Ik denk dat de DS steeds meer een cult status zal krijgen en dat verdient zij ook. Er zijn een stuk of wat auto’s die een dergelijke status hebben en de DS zal altijd heel wat mensen tot de verbeelding spreken, dus zal er altijd wel vraag naar zijn en blijven.
En het milieu, breek me de bek niet open, als ik die fossielen als Brinkman, Samson en jonge fossiel Klaver over het milieu hoor oreren, krijg ik heel gevaarlijke neigingen.
Maar dat gaat richting politiek en ik wil alleen zeggen dat met name Klaver straks nog kans gaat zien om Tata IJmuiden het land uit te jagen.
En wat voor een belasting voor het milieu is dat handjevol klassieke auto’s nou helemaal?
In Frankrijk wordt ze volgens mij nog steeds geliefder. Afgelopen zomer bij het tankstation een bod gekregen op de auto en caravan (taxatiewaarde plus), toch maar niet gedaan. Merkte ook dat we veel werden aangesproken, gefotografeerd en gefilmd, dacht ff dat het om mij ging maar helaas….
Een DS verdient zeker een cultstatus, er zit toch een stukje magie aan deze auto dat het meeste blik mist. Ik weet nog dat ik eens bij de Haagse Posthoorn ‘s-avonds op het terras zat en dat er in het donker zachtjes een DS aan kwam glijden, het gele licht schijnend over de natte klinkers. Prachtig! Tegelijkertijd herken ik ook de nadelen, de hitte en het lawaai. En als je er één in stukjes uit elkaar haalt en steeds weer in elkaar moet zetten dan blijft er van die magie niks over.
Toch zit het bijzondere behalve in vormgeving toch juist ook in de rijervaring. Ik merk het zelf sterker omdat ik een slechte rug heb. Ik reed deze week heen en weer naar Leeuwarden in een Lexus Hybrid met luxe pakket (grotere wielen sportieve vering ed) en ik werd helemaak gek van de schokken en de zithouding. Zo erg dat ik een zware hoofdpijn ontwikkelde. Wat je in een moderne auto behalve de vering en de zit ook mist is het panoramische zicht van een DS met dat fijne lage spiegeltje en die smalle spijlen. Gek genoeg had ik in de Lexus als ik 100 reed, ondanks de stilte nog steeds het gevoel dat het hard ging alleen al door het geschok en het slechte overzicht. Wel is het zo dat je in no-time 140 of 150 rijdt zonder dat het rijgevoel verandert. In de DS (23IE) ga je met 100 voor je gevoel echt (te) langzaam maar is het daarna al snel lawaaiig en als je echt hard gaat wordt de wegligging vaag. Enfin, bij aankomst weer overgestapt in de DS en binnen no-time was al zoevend mijn hoofdpijn weer verdwenen.
Absoluut mee eens. WAt je voor de grap eesn moet doen is de blik op de snelweg even fixeren op een vast punt waar het zicht op de carrosserie over gaat in het wegdek. Dan zie je hoeveel talloze onrustige saccadebewegingen een modern koetswerk maakt t.o.v. die van je godin. Dat is 1.
Twee: de bijzondere stuurinrichting maakt dat het wegdek niets en nooit doorgeeft in de vorm van stuurbewegingen. Dat geeft ontzettend veel rust in het stuurwiel. Communicatief? Nee, hoe zo dan?? (tja, tegenwoordig wil iedereen 24x7 met iedereen communiceren en daarom is de halve wereld burnt out of zwaar gestressed).
Ten derde geeft het onderstel van een godin heel weinig afrolgeluiden door aan het interieur. Aangezien dat meestal steeds wisselende geluiden zijn veroorzaken die in een moderne ‘communicatieve’ auto heel veel onrust. Blijft over motorgeluiod en windgeruis, maar die zijn bij de godin sonoor en binnen de perken. Houd je over: een vervoermiddel dat een weldaad aan rust aan boord brengt. Decibellen zeggen weinig over of iets vermoeiend is of niet. Ooit aan een stromende bergrivier gestaan? Ok, moet je wat vaker van plassen, maar ik krijg daar geen koppijn van hoor!
En dan het panoramisch uitzicht mede door de smalle A-stijlen: dat was ACTIEVE veiligheid avant la lettre. De dikte is afgestemd op de afstand tussen de menselijke ogen waardoor er overlap in beeld tussen en linker en rechteroog behouden blijft. Geen fietser die achter je A-stijl wegduikt zoals bij mijn Volvo. Tja, daar kan dus geen camera-systeem tegenop! In 50 jaar tijd hebben wij onze auto’s tot ruim overbeladen kerstbomen uitgebouwd en zijn we het doel waartoe volledig voorbijgeschoten. De godin (en de eend) waren optimaal voor het doel dat ze dienen. En het woord zegt het al: het kon en hoefde dus niet meer beter. Citroen was eigenlijk klaar. Al het latere is puur overbodig wat mij betreft.
Zo, we zitten weer IN de Godinnengekte…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lawaai en hitte is eigenlijk in 1x op te lossen.
Gewoon oortjes met muziek aan.
Dat haalt voor mij alle vervelende bijgeluiden weg, in de zomer kan je dan ook zonder teveel herrie met het raam open rijden. Vooral de fluittonen en het klapperen van de wind op je oren zijn weg.
