Het is zeker een goede motor Arjan, maar neem bijvoorbeeld de acht kleps viercilinder turbo van de XM. De mijne had 270.000 km gelopen en liep nog als een nieuwe en dat mag dan een veel modernere motor zijn, maar ook gewoon een 2 liter vierpitter met zuigers die recht op en neer gaan.
En ik vind dat een heerlijke motor die ook nog eens heel soepel is met met 1000 rpm in zijn vijfde niet moeilijk doet.
Ik had wel graag een zacht grommende V8 in de DS gezien en dat overige lawaai is ook onderdeel van de constructie. Zij trekt op snelheid gewoon de zijruiten open en met een betere geleiding had dat niet gehoeven.
Maar als je alles goed afstelt valt het wel mee. Ik vind de DS trouwens zeer geschikt om lekker rustig te rijden met je arm op deur rustend en uiteraard het raam open.
daarbij, als we echt max 120 rijden is er eigenlijk niet veel aan de hand
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Oftewel helemaal een auto die destijds voor de (verre) toekomst gebouwd is….. Gelukkig heb ik er voor die toekomst al met veel plezier in kunnen rijden.
Ik slaap ‘s nacht vaak niet en dan denk ik na, bijvoorbeeld over de DS.
We hebben in dit topic kunnen lezen dat de portierscharnieren van de godin niet bepaald zwaar en stevig zijn uitgevoerd.
Ik heb eens een vergelijking gedaan op dit forum tussen de DS die ik had en de Jaguar die ik nu al 43 jaar heb en 50 jaar oud is. Komt uit een tijd dat de DS een populaire auto was en veelvuldig te zien was in het straat en wegbeeld.
De DS is een kleine 5 meter lang en weegt rond 1300 kg. De Jaguar heeft ongeveer dezelfde lengte, maar weegt een kleine 1700 kg. Daar dacht ik over na vannacht en dat meerdere gewicht vind je overal terug. De portierscharnieren bijvoorbeeld zijn van het type kluisdeur.
Bij de DS heeft de ontwerper getracht om het gewicht zo laag mogelijk te houden schat ik en dat vind je ook op veel plaatsen terug, zoals geen ruitframes zoals bij de Jag.
Verder zijn zoals ik in dat vergelijkingstopic al zei beide wagens nauwelijks met elkaar te vergelijken, maar de verschillen zijn wel heel interessant.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo kan je die vergelijking ook met een SM maken, ook van vergelijkbaar formaat. Grofweg is een SM 200 Kg zwaarder.
Maar dat is niet alles, de aluminium V6 is veel lichter de zware 4 pitter van staal in de DS.
Dan kan je verzinnen dat een SM gewoon veel meer staal heeft dan een DS, iets om vannacht over na te denken, hoe herkenbaar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vergeet niet dat de DS een plastic dak had en een alu motorkap. Dat is een grote gewichtbesparing.
De Sm is inderdaad veel degelijker gebouwd. Wel een alu kap, die je in je eentje nauwelijks kan tillen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Goedemorgen godinnengekke,
Om een DS helemaal perfect te maken zou het mooi zijn als het motor en windgeluid stiller zijn. Is het met een paar simpele ingrepen niet mogelijk om deze nadelen te verhelpen? Kan mij voorstellen dat met moderne hitte folie tegen het schutboord aan dat het motorgeluid en de warmte een stuk verbeterd. Het mooiste is om deze in het motor compartiment te monteren maar kan waarschijnlijk ook makkelijk in de auto achter het tapijt worden weggewerkt. Lijkt mij een makkelijke ingreep met een groot effect. Bij de Pallas uitvoeringen was ook al extra isolatie aangebracht wat de cabine een stuk stiller maakt, met moderne materialen moet dit veel beter lukken lijkt mij.
Voor de CX zijn extra deurrubbers verkrijgbaar voor een betere sluiting en minder windgeruis, kan er bij een DS ook niet een ander deurrubber in om dit te verbeteren?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat helpt een klein beetje maarten. Probleem is de sponningloze ruit. Die wordt naar buiten gezogen. Het helpt overigens wel om de geleiders en plastic steunen helemaal goed af te stellen.
