Allereerst bedankt voor het toevoegen op dit forum. Door schande ben ik wijs geworden dus ik probeer mijzelf nu op voorhand goed te informeren…
Na diverse merken te hebben gereden (echter nog nooit een Citroën) heb ik mijn zinnen gezet op een Citroën DS3 THP (156pk) Sport Chic uit eind 2010. De Citroën waar ik nu voor aan het kijken ben heeft 160.000 km gelopen. Hebben jullie advies waar ik (buiten standaard zaken zoals rammeltjes, lekkages in het motorcompartiment, koppeling, inhouden in 3e/4e versnelling rond de 3800 toeren) nog op moet letten als ik naar deze auto ga kijken? Ik heb 1,5u op dit forum gezocht maar misschien heb ik nog zaken over het hoofd gezien.
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
B.v.d.
Chicco
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
128 bladzijden leesvoer
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Met dank aan BMW die deze motor voor de Mini heeft ontwikkeld
Citaat: ‘De PSA Groep revancheert zich enigszins met de 1.6 THP motor. Geboren in 2006 en ontwikkeld door BMW heeft deze geblazen 4 cilinder een reputatie vol storingen opgebouwde (onder andere distributieketting en waterpomp), maar de nieuwste versie die in 2014 werd gelanceerd veroorzaakt niet veel problemen meer. De enige onregelmatigheid die gemeld moet worden, zijn startproblemen van modellen die zijn geproduceerd tussen 1 augustus 2016 tot 27 april 2018. Dit probleem kan worden opgelost door het vervangen van de nokkenas of de cilinderkop.’
Uit het volgende artikel:
https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Pffff flink wat leesvoer (ik heb nu zo’n 45 bladzijden doorgelezen). Resumerende: heel ver bij wegblijven of kopen indien hij voldoet aan bepaalde voorwaarden??
Graag nog advies in deze.
B.v.d. !!
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog meer leesvoer.
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep6dt-thp
https://www.willembakker.nl/THP-motor.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is dit alleen bij de 1.6 THP motoren of ook bij de “normale” 1.6?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De turboloze 1.6 is de EP6, zie https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Voor wie wil oefenen met repareren hier heb je er een volgens mij. Weliswaar een Ep3..
Bedankt voor jullie reacties!
Na veel gelezen te hebben NIET gekozen voor de 1.6 THP maar voor een VTi 120 So Chic met o.a. lederen bekleding en navigatie. Een foto is bijgevoegd, bij beter weer zal ik wat betere foto’s nemen.
Gr,
Chicco
Prima keuze!
Destijds ook gekeken naar de 1.6THP maar man man man, wat een bak ellende. Gewoon niet doen! Uiteindelijk voor de 1.6 VTI 120pk gegaan, en geen spijt van!
Collega van mij heeft dan wel een 1.6THP en is een maandje terug naar een vermogensbank geweest, uiteindelijk 143pk (hoort 156 te zijn) en 228nm koppel (moet 240 zijn). Waardes waar je niet blij van wordt.
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Naar mijn idee ook de beste keuze.
Toch heeft ook de EP6 meer aandacht nodig dan gemiddeld.
Ik spreek uit eigen ervaring, zie mijn topic over onze C3 Picasso.
Mijn advies:
. verversingsinterval halveren naar 15.000 km
. altijd de door Citroën voorgeschreven motorolie gebruiken
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat is eigenlijk de km-stand van deze VTi?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
146.000 km, hoezo?
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ken je de onderhoudshistorie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René, Waar wil je heen met deze vragen?
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Waarschijnlijk naar dat Duitsers niet zo gründlich zijn als altijd gezegd word
De vti heeft dan welliswaar minder problemen als de thp maar vlekkeloos is ie niet.
Het schijnt dat je de distributieketting maar gewoon als een slijtagedeel moet beschouwen en dat je na +/- 120dkm (zo iets toch?) kans hebt op ketting gerelateerde problemen.
Zoals al eerder vermeld: Let op de olie!
Tijdig vervangen zeker eerder dan voorgeschreven, de juiste olie, goed warm rijden en ga er mee op vakantie want daar zijn ze dol op
Als iemand mij wil corrigeren; ga je gang!
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Eigenlijk niet veel anders dan normaal.
Olie: altijd bij elke auto in de gaten houden. De DS3 lust wel een beetje.
Warm rijden: altijd doen. Wat heb ik een verschrikkelijke hekel aan mensen die in zowel zomer als winter volgas wegrijden. Ik heb deze nu anderhalf jaar en heb mijzelf er nog nooit op betrapt voorbij de drie en een half duizend toeren te gaan de eerste 5 minuten.
Ketting: heb ik bij zowel dealer als een andere garagist gevraagd, konden hier niet volmondig ja of nee op zeggen?