Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Iets naar boven stond dit
Hilko16TZI schreef:Droger maar bij de plaatselijke automaterialenboer gescoord.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, dat was ook de oplossing
Via de onderdelensite kwam ik er niet uit, en het bedrag was m ete klein om er een hele heisa van te maken.
Maar welke Boer was dat dan? Heeft die van die specifieke onderdelen?
Of was het een Slager?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Oei, de Xantia vind stilstaan bij koude niet leuk. Kleppende tik, eh, tikkende klep die ook bij warme motor vrolijk door blijft tikken, al is het dan wel zachter. Hopelijk gaat een beurtje wat doen, en straks wat warmer weer. Het is in ieder geval voor het eerst dat dit me opvalt.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hydraulische klepstoter overleden? Iets te dikke olie misschien?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kan haast niet, met 10W40 van een merkolie. Is gewoon volgens voorschrift.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is aan de dikke kant voor hydraulische klepstoters. Ik weet van de v6 dat ‘ie het vaak beter op 5W40 doet. Geldt wellicht ook voor de zestienkleppers. Bij warme motor zou dat trouwens niks uit moeten maken.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:Dat is aan de dikke kant voor hydraulische klepstoters.
ehhh…. dat hangt echt af van welke auto/motor hoor. Er zijn er die zelfs op 20w50 prima werken. 10w40 is voorgeschreven olie voor zo’n xantia 1.8/2.0 16v, dat werkt prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
waterman schreef:dat werkt prima.
Dat is in dit geval niet gezegd, want er komt getik uit de buurt van die stoters. Voor die v6 wordt ook 10W40 voorgeschreven, maar daarbij werkt 5W40 vaak ook beter. Als het getik bij Hilko’s Xantia op dezelfde manier opgelost kan worden zou dat wel zo makkelijk zijn.
Ik lees nu trouwens wel dat hij aan een beurt toe is, dus misschien is de olie ook gewoon wat verouderd .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, de tik is weer verdwenen. Wat hogere temperatuur buiten en een beetje verse olie was afdoende.
Vandaag dan maar een begin gemaakt om het karretje weer klaar te krijgen voor APK.
Onverlaten hadden de spiegel aan bestuurderszijde kapot getrapt. Die dus maar even vervangen.
Als je vaker met deurpanelen van Xantia’s hebt gespeeld is het eigenlijk een fluitje van een cent of 2, en dus:
Daarna binnen verder. De blower luistert niet heel best naar commando’s vanaf het bedieningspaneel. Aangezien de lampjes in het apparaat ook al gesneuveld waren maar besloten om de handel eens uit te bouwen.
Vanaf de onderkant begonnen wijst het zich allemaal eigenlijk vanzelf wel en dus, na een uurtje:
Benieuwd of hierachter het antwoord gaat liggen. De contactbaantjes zagen er op zich wel goed uit en volgens mij mag je daar ook niet teveel aanzitten. Ik zal eens kijken of er nog wat aanslag vanaf wil komen met wat papier.
Verder ook het hele klokkenspel maar uit de auto geschroefd om ook daarachter de lampjes te kunnen vervangen. Gelijk ook maar even de interieur temperatuur sensor t.b.v. de airco schoon gemaakt.
Van de week maar even een paar doosjes lampjes scoren, en de 2 aparte lampjes voor de kachelbediening.
Dus nu maar even zo laten staan en de Volvo 854 mee naar huis genomen (die dat heul niet erg vond):
Dan van de week maar weer in elkaar zetten en hopen dat alles werkt. Als ik verder ga zal ik ook de kachelweerstand contacten reinigen en de stekker op de kachelmotor zelf, maar de motor doet het gewoon goed in orkaanstand dus vermoed ik niet dat daar het probleem ligt.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hilko16TZI schreef:Onverlaten hadden de spiegel aan bestuurderszijde kapot getrapt.
Nu al de derde keer de afgelopen vier maanden dat ik daar wat over hoor bij een Xantia
Hilko16TZI schreef:Als je vaker met deurpanelen van Xantia’s hebt gespeeld is het eigenlijk een fluitje van een cent of 2
Het is prima te doen, maar bij mij scheurden de klemmetjes uit één van de deurpanelen. Die was nog nooit los geweest en zat dan ook goed vast…
Hilko16TZI schreef:Als ik verder ga zal ik ook de kachelweerstand contacten reinigen en de stekker op de kachelmotor zelf, maar de motor doet het gewoon goed in orkaanstand dus vermoed ik niet dat daar het probleem ligt.
Deze Xantia heeft volgens mij geen kachelweerstand meer. Ik denk dat de transistors op je kachelmotor stuk zijn. Dan doet ‘ie het inderdaad vol gas wel goed.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Natuurlijk heeft ie een kachel weerstand.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Daar wil ik dan wel eens foto’s van zien als je ermee bezig gaat, want ik ben heel benieuwd! Die kachelmotor wordt bij een Xantia met climate control aangestuurd via PWM (Pulse Width Modulation), dus als je hem op bv 50% zet krijgt hij maar 50% van de tijd stroom en 50% niet (en dat wisselt uiteraard heel snel). Hij draait dus altijd op de volle 12V en je kunt zoeken wat je wil, maar weerstanden zul je echt niet vinden bij deze Xantia. Bij eentje zonder airco of misschien ook met een simpele airco wel, daarbij zitten ze gewoon zo’n beetje naast de kachelmotor.
EDIT: Of bedoel je de transistors die op de kachelmotor zelf zitten? Die worden ook nog wel eens weerstanden genoemd. Zijn wel de dingen die ik zelf verdenk.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kachelweerstand of ook wel voorschakelweerstand genoemd.