Sinds ongeveer een week of drie heeft mijn DS5 Hybrid een forse toename in verbruik.
Daar waar ik jarenlang zo’n 1:16 heb gereden (zelf bijgehouden per tankbeurt), zie ik nu binnen drie tankbeurten een daling van 1:14 naar 1:12 naar 1:10.
Na een tankbeurt staat de geschatte afstand op een volle tank niet meer op 1020 maar op 660. Als ik een beetje het pedaal indruk raak ik bij het realtime verbruik al dubbele cijfers aan (10-20 L/100km), terwijl het daarvoor nauwelijks boven de 10 uitkwam behalve als ik stevig doorreed.
Volgende week krijgt de auto een onderhoudsbeurt. Maar heeft iemand zo een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Diesel filter op tijd vervangen ?
Kan zijn dat dat het is, is zo’n 25.000 km tijdens de laatste beurt (hoop ik) vervangen.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vind die 1 op 16 ook nog best fors eigenlijk. Mijn ouwe C5 deed het beter en ook de huidige 308SW met 2.0HDi en een zestraps automaat is zuiniger. Waar is al die elektrische ondersteuning dan goed voor vraag ik me af?
Ja valt mij ook enorm tegen helaas, maar blijkt in de praktijk toch wel een gangbaar verbruik voor deze modellen (1:16).
Maar nu naar 1:10 is wel heel erg slecht ja.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is er iets veranderd in je gebruik de afgelopen tijd? Of ben je er mee naar winterse oorden gereden?
Dat een Hybrid4 niet minder verbruikt ten opzichte van een ‘normale’ HDi met 163 pk vind ik niet gek. Je sleurt ook 130 kilo meer aan accu en elektrische achteras mee. Ook is het zo dat de winst van het hybridesysteem ten opzichte van een conventionele diesel niet bij alle soorten gebruik merkbaar is. Bij stop/startverkeer kun je meer remenergie genereren en heb je meer aan het koppel van de elektromotor. Op snelwegtempo is het effect van de elektrische achteras al te verwaarlozen en zit je dus met een boel extra gewicht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Ehhh, dat zijn heel hoge verbruikcijfers.
Ik houdt wel van een rondje doortrappen met de DS5 Hybrid 4. En echt ik heb nooit slechter gescoord dan 1:19, meestal beter dan 1:20.
“Mijn” DS5 vorige week ingeleverd met iets meer dan 200.000 km op de klok in 4 jaar tijd.
Zou iets eenvoudigs kunnen zijn wat niets met de motor te maken heeft. Zoals een hangende handrem op 1 of beide achterwielen. Tijd om naar de dealer te gaan
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Wat wellicht is gebeurd is dat de achterbanden inclusief remblokken vervangen zijn. De remblokken waren blijkbaar op toen ik de banden liet vervangen. Misschien dat dan daar iets mee aan de hand is?
Volgende week staat er een afspraak bij de garage voor een beurt, ben nu aan het twijfelen of ik niet eerst nog terug zou moeten naar die bandenboer.
Ik denk dat je dan wel een link hebt: Je hybride aandrijving zit op de achterwielen, en als je daar ondeskundig iets loshaalt of een draadje raakt of zo dan werkt je hybride systeem niet meer naar behoren, dat dan je verbruik de hoogte ingaat lijkt me een mogelijk gevolg. Als je remblokken vastzitten of aanlopen dan wordt dat al snel erg heet, dat ruik je wel.
To err is human, not to err is divine.
Wat ik wel apart vind is dan dat de te verwachten rijafstand na elke volle tankbeurt ook gestaag gedaald is van 1020 naar 880 tot nu al twee keer 660. Ligt dat dan in de lijn der verwachting?
Ja, die rijafstand wordt berekend aan de hand van het “laatste” gemiddelde verbruik, meer verbruik, daalt dus en ijlt na. Je computer meet het verbruik aan de hand van wat er ingespoten wordt en berekend dan de gemiddelde afstand. Nu al 2 keer 660 km, dat wil zus zeggen je mist 30-40% .... Ik zou eens naar een goede dealer gaan en er een Citroen diagnose apparaat aanhangen en de status van de Hybrid drive laten nakijken. Ik denk niet dat de remmen blijven hangen, want dan genereer je echt veel warmte en dat merk je wel bij zo’n extra energie verbruik.
To err is human, not to err is divine.
Alsof de duvel ermee speelt, vanmorgen hoorde ik opeens ergens zacht vanaf linksachter een hoog piepen/schurend geluid onder het rijden. De radio helemaal uit en het raampje open en toen was het beter hoorbaar. Piepen werd hoger als ik harder reed en ging weg als ik remde.
Bij aankomst op het werk even bij het linkerachterwiel geroken en toen rook ik toch wel iets ja.
Daar zit iets dus niet helemaal ok. Ik heb al contact gehad met de bandengarage en maak straks een afspraak om langs te komen voor een check (en oplossing).
Morgenmiddag eind van de dag worden de remblokken gecheckt. Zijn dus nog wel 160 km te gaan voor die tijd, hopelijk gaat dat nog goed.
Vandaag bij de garage geweest waar de achterbanden en remblokken vervangen zijn. Het “schurende” geluid is normaal zeggen ze. Er zit geen weerstand op het wiel als het loshangt en ze er aan draaien, dus dat kan niet de reden zijn van het verhoogde verbruik.
Het ligt niet aan hun reparatie wordt er gezegd.
Vrijdag moet de DS5 naar de citroen garage en daar geef ik het daar ook aan, ben benieuwd hoe zij er over denken!
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 04-03-2018
- DS 5 Hybrid4 Business Executive 230 PK
En? Wat was het nou?
DS5 Hybrid4 230 pk (na chiptune) blanc nacré tri couche métallisée
Helaas nog steeds enorm verbruik (1:10-1:11). Ik snap er niets van. De garage heeft niets vreemds gevonden, behalve een foutmelding/storing mbt een veel eerder probleem, de hybride aandrijving die het niet meer deed.
Dat is opgelost!! Er was een vacuumpomp die kapot was. Na vervanging (450 euro all in puur voor deze ingreep) werk het hybride systeem bij start/stop, lage snelheden en ZEV stand weer. Zie andere post van me.
Helaas mbt verbruik heeft het verrekte weinig opgeleverd.