Verder maakt de mechanische koelfan enorme herrie als je op toeren bent en is de blower ook een lawaaiig ding.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gebruik voor het reageren op het voorgaande bericht de knop “Plaats reactie” in plasts van de quote knop.
Van de ruiten begrijp ik dat deze zonder sponning minder goed afsluiten dan een ruit met sponning maar door een dikkere deurrubber te gebruiken zou je denken dat deze minder snel gaat suizen op hogere snelheid. Ik heb dit NIET uitgeprobeerd dus is puur een gedachte spinsel.
Door het schutbord met extra isolatie materiaal te voorzien demp je daarmee ook niet het geluid van de mechanische koelfan? De blower kan je natuurlijk aan en uit zetten, daar zou je dan een keuze in hebben
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb wel eens van iemand gehoord die een touw achter het deurrubber had zitten. Scheelde iets in windgeruis, maar om een open raam dicht te draaien moest hij wel de deur open doen ... Mijn DS Break had een isolatiemat tegen de motorkap zitten en het ‘hitteschild’ tegen het schutbord. Desondanks op tempo (alles boven de 90) behoorlijk lawaaiig. Toch een heerlijke auto om met 130 of meer over de snelweg te gaan. Door de constructie van de verwarming/ventilatie heb je op die snelheden de blower niet nodig, de rijwind zorgt voor voldoende luchttoevoer. Niet dat de blower op die snelheden te horen is, overigens.
Ik heb een Mazda MX5 en die heeft ongeveer dezelfde ruitconstructie als de DS. Geen raamstijlen en de ruit rust net als bij de DS direct tegen het rubber.
Zo’n auto haalt 190 km/u, maar bij 120 km/u trekt hij ook het ruitje naar buiten en krijg je het bekende windlawaai.
Nou heeft hij wel een stevigere raamgeleiding, maar ook dan helpt niet.
Wat het gewicht van de DS betreft: zoals ik zei weegt de DS 400 kg minder dan de Jag XJ6 die ik heb, terwijl die iets korter is en ongeveer net zo breed. De motorkap is van staal, maar die kan ik alleen tillen. De kofferdeksel is wel een stuk zwaarder dan die van de DS en de motor met versnellingbak zal ongeveer het gewicht hebben als van de DS, misschien 20 kg meer.
Waar dat verschil verder in zit zou ik niet kunnen verklaren, maar ik vind het gewicht van de DS voor zo’n grote auto relatief weinig. Neem daarbij de luchtweerstand en je hebt een auto die met relatief weinig vermogen een enorme topsnelheid kan bereiken.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn subaru heeft ook geen sponningen en is volledig stil bij 190….
Het kan dus wel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben benieuwd hoe die ruitgeleiding er dan uitziet. We kennen het van de DS, twee u profieltjes waar een stukje kunststof in op en neer gaat waar het ruit aan vast zit.
Bij de Mazda is dit niet veel anders, de beide profielen zijn wat steviger en onder aan de ruit zit een plaat metaal waar het spul met kabels en een motortje mee op een neer gaat. Het zit wat vaster, kan een groter moment aan, maar toch trekt de wind het ruit naar buiten als je op snelheid bent.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het stukje kunststof wordt aan het eind bovenin met een verzetje naar binnen geduwd. de hele geleider is af te stellen. Bij heeel veel DSen zijn die kunststof steuntjes versleten en de geleiders niet goed af gesteld. Steuntjes zijn nieuw te koop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk ook dat die motor niet zo’n herrie maakt, het is voornamelijk de mechanische fan die gaat loeien op toeren.
Er zijn natuurlijk al mensen die een compleet andere opstelling van de radiateur hebben gemaakt door de tunnel te verwijderen en een grote radiateur met elektrische fan plat neer te leggen. Uiteraard is er dan geen ruimte meer voor het reserve wiel.