Dank, het ziet er mooi uit maar nog belangrijker: ook van binnen ziet het er mooi uit… . Van elk onderdeel is zorgvuldig door zeer deskundige mensen afgewogen of het voor vervanging in aanmerking kwam of niet. Waar dat zo was steeds de afweging NOS of goede nieuwe productie, bij het laatste gebaseerd op veel ervaring. En zo is er een breed scala aan leveranciers waar de onderdelen vandaan komen. Voor de leek eigenlijk geen beginnen aan.
Eigenlijk ging ik er hierboven vrij snel aan voorbij, maar die test met die lange pijp op de koppelingshevel is een essentieel sluitstuk in de serie van afwegingen en testen die nodig zijn om tot een goed werkende en afstelbare koppelingsset te komen. De heren in Bennekom testen heel zorgvuldig het eerste frictiepunt en of en waar de koppeling geheel vrij komt. Gezien de wirwar aan verschillende onderdelen die leverbaar zijn is dit echt een must, en de verhalen zijn ons -helaas- bekend.
Ik heb via Jansen ook een mooie set van 5 nieuwe tubeless wielen in gris rose met Retro Classics geleverd gekregen. Ik had zelf al 22.000 km positieve ervaring met deze banden en die worden inmiddels door heel wat van hun kanten bevestigd.Met tubeless wielen is het laatste mogelijke nadeel van de Retro’s weggenomen: ze zijn wat ruw van binnen. Foto’s volgen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dag Bas,
Het ziet er allemaal schitterend uit wat je aan het doen bent.
Bij post 1184 denk ik een nieuwe/moderne startmotor te zien.
Een moderne startmotor is korter dan een originele startmotor.
Ik zie het originele startmotor hitteschild los op de versnellingsbak liggen.
Hoe heb je dit hitteschild passend gemonteerd?
Heb je het hitteschild ingekort? of heb je de dwarsbeugel van het hitteschild losgehaald en verder naar voren geplaatst?
Ik moet mijn hitteschild nog monteren bij een korte moderne startmotor en vraag me af wat de veiligste methode is.
Want als het hitteschild scheef gaat zakken omdat het niet over de achterste montage stift van de startmotor gaat is er een risico op kortsluiting.
Ja, het is op de laatste foto moeilijk te zien, maar daar zit het hitteschild op zijn plaats. Het hitteschild is aan de voorzijde (rijrichting) gewoon met een blikschaar ingekort, zodat hij gewoon met de beugel op de achterzijde van de (kortere) startmotor gemonteerd zit. Vliegwiel en startmotor corresponderen qua verhouding aantal tanden, ook niet geheel onbelangrijk.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Of aan de achterzijde een langere bout/draadstang plaatsen. Zo hoef je het hitteschild niet in te korten en blijft alles zoals origineel.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Da’s waar maar met korter schild kun je weer beter bij de aansluitingen, het is maar wat je belangrijk vindt dus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Een nieuwe startmotor is echt een goeie keus heb ik gemerkt, deze laat de motor aanmerkelijk sneller draaien. Ik vermoed zelfs dat bij een minder goeie accu deze de motor nog wel rond krijgt.
Zelf heb ik het hitteschild ook wat ingekort, dat maakt het verwijderen en plaatsen bij gemonteerde motor in ieder geval beter.
En wat super IDee schrijft:na montage nog even met een spiegeltje kijken of er genoeg ruimte zit tussen de constante + en het schild.
Vandaag op de terugweg uit mijn werk langs Jansen gereden. Alwaar in mijn rechter ooghoek een aanhanger met daarop het gereviseerde aandrijfaggregaat klaar stond maar mijn linker ooghoek werd getroffen door een nog aantrekkelijker schouwspel. Twee fotogenieke jongedames die zich in en om een DS cabriolet hadden gevleid waarmee diverse wulpse godinnelijke scheppingsvormen op harmonieuze wijze een oogstrelend geheel vormden. Het een en ander bleek al enige uren gaande nder deskundige begeleiding van een fotograaf. Ik hoop binnenkort te vernemen waar deze kalender straks te koop is .
Intussen de aanhanger achter mijn andere godin gehangen en met het kostbare goed voorzichtig onder de ondergaande lentezon naar huis gereden. Thuis na bijna 6 mnd de Mehari naar buiten geduwd en gestart (even paar rondjes om de benzine op te pompen et voila: ca marche!).
De aanhanger naar binnen en vanavond met de takel op de rolcat eruit gevist. Klaar om op komende avonden in het vooronder van haar eigenaresse te implanteren.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Prachtig
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
lekker schuurtje heb je !!
Daar ben ik dan ook erg gelukkig mee!
Vandaag de onlangs op de testbank geteste en ok bevonden HD-regelaar op het blok geschroefd met een nieuwe voorraadbol.
Untitled by , on Flickr
In Bennekom aan 2 betere gebruikte tripode-huizen kunnen komen en op het blok gemonteerd. De aandrijfassen zijn gecontroleerd en OK bevonden.
Achterremmen gesteld en trommels en wielen erop gezet.
Untitled by , on Flickr
Dit zijn de nieuwe tubeless velgen uit Denemarken. Met Retro banden (kopie Michelin) die mij op de andere DS al ruim 20.000 km veel rijplezier bezorgen:
Untitled by , on Flickr
Met onderstaande hulpstukken de godin op veilige wijze in de hoogste stand gepositioneerd waarin ik haar naar voren kan rijden onder de rolcat met takel.
Untitled by , on Flickr
De laatste voorbereidingen in het vooronder getroffen (oa koppelingskabel) en even wat ruimte gecreëerd (kleine interne verhuizing) zodat morgen het blok in het vooronder kan worden getakeld.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er weer prachtig uit!
Succes en veel plezier met het huwelijk vandaag .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Welk merk zijn deze banden.
Prachtig project, volg het met aandacht en plezier.
De banden zijn van Nankang, Retro. Zie ook het bandentopic.
Het huwelijk is voltrokken! Het was slechts een korte ceremonie, in 15 minuten hing het blok er in precies op de juiste positie, de gaten van de achterste motorsteunen rechts boven die vh plateau… een soort van militaire precisie dus.De doeken waren slechts nutting om de ketting van de takel niet langs het chassis te hebben.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Et fini:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
De auto weer boven de schaarbrug gereden, omhoog gezet en de handremkabel (met geleende veerspanner) aangebracht. Koppelingskabel aangesloten.
Komende avonden verder met aansluiten van de diverse motorcomponenten.
Eerst een andere uitdaging: nadat ik de brug weer liet zakken, kwam deze niet meer omhoog. Heb het idee dat de compressor lucht hapt. Er lijkt te weinig olie in te zitten. Morgen dus als de weerga ergens hydraulische olie vandaan zien te halen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Niks anders dan ...WAT MOOI!
Even een vraag,laat jij de binnen schermen en dergelijke in kleur….
Of spuit je er nog een textiel of tegen aan…...
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooie vinger zetbank heb je staan.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.