Even een vraagje, sinds kort ben ik weer in het bezit van een bx, 5 jaar na de laatste verkocht te hebben.
Het is een 1.4 deauville uit ‘93
Nu zit er een vage storing in namelijk als je veel vermogen vraagt bijv. als je de snelweg op rijdt of tijdens inhaal acties houd de auto in en versneld nog nauwelijks. Ook hoor je een luid gegrom uit het gasklephuis komen. Het is alsof de motor simpelweg niet genoeg brandstof krijgt. Binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen rijdt de auto gewoon goed.
Enkel dat soms de motor wat schokkerig is bij gas los. Stationair toerental blijft soms ook wat lang hoog en loopt dan rustig terug naar normaal. Iemand wel eens iets vergelijkbaars mee gemaakt?
Wat ik tot nu toe zelf heb gedaan is controleren of de vacuum doos op de verdeler nog goed is. Dat is ie! houd netjes vacuum vast. Wat ik verder nog wel gezien heb is dat het koolstoffilter weg is en de aansluiting op het gasklephuis met een bout is afgedopt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Kijk eens naar het brandstoffilter. Als die vervuild is en verstopt zit heb je dit soort verschijnselen.
Stel de kleppen eens.
Verder ga ik er van uit dat het onderhoud op en top gedaan is, anders blijven we raden.
Gr. Wim.
brandstoffilter of pomp zou ik in gedachten houden.
Filter vervangen als eerste lijkt mij een goed plan.
Ik weet dat de kleppen zeer recent gesteld zijn. Verder weet ik niet wanneer de filters ed gedaan zijn.
Die zal ik iig maar gaan vervangen. Kan iemand mij nog vertellen of dat verwijderde koolstoffilter er nog mee te maken kan hebben? Of kan dat verder geen kwaad en kan ik dat zo laten?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
nee die gaat niet branden. Bij een versleten gaskleppotmeter zou je eerder verwachten dat het gebied vanaf stationair en dan optrekken eerder versleten is dan enkel volgas. Vandaag heb ik het brandstoffilter vervangen. Leek niet verstopt te zitten. Ook heb ik het luchtfilter en de bougies vervangen. Verdeelkap en rotor gecontroleerd en de contacten schoongemaakt. Ook heb ik diverse massa punten opgeschuurd en een blauw geworden massastip vervangen. Van dit alles rijd de auto al soepeler en loopt mooier stationair. Op de snelweg ben ik nog niet geweest, dus dat komt van de week nog…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Misschien was de vorige eigenaar een “slome” en moet de auto nog even wennen, of stond de wagen lang stil.
Kat moet misschien even schoonbranden.
Ga wat snelweg kilometers maken met een tankje 98RON.
Gr. Wim.
Er zijn al 2 volle tanken v-power 98 doorheen gejast. Aan snelweg kilometers ook geen gebrek. Dat is bijna dagelijkse kost.
En dat is ook juist het probleem. Hij wil niet. Vandaag weer net aan 100 kunnen halen op de snelweg. Rotte eieren lucht uit de kat. Bij thuiskomst vanavond met warme motor de lambdasonde getest. Deze blijft op 0.8v staan, stationair en op toeren.Alleen bij gas los gaat ie heel even naar 0.1v om vervolgens weer op 0.8 volt te blijven hangen.Deze wisselt dus niet zoals het hoort. koelvloeistofsensor gaf een werstand van 0.3ohm(ik weet niet wat dat exact hoort te zijn bij warme motor) maar het is in elk geval geen onderbreking. Hoofdverdachte is dus de lambdesensor.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou ook eens gaan kijken of de uitlaat niet dicht zit: ik heb vaker meegemaakt dat binnenwerk van een demper los kwam en de einddemper compleet verstopte. Resultaat: topsnelheid 100 km/h..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hier dezelfde ervaring, met een GS op LPG.
Niet vooruit te branden, zonder einddemper als de brandweer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Idem met de Berlingo. Tot 110km/h niets aan de hand, daarboven hield ie op, inclusief ‘bwoaaaa’ geluiden uit het vooronder en dikke zwarte pluimen van achter. Roetfilter bleek stuk en verstopt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Zwakke bobine, verdelerkap en bougiekabels kunnen ook deze verschijnselen veroorzaken
Vollast is maximale cilindervulling en dus hoge einddruk.
Hoe hoger de druk, hoe meer spanning je nodig hebt voor een vonk.
Bedankt voor de tips. De Lamdasonde is vervangen, die wisselt nu weer maar ook geen verbetering. De oude was stuk, maar niet de oorzaak van de problemen. Daarna heb ik de ontsteking wat vroeger gezet. Toen ging ie als de brandweer en trok als een beest. Alleen wel pingelen en hoog stationair lopen. Daarna de ontsteking weer later gezet totdat ie net niet meer pingelt. Er valt nu aardig met de bx te rijden maar de storing is er helaas dus nog steeds. Af en toe begint ie flink te schokken en te haperen. Dat deed me denken aan mijn xantia. Die had dat in het begin ook en was toen opgelost met een nieuwe map sensor. Als ik me niet vergis zit deze geintregeert in het injectiehuis? Hij zuipt trouwens ook flink.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Loopt er misschien een rem aan?
Ik zou toch ook een nieuwe gasklepsensor proberen.
Controleer ook eens de flow vanaf de benzinepomp.
Is de luchttoevoer vanaf het filterhuis naar buiten nog in originele staat?
Gr. Wim.
Dat ontsteking vroeget zetten helpt, is nog een aanwijzing dat je spanning op je bougies te kort komt.