Beste mensen, wij hebben sinds kort een c15d uit 1989. We hebben geprobeerd een geluid te verhelpen dat we horen in de bochten naar rechts. We hebben eerst de gescheurde stofhoes van de tripode vervangen en nu ook een nieuwe wiellager, ook rechtsvoor. Toch blijven we een ritmisch gebonk horen in de bocht naar rechts. Als we de auto opkrikken en het wiel handmatig draaien, horen we een tik die bij het wiel vandaan lijkt te komen . We hopen dat iemand hier ons tips kan geven wat we moeten doen. Concreet hebben we twee vragen: hoe hard moeten we de borgmoer van de as aandraaien? Kunnen we met een versleten aandrijfas nog zo’n 3000km rijden?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat je as (homokineet) versleten is. Je kan daar prima nog 3000 km mee rijden.
Die moer moet aardig vast. Ik schat zo’n 100 Nm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Het rijden met een versleten homokineet kan nog lang goed gaan, maar hij kan ook zo maar stuk gaan. Waarschijnlijk heb je al langer met de kapotte ashoes gereden en is de homokineet echt overleden.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Bedankt voor je snelle antwoord! We horen trouwens ook de motorsteunen, maar hoopten dat we dat nog wel even konden uitstellen?
Ja klopt, de hoes om de tripode was al kapot toen we hem kregen, dus misschien al lange tijd kapot
Bonkende homokineet is geen punt van afkeur bij APK. Een gescheurde stofhoes wél, maar die heb je al vervangen. Het bonken zal steeds erger worden naarmate de speling toeneemt. Op een gegeven moment bereik je vanzelf het punt waarop die koppeling denkt: “Tot hier en zonder mij verder”. Als je stofhoes op dat moment heel blijft en je snel kunt stoppen, kom je er goed mee weg. Als de stofhoes scheurt kan de as spontaan in een slingerend stuk metaal veranderen. Vaak gaat dat niet zonder bijkomende schade…
Een homokineet kost je de kop niet en als je handig bent, heb je die er zo onder zitten.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Veel dank voor jullie reacties. We gaan nog een stuk rijden om te kijken of er geen grote mankementen boven komen (de teller zegt 750ton vreemd genoeg). Als ie goed lijkt willen we wel zelf de homokineet gaan vervangen. Kun je die zo uit de versnellingsbak trekken? En dan een nieuwe keerring neem ik aan?
specifieke adviezen laat ik graag aan een ander over want ik weet te weinig van jouw vooertuig. kijk eens op youtube. daar staan enorm veel videootjes waarin men laat zien hoe bepaalde reparaties uit te voeren. succes!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006