Dag allen,
Ik verbruik al jaren redelijk wat 10W40, zo’n liter per 1000km gemiddeld. Dat is aardig wat maar niet heel erg schokkend voor een auto uit 1992. De karterventilatie is ook niet helemaal tip top aangesloten dus ik heb me er nooit echt druk om gemaakt.
Echter, in een verstrooide bui heb ik 15W40 bijgevuld. Geen paniek, volgens het onderhoudsboekje kan de motor het hebben (mits Total, ok) maar wat me nu opvalt is dat het olieverbruik drastisch is verminderd.
Ik zit er dus over te denken om de komende tijd wat te experimenteren met 15W40. De vraag is of het kwaad kan, wat is jullie ervaring?
Ik vermoed dat ik blijkbaar toch veel 10W40 over de zuigerveren verlies. Is het erg dat er minder olie langs (en dus misschien bij) de zuigerveren komt? Daar ben ik benieuwd naar.
groeten,
Twan
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee kan geen kwaad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hah mooi goed om te weten. Snijdt mijn redenering hout of verwacht je weinig verschil?
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een olieboot kan inderdaad wezenlijk minder olie gaan verbruiken als je iets “dikkere” olie gebruikt. 15W40 is prima geschikt voor BX’en en mengen met 10W40 kan ook geen kwaad. Wel is het wijs om geen synthetische met half-synthetische of mineraalolie te mengen.
Maar eigenlijk ben je aan nieuwe klepsteelrubbers toe, en dat is best een operatie.