De onderste draagarmlager rechts van de ID heeft speling. Je hoord het ook op hobbelwegen ed… mijn vraag is nu…is dit een klus die je redelijk zelf zou kunnen uitvoeren? Heeft iemand er ervaring mee?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan eerst eens kijken of je de moer strakker kan zetten. Ook kan je een smeernippel monteren en de lager volpersen met vet. Zie topics alhier…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Je kan eerst eens kijken of je de moer strakker kan zetten. Ook kan je een smeernippel monteren en de lager volpersen met vet. Zie topics alhier…
Welke moer bedoel je precies Bogaard? Dit gedeelte van de auto is echt nog nieuw voor mij vandaar…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
RTFM!
Je draagarmen zijn opgesloten tussen 2 conische lagers. dat opsluiten gebeurd met een moer. Daarover zit een dop. Uit mn hoofd kan je een M7 bout in die dop draaien om em eruit te krijgen. Dan kan je bij de moer..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:RTFM!
Je draagarmen zijn opgesloten tussen 2 conische lagers. dat opsluiten gebeurd met een moer. Daarover zit een dop. Uit mn hoofd kan je een M7 bout in die dop draaien om em eruit te krijgen. Dan kan je bij de moer..
Ok ga het zondag eens bekijken dan…dankje!
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De door boog77 genoemde dop kun je niet bereiken omdat het lagerblok tegen het chassis aanzit aan die kant. Die dop zit namelijk aan de achterkan, itt een sm. Je kunt die moer dus niet zomaar effe aandraaien met een sleutel
De moer kun je wel aandraaien als je een gat in het alu-lagerhuis boort, precies in de lengte en precies onder de moer. 8mm diameter is genoeg. Daar beuk je een dikke inbussleutel in die de moer goed klem zet. Dan gebruik je de arm zelf als de sleutel en door de arm naar boven te halen zet je de moer aan. dat herhaal je een paar keer tot de speling weg is.
Beunmethode? Ja, een beetje. Werkt het? Ja, heel goed.
alternatief? Een compleet draagarmlagerblok vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fuk das waar! Wil je een goed draagarm blok kopen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:fuk das waar! Wil je een goed draagarm blok kopen?
Deze zijn duur naar ik gehoord heb…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
doe maar een bod!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Net uitgevoerd bij mijn break, zie topic http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193519&postdays=0&postorder=asc&highlight=joris&start=97
waterman771 schreef:De door boog77 genoemde dop kun je niet bereiken omdat het lagerblok tegen het chassis aanzit aan die kant. Die dop zit namelijk aan de achterkan, itt een sm. Je kunt die moer dus niet zomaar effe aandraaien met een sleutel
De moer kun je wel aandraaien als je een gat in het alu-lagerhuis boort, precies in de lengte en precies onder de moer. 8mm diameter is genoeg. Daar beuk je een dikke inbussleutel in die de moer goed klem zet. Dan gebruik je de arm zelf als de sleutel en door de arm naar boven te halen zet je de moer aan. dat herhaal je een paar keer tot de speling weg is.
Beunmethode? Ja, een beetje. Werkt het? Ja, heel goed.
alternatief? Een compleet draagarmlagerblok vervangen.
Heb je een foto of iets dergelijks waar ik zou moeten boren? Heb het een en ander al opgezocht maar kon niet echt iets vinden…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
bogaard77 schreef:RTFM!
Je draagarmen zijn opgesloten tussen 2 conische lagers. dat opsluiten gebeurd met een moer. Daarover zit een dop. Uit mn hoofd kan je een M7 bout in die dop draaien om em eruit te krijgen. Dan kan je bij de moer..
Weet je zo de maat van die moer?
Ik ben met de SM bezig, en kan er dus gelukkig wel bij….
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)