Hallo,
Ik ben sinds 2 jaar de eigenaar van een Citroen C2 1.4 VTR uit 2005. De auto heeft ongeveer 162000 km op de teller staan. De afgelopen twee jaar zonder problemen gestuurd.
Twee weken geleden liep de temperatuur van de motor plotseling op in het rood en klonk er een signaal. Bleek dat er een kleine liter koelvloeistof bij moest, de motor onregelmatig liep en er witte rook uit de uitlaat kwam. Er was geen uitwendige lekkage zichtbaar (olie/koelvloeistof).
De auto door een Bovag garage laten ophalen met een auto-ambulance. Uit de diagnose bleek dat de koppakking lek was. Hierop deze laten vervangen evenals de distributiesnaar, waterpomp en thermostaat. Tevens zijn de vloeistoffen vervangen en is op advies een flush uitgevoerd.
Na een paar dagen was de auto klaar. Op advies is de auto een week later terug geweest naar de garage voor een nacontrole. Daarbij aangegeven dat de auto bij een koude start een soort ‘plof’ geluid waarna de auto stationair onregelmatig toeren maakte. Verder reed de auto oké.
De garage gaf aan dat de kleppen gesteld moesten worden. Deze laten stellen, maar de storing bleef. Nu wordt er aangegeven dat de injectors moeten worden vervangen kosten 260 euro. Dit zou 100% de oorzaak zijn.
Bij navraag bij een Citroen garage werd aangegeven dat wanneer de auto voor de lekke koppakking goed reed, de kans gering is dat het de injectors zijn. Daarbij zouden de injectors ook gereinigd kunnen worden ipv vervangen. Ook werd er aangegeven dat het mogelijk is dat er iets mis is gegaan bij het vervangen van de koppakking en dat er een klep krom is.
Nu is mijn vraag of iemand kan aangeven wat de oorzaak van deze storing kan zijn en hoe dat kan worden vastgesteld. Ook ben ik benieuw wie hier voor verantwoordelijk is.
Ik hoop dat de garage het netjes wil oplossen maar ik ben bang dat dit een moeizaam verhaal gaat worden.
Kleppen horen normaal gesteld te worden als de koppakking vervangen wordt en niet een week later lijkt mij..?
Lijkt mij ook sterk dat er een klep krom zou zijn bij het vervangen van de koppakking; of is de cilinderkop ook professioneel gevlakt geweest?
Weet u ook welke storing het juist is? Draait de motor op 3 cilinders of wat gebeurd er juist?
Hallo Groove,
bedankt voor je reactie. Klopt ze wilde eerste instantie ook 91 euro in rekening brengen voor het stellen van de kleppen. Toen ik aangaf dat ik had verwacht had dat ze dat wel zouden hebben gedaan toen de boel los lag, gaven ze aan dat zij de kosten op zich zouden nemen.
Uit de bon maak ik niet uit dat de kop is gevlakt maar ik dacht dat dat standaard moest. Ik lees wel dat er nieuwe kopbouten zijn gebruikt.
Bij Citroen gaven ze aan dat het kennelijk ook wel gebeurd dat de kop wordt verwijderd zonder dat de kleppendeksel verwijderd wordt en de kleppen dus niet gesteld worden.
Hallo Groove,
Ik weet niet precies wat je met ‘welke storing het juist is’ bedoelt? Volgens mij loopt de motor niet op 3 cilinders.
Ik vraag mij ook af of je met een kromme klep een week kan verder rijden zonder grote problemen?
Het professioneel vlakken van een cilinderkop wordt niet standaard gedaan hoor, tenzij de motor extreem heet geworden is en de kans vrij reëel is op vervorming van de cilinderkop.. en/of barsten.
De cilinderkopbouten horen idd altijd vernieuwd te worden!
Hoezo? De kop verwijderen zonder het kleppendeksel te demonteren? Die cilinderkopbouten zitten daar toch in de meeste gevallen onder…
Ik bedoel eigenlijk of de wagen is uitgelezen met een Lexia? Is het ontstekings of brandstof gebonden etc.?
