ik heb een c4 grand Picasso 2.0 op gas. De motor komt niet op temperatuur blijft te koud en gaat hierdoor ook niet over op gas. zijn er ervaringen met kapotte thermostaathuizen waar ik nu eigenlijk aan zit te denken. thermostaat is al vevangen.
Je zegt dat je motor niet warm wordt. Dat snap ik niet goed. Als je motor een half uur stationair staat te draaien, moet je motor flink warm worden. De hitte moet ergens kwijt! Veelal zal je radiateurventilator aan springen om de boel binnen de perken te houden.
Als je thermostaat niet zou openen, zou je motor nog veel sneller bloedheet worden en je dashboard zou in een knipperende kerstboom veranderen. Uiteindelijk valt de boel stil (bescherming).
Tot slot schakelt je auto niet over op gas. Dat klinkt als probleem 2. Wat voor gassysteem heb je? Techniek met verdamper of directe injectie?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
over het algemeen blijft de motor koud als de thermostaat niet goed mweer werkt.
kleine verwarring inderdaad. thermostaat kapot = thermostaat open. de motor zal langzaam/niet op temperatuur komen. dat hangt echter af van de rijwind. daarom schreef ik stationair. bij geen rijwind zal de motor toch opwarmen, ondank de open thermostaat. de radiateur levert dan amper koelvermogen en zal opwarmen. dat bedoel ik met hitte kwijtraken. het moet ergens heen.
als bij stationair zelfs de radiateur niet warm wordt, komt ook de waterpomp in beeld. thermostaat blijft verdachte nr 1. ik ga er vanuit dat er nergens een luchtbel tegendruk levert.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de motor niet opwarmt doet het koelsysteem het te goed. stationair zal hij inderdaad toch een beetje moeten opwarmen, maar onderschat het geleidend vermogen van aluminium niet!
thermostaat staat open en/of is niet goed gemonteerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ter info:
Ik heb bij een Fiat 242 met nieuwe thermostaat gemerkt dat stationair lopend de kachel pas warm werd nadat de radiator voor 70% was afgedekt met karton. Bij rijden werd de kachel na 5 minuten warm zonder karton. Blijkbaar is de koeling groter dan de warmteproducte bij stilstand.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. de thermostaat gaat open en door convectie en de waterpomp gaat er een stroompje door de radiator lopen. Die radiator is van alu en dat voert enorm warmte af.. De lucht temp is 3 graden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mijn bevindingen speelden zich af bij 13 graden. De fiat staat bekend om zijn goed koelend vermogen, dat klopt dus. Ik moet er wel bij zeggen dat de ventilator constant meeloopt.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. Dat is bij een picasso niet zo, Hoewel, als de airco aanstaat zal er een fan langzaam meedraaien..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
stationair wordt hij wel warm. maar ik rij met de auto. en ga hem niet eerst een uur voor de deur warm laten draaien om op gas te komen rijden. Thermostaat had ik al vervangen.
Daarom vroeg ik mij af of er een scheur of iets in het thermostaathuis zou kunnen zitten dat de thermostaat wordt buiten gesloten en het koelwater altijd door de radiateur kan. heel het thermostaat huis zit nou net niet zo makkelijk dat ik die er even gauw ga afhalen om te kijken
Als een thermostaat stuk is staat die open of dicht of er iets tussen in.
De thermostaat is vervangen en goed gemonteerd neem ik aan.
Als het thermostaathuis stuk is heb je een lekkage.
Je schrijft dat er niet overgeschakeld wordt van benzine naar gas. Het signaal van de motortemperatuursensor is een belangrijke parameter voor het schakelmoment. Misschien moet je die maar eens vervangen.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
...afhankelijk van het systeem zit er een aparte temperatuursensor aan de gas-ECU die de watertemperatuur meet. Daarom vroeg ik welk gassysteem erin zit. Dat hoeft dus niet de auto-eigen sensor te zijn. Als het een klassieke gasverdamper is, zit er vaak een systeem eigen sensor op. Maar als die verdamper geen warmte krijgt uit het blok, gaat die sensor niet op groen.
Eerst het probleem met de koeling oplossen. Grote kans dat er niets met het gasgebeuren aan de hand is.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of andersom. de auto wordt warm maar de sensor denkt van niet. Dan gaat de kachel niet aan.. En het gas ook niet..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
...dat hangt van het gassysteem af. verder speculeren, zonder concrete info over dat gassysteem heeft geen zin.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de radiateur vrij snel warm wordt is dat omdat de thermostaat niet goed dicht is. Ook een nieuwe kan kapot zijn, of er zit iets tussen. Als de wagen stationair loopt moet de bovenste radiateurslang (die van het thermostaathuis afkonmt) minstens 5 minuten koud blijven. Wordt de kachel wel warm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.