Gevaarlijk hoor ik men al roepen, dat valt alles mee. Als ik met het raam open sta bij het stoplicht kan ik nog horen of er een benzine of diesel naast me staat, dus dat valt alles mee. Het haalt gewoon een hoop vervelende bijgeluiden weg, niet doof van alles om je heen.
Dat werkt natuurlijk wel het beste als je niet met gezelschap in de auto hoeft te praten
De mooiste muziek in de DS is het roffelen van de zuigers, begeleid door het snorren van de fan op de maat van het aanslaan van de HD pomp.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
gerardeux schreef .....;Enfin, bij aankomst weer overgestapt in de DS en binnen no-time was al zoevend mijn hoofdpijn weer verdwenen. een ds is dus eigenlijk als een goede paracetamol ! even slikken, soms wat bitter, maar dan zakt je misére weg en wordt je weer mens ! enne…..onbeperkt in te nemen, een alleen fijne bijwerkingen ! ! en leewis schreef ; De mooiste muziek in de DS is het roffelen van de zuigers, begeleid door het snorren van de fan op de maat van het aanslaan van de HD pomp. dat is inderdaad nog steeds een beleving, de pomp en alles wat er beweegt en aan en uit gaat om dat paracetamol effect te garanderen ! ( sorry ARJAN ;...voor mij geen oortjes, ik zet vaak de radio uit, en luister naar de techniek, zomers met het schuifdak open en mijn turbootje horen fluiten en tegelijk de kont naar onderen en jallen met die hap) !! heerlijk !! ( neenee geen ds, wel een xant hdi )
voor elk wat wils !
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Ik zag vanmorgen toevallig een aflevering van Car SOS, waarin een TA werd gerestaureerd en daar kwam ook de DS ter sprake, waar ze ook mee gingen rijden en die twee mannen waren lyrisch over de DS.
Dat gezegd hebbende: wat zou het toch mooi geweest zijn als er een motor in had gehangen die zijn tijd net zover vooruit was geweest als de overige techniek van de DS, een mooie snelle stille motor. Dan had madame helemaal perfect geweest.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Er is ook een aflevering waar ze een ID 20 Franse eigenaar, restaureren is paar dagen geleden nog op tv geweest(België).
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Heb ik gezien, de heer John Richard Keith (Fuzz) Townshend had er weinig verstand van.
Overigens: ik keek op het internet naar de DS-sen die te koop staan, maar de prijzen zijn zeer stevig hoor.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou is de motor van de DS wel altijd een compromis gebleven, maar met z’n hemisferische verbrandingskamers en ‘cross-flow’ lichtmetalen cilinderkop was het uiteindelijk nog niet eens een erg ouderwetse machine in 1955. Het was destijds misschien juist wel zo’n beetje alles-uit-de-kast om op een kostentechnisch min of meer verantwoorde manier de machine uit de Trax op te waarderen. Zelfs toen het tijd werd voor een noodgreep op motorengebied werd dat m.i. toch nog wel een noodgreep waar aandacht aan besteed was. Bij wijze van contrast: in 1953 kwam de Ford Anglia 100E uit met een volledig nieuw ontworpen viercilinder zijkleppertje…
Maar goed, het was natuurlijk wel helemaal mooi geweest als de oorspronkelijk bedachte zescilinder boxer een beter ding was geweest.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Lawaai en hitte is eigenlijk in 1x op te lossen.
Gewoon oortjes met muziek aan
nadeel 1: in een aantal landen mag dat niet
nadeel 2: als je motor/bak/wiellagers in elkaar aan het tyfen zijn hoor je het niet…
en ja, écht verkeersveilig schijnt het niet te zijn, rijden met oortjes in…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Penny Lane schreef:Nou is de motor van de DS wel altijd een compromis gebleven, maar met z’n hemisferische verbrandingskamers en ‘cross-flow’ lichtmetalen cilinderkop was het uiteindelijk nog niet eens een erg ouderwetse machine in 1955. Het was destijds misschien juist wel zo’n beetje alles-uit-de-kast om op een kostentechnisch min of meer verantwoorde manier de machine uit de Trax op te waarderen. Zelfs toen het tijd werd voor een noodgreep op motorengebied werd dat m.i. toch nog wel een noodgreep waar aandacht aan besteed was. Bij wijze van contrast: in 1953 kwam de Ford Anglia 100E uit met een volledig nieuw ontworpen viercilinder zijkleppertje…
Maar goed, het was natuurlijk wel helemaal mooi geweest als de oorspronkelijk bedachte zescilinder boxer een beter ding was geweest.
Derk
Of de V8 die ze al hadden. De zes in lijn van de trax was denk ik te lang voor de DS. En zes in lijn kan zijdezacht lopen.
Maar inderdaad was de DS motor in 1955 flink gemoderniseerd en is per definitie een hemi. De Peugeot had ook al die hemi met de bougie in het hart van de kamer, waar de Amerikanen zo trots op zijn en waar de Fransen en Engelsen het helemaal niet over hebben.
De Jaguar XK motor werd bedacht in WW2 en kwam in 1948 en is ook een hemi. En zo zijn er meer.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach die motoren in een DS, valt toch best mee?
Een beetje een DS heeft ruim 100 Pk, genoeg om op snelheden te komen waar andere nadelen zoals herrie en klapperende delen naar voren komen.
Daarnaast is een DS motor best betrouwbaar en gaat lang mee.
Ik denk dat je bij Engelse en Italiaanse motoren vaak meer gezeur heb dan bij een DS blok.
zeker weten, is mijn ervaring