Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
die zal dan toch echt vanuit de binnenkant losgehaald moeten worden. Gelukkig kun je wel bij de achterbankleuningontgrendeling zodat je er wel bij komt. Volgens mij staat e.e.a. gewoon in de verschillende Pluriel topics hier. Als het niet zonder brokken kan, dan zal je voorzichting geforceerd de boel moeten verwijderen en zul je wellicht een afdekplaat van de sloop moeten scoren.
Heb je al eens “alle” Pluriel topics hier helemaal doorgespit? Kost best wat tijd, maar is met het onconventionele dakontwerp van de Pluriel wel erg nuttig. Zeker als je er zelf aan wilt werken.
Hier staat bijvoorbeeld al iets over het loshalen van die plaat met gesloten klep:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227769/#1891041
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Er zit een afdekkap aan de binnenkant van de klep. Die moet je wel verwijderen. Als je de achterbank naar beneden klapt, dan kan je daar wel bij.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Dank, dit verheldert een en ander. Omdat het dak half over de achterklep zat (* want het is spontaan opgelost, zie hieronder), kun je die afdekplaat niet zomaar verwijderen, omdat de achterklep niet open kan.
Maar gelukkig is het niet nodig geweest! Want het dakje ging een dag later spontaan weer dicht. Een dag rust heeft hem goed gedaan. Heel vreemd.
Wel ging het dag nu beetje bij beetje dicht, dus niet in een keer. Ik heb hem nog weer proberen in te leren (knop 20 secs indrukken en daarna dichtstand bevestigen met 2 sec indrukken), maar ik gebruik hem voorlopig maar even niet.
Het lijkt er op alsof het motortje de open-/dichtstand verleerd is. Remedie zal een nieuw motortje zijn vermoed ik. En aangezien het ook al kraakt bij open/dicht doen zullen de tandwieltjes en kabels ook wel aan de beurt zijn.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Lees toch nog eens wat topics door is mijn advies. Dan kom je tegen dat het haast nooit aan het motortje ligt. Zeker niet als je deze wel hoort werken. Kabels en tandwieltje is waarschijnlijker maar check dan eerst de bevestigingspunten van het motortje. Deze breken wel eens los en dan ratelt het ook….
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Kijk wat die defecte dakmotorbevestiging ook eens op deze threat,
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235933/
of direct op deze link: https://www.tvda.nl/citroen/
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
furriegurrie schreef:Lees toch nog eens wat topics door is mijn advies. Dan kom je tegen dat het haast nooit aan het motortje ligt. Zeker niet als je deze wel hoort werken. Kabels en tandwieltje is waarschijnlijker maar check dan eerst de bevestigingspunten van het motortje. Deze breken wel eens los en dan ratelt het ook….
Ik ben op de hoogte van alles wat er speelt rondom Pluriel dakjes. Alleen had ik nog niet meegemaakt dat de boel ineens ‘vast’ zat (en de volgende dag weer functioneert, al dan niet gebrekkig).
Ja, uiteraard horen bevestigingspunten ook bij het verdachte rijtje kabels/tandwieltjes/etc.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Theo van den Akker schreef:Kijk wat die defecte dakmotorbevestiging ook eens op deze threat,
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235933/
of direct op deze link: https://www.tvda.nl/citroen/
Interessante tutorial! Ik mis eigenlijk even de aanleiding voor deze reparatie: wat is het probleem/symptoom (wanneer vervang je dit)?
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nou, gewoon: een hoop geratel en niet meer sluitend dak. Na demontage bleek alles afgebroken te zijn (en door de vorige eigenaar ook gepoogd te lijmen)
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ok, helder!
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, mooie beschrijving, maar het meeste van deze informatie is al bekend….
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
ja mooi hé dat vond ik nou ook.. lekker compleet en zo!
Een week of wat geleden een “klap” op de N33 toen we een vrachtwagen passeerden. Niets aan de hand, tot Hare Majesteit het dak wilde openen. Helaas, verder dan de eerste stand kwam het niet. Garage gebeld (In Veendam zit een bedrijf met Pluriel als reclame-auto, ze hebben er drie…) maar die gaf aan dat langskomen geen optie is, halve dag plannen
Hier gezocht, inleer-procedure gevonden, geprobeerd (Moest het twee keer doen, eerste keer vergeten te bevestigen mdoor 2 seconden de knop ingedrukt te houden, dus mijn eigen inleermomentje) en het werkt weer!
Ik ga vanmiddag wel even langs die garage want ik wil zeker weten dat alles goed is. Afspraak inplannen en de boel meteen goed laten smeren en controleren want een werkend dak is toch wel noodzakelijk voor de fun. Anders hadden we beter een praktische auto kunnen kopen
Blij dat dit forum er is en iedereen bedankt voor het delen van kennis en ervaringen!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
UPDATE 3 april—-
Maar helaas… Gisteren toch maar even naar Bultje geweest en die hoefde nietver te lopen: Op afstand zag hij dat het dak aan de bestuurderskant niet goed gesloten was. Ik had zelf al het idee dat er ergens “een hobbeltje” zat dus de boel is en blijft nu dicht tot volgende week vrijdag. Dan gaan ze de boel controleren, schoonmaken en smeren, wat hopelijk genoeg is…
Wat ik niet wist: Siliconenspray is niet altijd dezelfde; jeb hebt ook typen (ik meen op vet-gebaseerd?) die vuil aantrekken en da’s niet best. Kortom: Inleren kan maar is dus niet altijd de beste oplossing..
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er dient niet met siliconenspray gesmeerd te worden, maar met een speciaal vet.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986