eigenlijk meteen al heel mooi. De ventilator liep nog tegen de beschermkap aan, door de radiateur iets naar links te verzetten was dit over. Ook was ik vergeten om de uitlaatklem tussen vlampijp en flexibel stuk aan te draaien waardoor deze lekte. Voor de rest geen rare geluiden of lekkages gelukkig! Best wel een mijlpaal en we hebben vanavond toch even een flesje champagne geopend (stond nog in de koelkast). De hydrauliek is nog niet compleet, ik heb de v-snaren van de HD-pomp dan ook nog even los hangen. De veerbollen moeten er nog op en dan kan ook de vering/besturing getest en afgesteld worden.
Het streven om in het voorjaar in ieder geval een klein stukje te kunnen rijden ga ik wel halen denk ik!
Mooie mijlpaal Douwe! Proost!
Ik zet er ook zo’n Valeo op, is dat 9 tands en had je daar met je vliegwiel rekening mee gehouden (schijnt uit te maken)?
Wat voor ontsteking heb je erop zitten, 123?
Wat heb je op je uitlaatspruitstuk gespoten? Het ziet er zo maagdelijk uit..
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dank je! er zat ook een startmotor met 9 tanden op en het is al een vliegwiel met diafragma koppeling, daar schijnen ze in ieder geval op te passen.
Ik heb de ontsteking eerst origineel gehouden, mocht het toch twijfelachtig zijn dan overweeg ik om er een Velleman kit op te zetten, daar heb ik in het verleden al veel goede ervaring mee en kost bijna niks.
Maar voorlopig houd ik het dus ori.
De spruitstukken heb ik gestraald en er een laagje hittebestendig verf op gezet. Ik heb jaren geleden een busje gekregen van iemand om het eens te proberen. https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-aluminium-hr-1.html
Het is volgens mij niet een verf wat helemaal afsluit, na een aantal jaren wil de roest nog wel eens terug komen. Maar het is in ieder geval flink hittebestendig.
Soms probeer ik me in te denk hoe de Citroën monteur in de fabriek destijds aan mijn gloednieuwe break werkte en dan vooral tijdens de rotklusjes waarvan ik afvraag of er routine in te krijgen is zodat het sneller kan.
Bijvoorbeeld het monteren van de afdekplaten onder de instapdorpels. Ik had Z-rubber en U rubber gehaald, vier afdekplaten geknipt uit plaat en er een profieltje in geperst. Nog even grijs spuiten en dan monteren. Dat viel nogal tegen. Met hier en daar wat vaseline is het toch gelukt. En erg mooi geworden maar ik hoop niet dat het er ooit weer af moet.
Ondertussen zit de meeste bekleding erin. De voorgeknipte dorpelbekleding met de grijze vinyl is, voor zover mij bekend, niet leverbaar voor een Familiale. Gelukkig is dit mooie spul op rol aan de meter te koop en heb hiervan 3x1,5 meter gehaald. Dit bleek nog te weinig te zijn, kofferbak bodem en achterkant van de achterbank moeten nog.
Op de randen hoort op sommige plekken een grijze bies, deze heb ik gemaakt van grijze sky-leer. Een strook van circa 5 cm breed op de kop op de bovenkant naaien, dan omvouwen en nogmaals naast de bies naaien. Mijn wederhelft (Wytske dus) heeft het meeste naaiwerk gedaan.
Voor de vloerbekleding heb ik een paar meter tapijt met anti-slip gehaald bij de tapijtenboer. Ook hier weer grijze bies omheen genaaid op dezelfde manier.
Bij Citron-pieces heb ik een poosje geleden nieuwe rode overtrekken gehaald voor de stoelen en de achterbank. Blijkt ook weer dat er voor een familiale niks gemaakt wordt, simpelweg omdat er weinig van zijn. Eerst heb ik de stoelen en banken uit elkaar gehaald. Er zaten nog wat smerige muizennesten in. De frames met alle veren heb ik eerst gestraald en gespoten. Het voorgevormde schuimrubber van de stoelen was nog goed bruikbaar. Wel heb ik een laag Macron eroverheen gelijmd voordat de hoezen er overheen komen. Ook het achterpaneel van de stoelen met de asbakjes erin is opnieuwe beplakt. De stoelen zitten erin en ik heb stiekem al even achter het stuur gezeten.
De achterbank heb ik gedeeltelijk opnieuw gevuld, de hoes die ik erbij heb is voor een break met brede achterbank, deze moet smaller gemaakt worden in de juiste vorm maar dat gaat zeker lukken.
De hoesjes van de strapontins maken we van nieuwe stof.
Heeft iemand ook een tip om een achteruitrij spiegel schoon te maken? voor de spiegel zit een glaasje en daartussen zit stof en vuiligheid. Zou het uit elkaar gehaald kunnen worden of kan ik beter twee gaatjes boren in de zijkant om zo het binnenwerk schoon te “flossen”?
Mooi team-werk Douwe (en Wytske!). Heb je het hydraulisch systeem al op druk gehad inmiddels? Geen lekkages? (omdat je de onderbeplating er al op hebt durven zetten)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
douwewytske schreef:
Heeft iemand ook een tip om een achteruitrij spiegel schoon te maken? voor de spiegel zit een glaasje en daartussen zit stof en vuiligheid. Zou het uit elkaar gehaald kunnen worden of kan ik beter twee gaatjes boren in de zijkant om zo het binnenwerk schoon te “flossen”?
Ja, de voorkant kan eraf om het glas en de spiegel schoon te maken.
Bij mij ging dat makkelijk omdat de spiegel spontaan op het dashboard lag.
Het is namelijk wel erg handig als je er van alle kanten makkelijk bij kan.
Theoretisch kan je hem losschroeven maar het dashboard verhindert dat.
Dus ik ben bang dat je hem los moet wurmen of de ruit eruit moet halen,(iemand andere tip?)
Als je het ding in handen hebt wijst het zichzelf eigenlijk wel.
@Idealist: nee, alle drukbollen moeten er nog op. Er moeten nog nieuwe membramen in de veerbollen waarna ik ze nog netjes spuit. Als alles op druk is dan werken ook de remmen en zou ik er een stukje mee kunnen rijden.
De leidingen in de dorpel zijn allemaal nieuw en er zitten geen koppelstukjes in. Bij een fout zou ik hooguit een uiteinde om moeten sleutelen. Eigenlijk heb ik er wel zoveel vertrouwen in dat ik de dorpelplaten er maar onder heb gezet.
De kabelboom naar achter heb ik wel helemaal uitgetest.
@H@ans: de binnenspiegel heb ik gelukkig nog los liggen. Er zitten rondom wel vier vierkante nokjes maar ik krijg het niet uit elkaar. Ik heb nog geprobeerd om met een schroevendraaier tussen de nokjes te drukken en te wrikken en had verwacht dat er iets los zou komen maar helaas. Het is allemaal kunststof en ben eigenlijk bang om het te breken. Moet het voorste raampje eruit getrokken worden dan?
Voor zover ik mij kan herinneren heb ik wel met een schroevendraaier of (-draaiers) die nokjes één voor één weggedrukt en de houder waar de nokjes insteken een beetje naar buiten gebogen.
Hoe ik het precies heb gedaan weet ik het niet meer.
Het was wel een beetje spannend omdat het plastic wat minder flexibel is geworden, maar kennelijk heb ik geluk gehad…