Mijn 16V heeft goed zin om zijn eigenaar eens flink te gaan lopen narren
Vandaag mijn ECU uitgelezen en daar kwam code 65 uitrollen
Sensor reference cylinder. ECU gereset en de motor even laten draaien om te kijken of het terugkwam. Foutmelding kwam idd terug met nog 2 andere leuke gebeurtenissen.
Na een minuut of 10 kwam er behoorlijk wat rook weg aan de spruitstuk kant. Op mijn hitteschild is een mooie zwarte brandvlek te vinden bij de 2de cilinder gezien vanaf de bestuurderskant. Ook leuk is de vlek olie rechtsonder de wagen; plasje van 5cm. Nu heb ik tot op heden geen last gehad van ook maar enig olieverbruik.
Met een spiegeltje even gepoogd achter de cilinderkop te kijken, maar veel was er helaas niet te zien. Waar de pakking zit is er voor zover ik kan zien niet echt een natte plek. Wel is er een behoorlijk gedeelte van de rechterstuurinstallatie(geen idee hoe ik dat moet noemen) nat van de olie De olie rolt naar het laagste punt en valt daar op de grond.
Hebben het olieverbruik en de fout code een relatie met elkaar? Wat de foutcode precies inhoud weet ik niet. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de olie lekkage.
Bougies zal ik morgen er even uitdraaien, dat is een klusje van niets.
Het oliepeil staat al zeker 5000km op 4/5. Ik ga dit even in de gaten houden of er nu wel echt olie verbruikt word.
Vandaag de bougies verwijderd en het kleppendeksel eraf gehaald. De bougies en bobines zaten onder de olie! De afdichtingsringen tussen kop en kleppendeksel hebben gelekt. Nu had ik al wel een kleppendekselpakking gehaald, maar van die ringen wist ik niets af, dus die moet ik nog even gaan bestellen.
ik zei het nog aan de telefoon, ik heb thuis wel nog het onderdeelnummer, zoek het voor je op, zijn iets van 3.15 euro per stuk
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Klopt €2,20 ex btw, komen donderdag binnen. Moet nu gewoon 2 dagen fietsen naar m’n werk
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
misschien moet je er toch ook even een nieuwe cylinderreferentie sensor inzetten. die storing zit er toch niet voor niks. tevens of eerst ook even de bedrading controleren.
is de carterontluchting niet bevroren geweest hierdoor kan er overdruk in de motor ontstaat waardoor er op diverse plekken olielekkage kan ontstaan.
als ik het goed lees heb je rechts van de motor lekkage(passagierskant)
het kan zijn dat de koppakking daar olie lekt er zit daar in die hoek een oliekanaal en het komt wel eens voor dat de koppakking daar gaat lekken.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Heb op de sloop een andere sensor opgepikt en de fout is nog steeds aanwezig. De bedrading is doorgemeten en is in orde. Het is zeker dat de kleppendekselpakking ook naar buiten heeft gelekt ter hoogte van de 2de cilinder gezien vanaf de versnellingsbak. Olie lekkage rond de koppakking zal ik een keer op de brug moeten nakijken, want dat is anders niet te zien.