Ik probeer maar even mee te denken hoor…
Liep hij direkt na de reparatie wel goed en is het probleem plotseling ontstaan? dan zou een beschadigde klep of een vuiltje tussen zitting en klep de oorzaak kunnen zijn. (Plof door ontsnappend verbrandingsgas bij de arbeidsslag)
Zit er een bobinemodule op?
Misschien is er dan een deel van de module brak.
Ik ben geen deskundige, maar er zitten voor zover ik weet maar 3 polen op de aansturing.
Volgens mij moet dat betekenen dat er dan sprake is van een wasted spark principe (correct me if i am wrong!)
Dan zou de vonk bij 2 cilinders zwakker kunnen zijn wat tot onregmatig lopen leidt, maar niet echt uitval van 1 cilinder (omdat je schrijft dat hij niet op 3 cilinders loopt)
Blijft toch puzzelen…
Heel vaag allemaal, als de weerga een andere garage zoeken.
Om de kop te lossen begin je met het kleppendeksel te verwijderen, Na het vervangen van de koppakking moet je de kleppen regelen en een week later moet dat niet gecontroleerd worden.
Een kromme klep krijg je niet van een lekke koppakking, als de kop gevlakt is dan hebben ze de kleppen ook opnieuw gemonteerd en dan moeten ze die inslijpen.
Klopt dus heel weinig van, lijkt me beunhaas en niet Citroën die eraan heeft gewerkt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paso schreef:..als de kop gevlakt is dan hebben ze de kleppen ook opnieuw gemonteerd…
Het is zeker niet zo dat voor het vlakken van een cilinderkop altijd de kleppen verwijderd moeten worden en na eventueel verwijderen is opnieuw inslijpen ook zeker niet altijd nodig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is juist maar dan hadden ze hem toch mogen afdrukken als test, niet?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Daar moet soms extra voor betaald worden.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Hallo,
Afgelopen week de auto weer opgehaald. Volgens de garage was het dus 1 injector die valse lucht aan zoog. Ze hebben uit coulance de 0-ring vervangen. Hij liep nog steeds stationair onregelmatig. De garage gaf aan eerst maar eens goed met de auto te gaan rijden en eventueel V-power te tanken zodat deze het brandstof systeem wordt gereinigd.
Het afgelopen weekende flink met de auto gereden. Hij rijdt verder goed, genoeg vermogen e.d. alleen stationair lijkt hij af te willen slaan en loopt zeer onregelmatig. Bij de uitlaat ruik ik soms pure brandstof. Gisteren kreeg ik plotseling een storingsmelding van het motor management. Vandaag maar weer bellen met de garage.
Hans, de motor liep voor de reparatie goed en direct na de reparatie slecht. Ik hoop dat er uit de diagnose iets komt. Wordt vervolgt.
Hallo Paso,
De garage is een Bovag bedrijf en alles is gewoon netjes via een bon e.d. gegaan, dus op voorhand geen indicatie van een Beunhaas. Blijft natuurlijk het feit dat ik op voorhand geen zicht had op de deskundigheid van de garage. Het was trouwens een Citroen garage die mij vertelde dat bij het verwijderen van de kop het niet altijd nodig is om de kleppendeksel te verwijderen. A.d.h.v. de reactie’s hierboven krijg ik de indruk dat dat ook niet helemaal juist is, dus ja, waar moet je je aan vasthouden?
Eerst maar eens kijken wat er uit de diagnose komt.
In ieder geval stel ik het meedenken van een ieder zeer op prijs.
Kan natuurlijk dat ze wel goed werken maar doorhebben dat jij er niet zoveel van kent, dan is elke uitleg goed.
Ik begon ooit ergens te werken en dag 1 moest ik een storing gaan oplossen, ik had wel kennis in huis maar dag 1 klus 1 je moet al eens nadenken, komt die klant naast me staan en zegt die “ik denk dat het een moeilijke storing is he?” Ik natuurlijk “om eerlijk te zijn ben ik dit in deze job nog niet tegengekomen” klant al zweten weg en een half uurtje later sta ik er met de bon ” het was even moeilijk maar het is perfect gerepareerd, wilt u hier tekenen? Iedereen blij…..
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017